2 вересня Верховна Рада ухвалила за основу законопроект № 3476 про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні
Як кажуть автори, законопроект розроблено з метою стимулювання розвитку виробництва в Україні електромобілів, зарядних пристроїв, комплектуючих виробів до них, що дасть можливість, через включення до ланцюгів доданої вартості світових автовиробників, створити нові робочі місця і збільшити частку автовиробництва і суміжних галузей у ВВП країни.
Основні завдання законопроекту полягають у створенні сприятливих умов для залучення інвестицій у виробництво електромобілів, зарядних пристроїв, комплектуючих виробів до них, а також стимулюванні попиту на автобуси, легкові та вантажні автомобілі, оснащені виключно електричними двигунами.
У законопроекті шляхом внесення змін до Податкового кодексу України (далі – ПК) та Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» пропонується:
«В Україні існує достатній промисловий потенціал для виробництва електричного автотранспорту: п‘ять автобусних заводів, один завод вантажних автомобілів, наявні потужності по виробництву близько 300 тисяч легкових автомобілів на трьох заводах. Вже налагоджено серійне виробництво трамваїв та тролейбусів.
Усі ці фактори зумовлюють можливості для використання України в якості лоу-кост-виробничого майданчика для виробництва електротранспорту.
Проте наразі державна підтримка полягає у стимулюванні імпорту електромобілів, а не їх виробництві.
При імпорті в Україну готового легкового автомобіля з електричним двигуном:
Запровадження такого пільгового оподаткування збільшило кількість ввезених автомобілів на електротязі з 1706 од. в 2016 році до 3210 од. в 2017 році і до 5557 од. в 2018 році. В 2019 році було зареєстровано 7542 автотранспортні засоби на електротязі.
Як і раніше, в структурі українського ринку автомобілів з нульовим рівнем викидів продовжують домінувати автомобілі з пробігом, частка яких в 2019 році склала понад 93%.
Відповідно до Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року, затвердженої розпорядженням КМУ № 430-р від 30 травня 2018 року, заплановано збільшення частки використання електротранспорту та електромобілів, зокрема доведення частки електротранспорту у внутрішньому сполученні до 75% вже у 2030 році.
Очевидно, що разом із стимулюванням продажів легкових електромобілів, для подальшого розвитку галузі електричного транспорту та налагодження випуску нових видів продукції в Україні потрібні значні інвестиції в розширення виробництва, оновлення матеріально-технічної бази та впровадження передових технологій.
Проте зараз відсутня довгострокова державна політика щодо стимулювання розвитку галузі виробництва електричного транспорту в Україні.
З огляду на світовий досвід, заходи підтримки і стимулювання виробництва можна поділити на прямі і непрямі:
прямі методи: фінансове стимулювання, пряме інвестування капіталу, державні кредити (застосовуються у Франції, Японії, Китаї, Індії);
непрямі методи: надання різних форм податкових та митних пільг (поширені в США, Німеччині, Великобританії, Туреччині).
На сьогоднішній день майже усі світові виробники автотранспортних засобів або розпочинають або вже розпочали виробництво електричних автомобілів, а тому у нашої країни є можливість зайняти частину ринку, який швидко розвивається. Зважаючи на переваги, отримані в рамках зони вільної торгівлі з ЄС, Україна може стати провідним майданчиком для виробництва електротранспорту, комплектуючих до нього для європейського автомобільного ринку», — пояснюють автори.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.