Як відомо, дуже часто певні нормативні акти ухвалюються без попередніх публічних обговорень або декларується їх номінальне проведення.
Для вирішення цієї проблеми в Міністерстві юстиції розробили проект закону про публічні консультації. Про це стало відомо «Судово-юридичній газеті» з власних джерел.
Законопроект визначає правила проведення суб’єктами владних повноважень публічних консультацій під час формування та реалізації державної, регіональної політики, вирішення питань місцевого значення, підготовки проектів нормативно-правових актів, актів політики (концепцій, стратегій, програм, планів заходів тощо) для узгодження публічних та приватних інтересів.
Під заінтересованими сторонами розуміються громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, об’єднання громадян, громадські спілки, професійні спілки та їх об’єднання, благодійні і релігійні організації, асоціації органів місцевого самоврядування, органи самоорганізації населення, непідприємницькі товариства, суб’єкти господарювання, їх об’єднання, саморегулівні організації, на яких вплине прийняття рішення, інші особи, прав, свобод, інтересів чи обов’язків яких воно стосується, а також інші особи, які виявили бажання брати участь у публічних консультаціях.
Зокрема, пропонується визначити, що публічні консультації проводяться на основі принципів участі, відкритості та прозорості, доступності, підзвітності, ефективності, пропорційності.
Принцип участі передбачає можливість участі у публічних консультаціях заінтересованих сторін на всіх етапах формування та реалізації державної, регіональної політики, вирішення питань місцевого значення, підготовки проектів актів. Нікому не може бути відмовлено в участі в публічних консультаціях, крім випадків, передбачених законом. Суб’єкти владних повноважень мають проактивно залучати до публічних консультацій заінтересовані сторони, враховуючи рівноправну участь осіб різного віку, осіб з інвалідністю, представників національних меншин, осіб, які перебувають у несприятливих умовах, вразливих чи соціально відчужених осіб тощо.
Принцип відкритості та прозорості передбачає, що суб’єкти владних повноважень мають оприлюднювати інформацію, щодо яких проектів актів проводяться публічні консультації, які форми використовуються для проведення публічних консультацій, з якими заінтересованими сторонами і чому з ними проводяться публічні консультації, яким чином публічні консультації вплинуть на прийняття остаточного рішення.
Принцип доступності передбачає, що суб’єктами владних повноважень обираються зручні для заінтересованих сторін час, місце, формати, умови проведення публічних консультацій, при підготовці матеріалів публічних консультацій забезпечується простота викладу для розуміння заінтересованими сторонами їх змісту.
Принцип підзвітності передбачає обов’язковість звітування суб’єктами владних повноважень про врахування отриманих за результатами проведення публічних консультацій пропозицій та коментарів, з обґрунтуванням прийнятого рішення.
Обов’язки суб’єктів владних повноважень
Організацію та проведення публічних консультацій здійснює суб’єкт владних повноважень, що забезпечує формування державної, регіональної політики, вирішення питань місцевого значення та/або є розробником проекту акта.
Суб’єкт владних повноважень зобов’язаний:
Заінтересовані сторони під час проведення публічних консультацій мають право:
Порядок проведення публічних консультацій
Суб’єкт владних повноважень проводить публічні консультації у такому порядку:
Проведення публічних консультацій розпочинається з дня оприлюднення консультаційного документа на Єдиному вебпорталі та на власному офіційному вебсайті й завершується у строки, визначені у консультаційному документі.
Матеріали публічних консультацій, оприлюднені на Єдиному вебпорталі та на власному офіційному вебсайті, архівуються та зберігаються не менше ніж три роки з дня прийняття рішення.
Оприлюднення консультаційного документа та інформування про оприлюднення також додатково може здійснюватися у засобах масової інформації, соціальних мережах тощо.
Форми проведення публічних консультацій
Публічні консультації проводяться у формі:
Особливості проведення електронних консультацій
Електронні консультації є обов’язковою формою проведення публічних консультацій.
Заінтересовані сторони, які беруть участь в електронних консультаціях, надсилають пропозиції на електронну адресу, зазначену в консультаційному документі, та/або розміщують у формі електронних коментарів на Єдиному вебпорталі та/або на офіційному вебсайті суб’єкта владних повноважень.
Особливості адресних консультацій
Адресні консультації проводяться додатково до електронних консультацій за рішенням суб’єкта владних повноважень. Суб’єкт владних повноважень визначає заінтересовані сторони та забезпечує надсилання їм консультаційного документа.
