Рада включила в порядок денний законопроект № 3450 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів». Законопроект розглянуть в першому читанні.
В цьому законопроекті міститься норма про повноваження НАЗК забезпечити ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів корупції.
В результаті створення Єдиного порталу повідомлень викривачів відпаде потреба для державних органів створювати окремий анонімний канал повідомлень про корупцію.
Якщо закон ухвалять, то подання повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень буде здійснюватися через відкритий для цілодобового доступу Єдиний портал повідомлень викривачів та спеціальні телефонні лінії.
Такі звернення попередньо розглядатимуть протягом 10 днів з дня внесення цієї інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів.
Згідно із законопроектом із ЦПК виключається право НАЗК звертатися до суду із до суду з позовом (заявою) в інтересах викривача, а також можливість залучати НАЗК третьою особою до справи в інтересах викривача у зв’язку з повідомленням ним або членом його сім’ї про порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції» іншою особою.
Аналогічні положення виключать з КАСУ.
НАЗК більше не буде забезпечувати правовий та інший захист викривачів, зазначену функцію покладуть на систему безоплатної правової допомоги.
Це пов’язано з наступним.
По-перше, працівники Національного агентства не є адвокатами, тому їх професійна готовність до представництва інтересів викривачів у судах є низькою
По-друге, відповідний структурний підрозділ Національного агентства складається лише із 17 осіб, на яких одночасно із повноваженням представництва в судах покладається багато інших обов’язків.
По-третє, НАЗК не має територіальних підрозділів, тоді як система БПД представлена у всіх областях України.
По-четверте, НАЗК наділено повноваженням проводити перевірки дотримання законодавства у сфері захисту викривачів усіма суб’єктами із внесенням обов’язкових приписів та накладенням штрафів на осіб, які їх не виконують. А це своєю чергою, створюватиме конфлікт інтересів та порушуватиме принцип рівності сторін у судовому процесі, адже в такому разі представник НАЗК, що діє на боці викривача отримуватиме перевагу, одночасно має можливість паралельно застосувати санкції до відповідача.
Раніше адвокати стали суб’єктами фінансового моніторингу.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.