«У Франції під час будівництва-купівлі житла в новобудові, сторони залежно від етапу зведення будинку, укладають декілька договорів. Якщо щось «пішло не так»: людей захищає держава (є низка санкцій для забудовника, а також купа запобіжників, які гарантують людям добудову їх домівок). Гарний приклад, який нагадує про те, що нам також слід надавати гарантії та захист для своїх громадян», — відмітила заступник голови Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк.
Вона повідомила, що Мінрегіон вже узагальнив пропозиції щодо законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав кредиторів об’єктів будівництва» (з ним можна ознайомитися нижче).
Основною метою законопроекту є захист прав кредиторів об’єктів будівництва шляхом створення механізмів для прозорого залучення коштів фізичних та юридичних осіб в будівництво, запровадження гарантійної частки будівництва об’єкта нерухомого майна з метою гарантування добудови об’єкта у випадку фінансової неспроможності замовника будівництва, визначення особливого механізму банкрутства юридичних осіб – замовників будівництва.
Як зазначають автори, законодавче регулювання відносин у сфері залучення коштів фізичних та юридичних осіб в будівництво нерухомості має низку прогалин. Вказане підтверджується наявною кількістю житлових недобудов, будівництво яких не завершується впродовж багатьох років.
При укладенні договорів, якими передбачається інвестування (фінансування) будівництва об’єктів нерухомого майна, більшість інвесторів має обмежену інформацію щодо об’єкта будівництва, наявності у замовника будівництва права на виконання будівельних робіт, проектної документації на будівництво, реального стану будівництва об’єкта тощо. При цьому замовник будівництва може вводити в оману потенційних інвесторів відносно важливих для них відомостей. Через брак вказаної інформації інвестор не може якісно та в повній мірі оцінити ризики, пов’язані з інвестуванням у той чи інший об’єкт будівництва.
Також інвестор позбавлений реальної можливості контролювати діяльність замовника будівництва.
Внаслідок відсутності прозорого механізму державної реєстрації прав на нерухомість, що будується, неможливо достовірно без допомоги забудовника визначити обсяг залучених ним для будівництва об’єкта коштів та обсяг прав третіх осіб щодо об’єкта або житлових/нежитлових приміщень у ньому.
У зв’язку з недосконалістю законодавчого регулювання інвестори тривалий час не можуть ані отримати у власність об’єкти нерухомого майна, ані повернути кошти, залучені у будівництво таких об’єктів.
На практиці інвестування в об'єкти житлового будівництва пов’язано з низкою ризиків, серед яких можливість:
Серед причин виникнення проблемних об’єктів житлового будівництва можна відзначити відсутність системи гарантування виконання замовником будівництва зобов’язань перед інвесторами, будівництво об’єктів на самовільно зайнятих земельних ділянках або за відсутності права на виконання будівельних робіт, фінансування будівництва за принципом «фінансової піраміди», спрямування коштів, залучених від інвесторів житлового будівництва, не за цільовим призначенням, прийняття забудовником на себе зобов’язань, які він напевно не міг виконати.
Ураховуючи зазначене, розроблено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо об’єктів незавершеного будівництва та майбутніх об’єктів нерухомості».
Отже, проектом Закону пропонується:
Фінансування робіт із доопрацювання Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва буде здійснюватися за рахунок коштів, отриманих від міжнародних донорських організацій.
Для врегулювання податкових питань, пов’язаних з реалізацією проекту Закону, одночасно буде вноситися на розгляд Верховної Ради України проект Закону України, яким передбачається внесення відповідних змін до Податкового кодексу України.
«Судово-юридична газета» наводить основні позиції цього законопроекту.
Зокрема, стосовно правочинів з об’єктами незавершеного будівництва пропонується визначення нових термінів:
цілісний об’єкт незавершеного будівництва – недобудована будівля, споруда, за умови якщо її складові частини не є окремими об’єктами цивільних прав;
подільний об’єкт незавершеного будівництва – недобудована будівля, споруда, за умови якщо її складові частини є окремими об’єктами цивільних прав;
складова частина подільного об’єкта незавершеного будівництва – майбутній об’єкт нерухомості (квартира, вбудоване чи вбудовано-прибудоване в будинок, або окремо розташоване приміщення, крім допоміжних приміщень, гаражний бокс, машиномісце в такому об’єкті).
Об’єкт незавершеного будівництва як окремий об’єкт цивільних прав
Об’єкт незавершеного будівництва є окремим об’єктом цивільних прав за таких умов:
Правочин щодо подільного об’єкта
Якщо власник подільного об’єкта незавершеного будівництва вчинив правочин хоча б щодо одного майбутнього об’єкта нерухомості у складі подільного об’єкта:
Право продажу об’єкта незавершеного будівництва та його частин
Право продажу об’єкта незавершеного будівництва та майбутнього об’єкта нерухомості виникає з моменту державної реєстрації за замовником будівництва права власності на такий об’єкт.