Заінтересовані сторони надають відповіді на запитання, визначені в консультаційному документі, пропозиції та коментарі у порядку, визначеному в консультаційному документі.
Особливості проведення публічного обговорення
Публічне обговорення проводиться додатково до електронних консультацій за рішенням суб’єкта владних повноважень, якщо обговорюване питання державної, регіональної політики, місцевого значення:
стосується конституційних прав, свобод та обов’язків громадян;
стосується питань соціального захисту та охорони здоров’я;
стосується інтересів територіальних громад, здійснення повноважень органів місцевого самоврядування (за умови, якщо такі питання, проекти актів розробляються державними органами);
запроваджує нове правове регулювання у певній сфері суспільних відносин, у зв’язку з чим у заінтересованих сторін виникають нові права або обов’язки, надаються пільги або встановлюються обмеження для цих сторін;
стосується питань фінансування та правового статусу, надання пільг чи встановлення обмежень для об’єднань громадян, громадських спілок, інших непідприємницьких товариств;
визначає стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державної, регіональної політики, вирішення питань місцевого значення (зокрема, у проектах державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішеннях стосовно їх виконання);
впливає на стан навколишнього природного середовища, екологічну, біологічну і генетичну безпеку.
Суб’єкт владних повноважень може прийняти рішення про проведення публічного обговорення також в інших випадках.
Формати та кількість публічних заходів щодо проведення публічного обговорення визначаються з урахуванням того, що до таких консультацій повинні бути залучені представники заінтересованих сторін, а також повинен бути забезпечений вільний доступ заінтересованих сторін до процесу публічних консультацій.
Публічне обговорення передбачає:
оприлюднення суб’єктом владних повноважень на Єдиному вебпорталі та на офіційному вебсайті суб’єкта владних повноважень не пізніше ніж за три робочих дні до дати проведення публічного обговорення інформації про дату та місце його проведення з посиланням на оприлюднений консультаційний документ;
інформування заінтересованих сторін про проведення публічного обговорення (шляхом розсилання визначеним представникам заінтересованих сторін запрошення взяти участь у публічному обговоренні; поширення інформації у засобах масової інформації, соціальних мережах, публічних місцях тощо);
проведення публічних заходів;
фіксацію пропозицій, зауважень, коментарів, висловлених під час публічних заходів.
Строк проведення публічних консультацій
Строк проведення публічних консультацій визначається суб’єктом владних повноважень з урахуванням складності питання, терміновості, пріоритетності, строків виконання завдань, необхідності проведення публічного обговорення.
Строк проведення публічних консультацій не може становити менше 15 робочих днів, якщо інше не передбачено законом або міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. Строк проведення публічних консультацій обчислюється з моменту оприлюднення консультаційного документа.
Єдиний вебпортал
Проведення публічних електронних консультацій суб’єктами владних повноважень забезпечується через Єдиний вебпортал.
Держатель Єдиного вебпорталу та відповідальний за його адміністрування визначається Кабінетом Міністрів України.
З метою створення додаткових можливостей для інформування заінтересованих сторін про проведення публічних консультацій на Єдиному вебпорталі ведеться Інформаційна база заінтересованих сторін, яка формується за поданими заінтересованими сторонами заявами.
Порядок ведення, вимоги щодо функціональних можливостей Єдиного вебпорталу визначаються Кабінетом Міністрів України.
Прийняття проектів актів без проведення публічних консультацій
Суб’єкт владних повноважень у терміновому порядку без проведення публічних консультацій розробляє проекти актів з питань запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, ліквідації їх наслідків, з інших питань, пов’язаних з виникненням загрози життю, здоров’ю людини, з невідкладних питань, пов’язаних з проведенням антитерористичної операції, та з питань обороноздатності держави, а також з питань особливого періоду, введення воєнного стану та їх фінансування, за умови дотримання нижченаведених вимог.
Інформація щодо необхідності прийняття проекту акта без проведення публічних консультацій з відповідним обґрунтуванням, а також текст прийнятого акта оприлюднюються у день прийняття такого акта шляхом розміщення відповідної інформації на Єдиному вебпорталі та/або поширення через засоби масової інформації.
Зміни до закону про доступ до публічної інформації
Окрім того, частину третю статті 15 Закону «Про доступ до публічної інформації» пропонується викласти в такій редакції.
Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 15 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, що потребують проведення публічних консультацій, оприлюднюються ними у порядку, визначеному Законом «Про публічні консультації».
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.