На сайті Верховної Ради з’явилися тексти одразу трьох законопроектів Володимира Зеленського щодо притоку іноземних інвестицій в Україну. Зокрема, передбачено створення інституту «інвестиційних нянь». Це законопроекти:
В пояснювальній записці автори з Офісу Президента зазначають наступне.
«Протягом останніх років не відбулось належного нарощування обсягу інвестицій в економіку України. У 2017 році надходження прямих іноземних інвестицій (акціонерного капіталу) склали 2,5 млрд доларів США, у 2018 році – 2,9 млрд доларів США та 2,5 млрд доларів США – у 2019 році.
Водночас обсяг прямих іноземних інвестицій, що надійшли до країн –конкурентів України, був значно більшим. Наприклад, лише у 2017 році до Польщі надійшло 9,2 млрд доларів США, до Чехії – 9,5 млрд доларів США, до Угорщини – 3,2 млрд доларів США. У 2018 році до Польщі надійшло 11,5 млрд доларів США, до Чехії – 9,4 млрд доларів США, до Угорщини – 6,3 млрд доларів США.
Відтак, інвестори віддають перевагу «знайомим» ринкам Польщі, Чехії, Угорщини, Словаччини, Литви, Болгарії, Румунії та інших країн регіону, що мають більш передбачуване бізнес-середовище та привабливіші умови для інвесторів. Порівняно з цими країнами Україна має суттєво гіршу конкурентну позицію. Багато інвесторів, які розглядали Україну як можливе місце для вкладення інвестицій, обрали інші країни, де їм було запропоновано конкурентні інвестиційні стимули.
Одним із стримуючих чинників для залучення Україною інвестицій є те, що вона перебуває у надзвичайно конкурентному глобальному середовищі. Інвестиційна привабливість сусідніх країн є суттєво вищою, в той час як переваги України, що мають місце в перші роки виходу інвестиційних проектів на оптимальний рівень прибутковості за рахунок фактору вартості виробництва, втрачаються у довгостроковій перспективі. На цьому фоні українська економіка, яка хоч і модернізується, все ще більшою мірою залишається сировинно-орієнтованою з невисоким ступенем переробки. Україна втрачає робочу силу, що мігрує до країн ЄС у пошуках вищого рівня оплати праці. Як наслідок, формуються передумови для створення добробуту поза межами України.
Вирішенню цих проблем може сприяти створення в Україні системи державної підтримки значних інвестиційних проектів. Досвід Сербії, