Коли Держгеокадастр вправі відмовити у дозволі на розроблення проекту землеустрою: позиція ВС

12:53, 30 сентября 2020
ВС розглянув справу про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства.
Коли Держгеокадастр вправі відмовити у дозволі на розроблення проекту землеустрою: позиція ВС
Прямий
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Держгеокадастр вправі відмовити у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, якщо, зокрема, відповідно до статей 124, 134 Земельного кодексу України (ЗК України) в особи відсутнє право на отримання бажаної земельної ділянки на неконкурентних засадах без проведення земельних торгів.

До такого висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, розглянувши у касаційному порядку адміністративну справу за позовом селянського фермерського господарства (СФГ) до Головного управління Держгеокадастру (ГУ Держгеокадастр) про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Суть цієї справи полягає у тому, що у лютому 2018 року голова СФГ звернулась до ГУ Держгеокадастру із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства. Однак відповідачем прийнято наказ, яким відмовлено СФГ у наданні такого дозволу у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Не погоджуючись з таким рішенням, СФГ звернулось із позовом до адміністративного суду. В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що у відповідності до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів» №1012-VІІІ від 18 лютого 2016 року фізичні та юридичні особи, які до дня набрання цим законом чинності одержали в установленому порядку дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності, мають право на отримання таких земельних ділянок без проведення земельних торгів у випадках, визначених положенням частини другої статті 134 ЗК України.

Суди першої та апеляційної інстанцій у задоволенні адміністративного позову відмовили, мотивуючи свої рішення тим, що у позивача відсутнє право на отримання бажаної земельної ділянки на неконкурентних засадах без проведення земельних торгів.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду погодився з такими висновками судів першої та апеляційної інстанцій, виходячи, зокрема, з того, що у переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або права на них, які відповідно до частини другої статті 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах), відсутні земельні ділянки для ведення фермерського господарства.

Суд касаційної інстанції також врахував, що частиною третьою статті 134 ЗК України передбачено, що земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

У зв’язку з цим, Суд зазначив, що первинним є з`ясування статусу особи, якою подано заяву, та того, чи розповсюджуються на таку особу положення частин другої та третьої статті 134 ЗК України, в залежності від чого і визначається порядок отримання (оформлення) права на землю.

Оскільки судами попередніх інстанцій не встановлено та матеріалами справи не підтверджено того, що позивач до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів» № 1012-VІІІ від 18 лютого 2016 року отримав дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності, а також враховуючи непоширення на позивача положень статті 134 ЗК України, яка визначає випадки, за яких земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов до висновку про те, що наказ відповідача про відмову СФГ у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства є правомірним.

На цій підставі Верховним Судом сформульовано правовий висновок, відповідно до якого у силу частини третьої статті 123 ЗК України підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. При цьому невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів також може полягати у тому, що відповідно до статей 124, 134 ЗК України в особи відсутнє право на отримання бажаної земельної ділянки на неконкурентних засадах без проведення земельних торгів.

Постанова Верховного Суду від 4 вересня 2020 року у справі № 440/1176/19 (адміністративне провадження № К/9901/28163/19).

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.

 

 

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики