Як відомо, своїм рішенням від 28 серпня стосовно запровадження Кабміном карантинних обмежень, Конституційний Суд України не надав пряму відповідь стосовно конституційності відповідної постанови КМУ №392. Він закрив провадження на підставі втрати чинності актом (його окремими положеннями).
З такою позицією не погодилися – повністю або частково, судді КСУ Ігор Сліденко, Василь Лемак та Олег Первомайський, які висловили окремі думки.
Зокрема Олег Первомайський навів в своїй окремій думці приклади, які наочно демонструють те, що нова постанова КМУ № 641 містить ті самі обмежувальні положення, що містились у постанові № 392.
Крім того, ухвалюючи умовно «нові» постанови, у тому числі постанову № 641, що містять положення, які обмежують конституційні права і свободи, КМУ цілком свідомо посилається також на постанову № 211 та постанову № 392 як такі, що не лише встановили строки карантину, а також як на акти, що передбачили відповідне регулювання цих відносин.
«Ураховуючи наведене, Конституційний Суд мав підстави не лише для здійснення нормоконтролю щодо акта Кабінету Міністрів, а й щодо визнання окремих положень такого акта неконституційними», - вважає Олег Первомайський.
Також у підсумку до окремої думки він навів свої спостереження стосовно ситуації з карантином в цілому.
«Переконаний, що справжній сенс цієї справи не був пов'язаний з перевіркою на конституційність квітневих новел бюджетного законодавства про обмеження зарплат «чиновників».
Ця справа стосувалася, перш за все, здатності Уряду поважати людську гідність, гарантувати конституційні права і свободи в той час, коли про таку повагу та права і свободи комусь хочеться або не згадувати, або взагалі забути.
Врешті-решт, ця справа про спроможність Уряду, залишаючись у межах окреслених Конституцією України повноважень, ефективно діяти та ухвалювати такі ж ефективні рішення у часи, коли це є найбільш бажаним та очікуваним.
У контексті цієї справи буде доречно згадати про те, що за офіційними даними Міністерства фінансів України станом на 24 липня 2020 року Кабінет Міністрів України вже розподілив 66 млрд грн коштів Фонду боротьби з COVID-19 за пріоритетними напрямами. З цих коштів лише 16 млрд було виділено для системи охорони здоров'я, а 35 млрд грн - на реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг.
Враховуючи останні статистичні дані в Україні щодо кількості захворювань та смертей від COVID- 19, подібне бюджетне планування відверто тривожить.
Кілька днів тому голова Всесвітньої організації охорони здоров'я Тедрос Аданом Гебрейєсус під час медіа-брифінгу щодо COVID-19 заявив, зокрема, таке: «Це буде не остання пандемія. Історія вчить нас, що спалахи і пандемії – це факт життя. Але коли настане наступна пандемія, світ має бути готовий – більш готовий, ніж був цього разу...
Кожна країна в своєму прагненні до нормалізації життя на новому рівні повинна виділяти ресурси на цілі суспільної охорони здоров'я, інвестуючи в більш здорове і безпечне майбутнє».
Мене щиро турбує наше вміння робити правильні висновки та виправляти вже зроблені помилки у протистоянні сучасній пандемії, оскільки є великий сумнів у тому, що навіть геть усі відремонтовані українські дороги будуть тим «диво-засобом», який забезпечить нам справжній захист від сучасної пандемії та, власне, й саме подальше виживання у цьому новому Світі», - підкреслив Олег Первомайський.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.