Правочини, за яким придбавається об’єкт, право власності на який не зареєстровано, є нікчемними.
Вчинення правочинів
Як зазначають автори, існуюча процедура вчинення правочинів несе ризики для кредитора (подвійний або продаж неіснуючих квартир тощо). «Процедура посилює захист кредитора від більшості ризиків при вчиненні правочинів», — вважають автори альтернативи.
Способи придбання об’єктів житлового будівництва
Способами придбання об’єктів житлового будівництва є виключно:
Придбання об’єктів житлового будівництва
Наразі інвестування та фінансування будівництва об'єктів житлового будівництва може здійснюватися через фонди, інститути спільного інвестування, емісію цільових облігацій підприємств та інші способи, визначені законом (перелік не обмежується).
Натомість пропонується, що механізми інвестування та фінансування житлового будівництва обмежуються та передбачають, крім фондів, інститутів спільного інвестування, емісії цільових облігацій підприємств, договори купівлі-продажу майбутніх об’єктів нерухомості. Тобто, перелік обмежується й є вичерпним.
Договори купівлі-продажу об’єктів незавершеного будівництва та майбутніх об’єктів нерухомості
Істотні умови договору купівлі-продажу
Істотними умовами договору купівлі-продажу майбутнього об’єкта нерухомості є:
Компенсація за зміну фактичної площі об′єкта
Якщо фактична площа об′єкта виявиться меншою за площу, зазначену у договору купівлі-продажу об’єкта, замовник будівництва зобов’язаний протягом місяця з дня прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта повернути кредитору надмірно сплачені кошти
Право вимагати розірвання договору купівлі-продажу
Кредитор має право вимагати розірвання договору:
Замовник будівництва має право вимагати розірвання:
у випадку порушення кредитором встановленого законами порядку оплати
Державна реєстрація права власності на об’єкти незавершеного будівництва та майбутні об’єкти нерухомості
Механізм реєстрації права власності
Гарантійна частка
обраховується від загальної площі приміщень подільного об’єкта незавершеного будівництва (питання потребує детального доопрацювання та обговорення)
У разі відсутності страхування відповідальності забудовника гарантійна частка збільшується
Гарантійна частка не розповсюджується на ФФБ
Механізм реєстрації права власності на закінчений будівництвом об’єкт без участі правонабувача
Право власності автоматично реєструється на об’єкт після:
отримання відомостей про прийняття об’єкта в експлуатацію (шляхом взаємодії Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та Державного реєстру прав на нерухоме майно)
Під час реєстрації права власності:
змінюється об’єкт права власності («об’єкт незавершеного будівництва/майбутній об’єкт нерухомості» на «об’єкт нерухомого майна»)
Державний реєстратор повідомляє правонабувача про реєстрацію права власності
Припиняються обтяження майбутніх об’єктів нерухомості, які включені до гарантійної частки
Реєстрація об’єктів
Чинне законодавство не передбачає реєстрацію прав на майбутні об’єкти нерухомості (квартири)
Пропонується ж запровадити процедуру реєстрації прав на майбутні об’єкти нерухомості
Наслідки: Реєстрація прав кредитора на майбутні об’єкти нерухомості ще на початковому етапі будівництва
Державна реєстрація права власності
Нововведення щодо державної реєстрації прав на об’єкти незавершеного будівництва та майбутні об’єкти нерухомості та їх обтяження, а також наслідків не проведення такої реєстрації, поширюється лише на об’єкти, щодо яких право на виконання будівельних робіт виникло після набрання чинності даним Законом
Проектна документація на будівництво
У проектній документації на будівництво об’єкта на планах поверхів вказуються номери всіх майбутніх об’єктів нерухомості, які є частинами об’єкта будівництва.
Зміна проектної документації після продажу майбутнього об’єкта нерухомості та незавершеного будівництва
Після продажу об’єкта незавершеного будівництва (майбутнього об’єкта нерухомості) зміна проектної документації відбувається виключно після отримання згоди відповідного кредитора (за умови, що зміна впливає на його права та охоронювані законом інтереси) та стосується:
Отже, впроваджується вимога погодження змін в проектній документації з кредитором, що, на думку авторів, матиме наслідком гарантований контроль кредитора за змінами в проектній документації на всіх етапах.
Реклама продажу об’єктів будівництва
Обов’язкова інформація для оприлюднення
Замовник будівництва зобов’язаний розмістити на своєму вебсайті інформацію про об’єкт будівництва та замовника будівництва:
У рекламі продажу житла вказується адреса вебсайту замовника будівництва, де розміщена інформація про об’єкт будівництва.
Реклама продажу житла без розміщення на вебсайті замовника будівництва інформації про об’єкт будівництва забороняється.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.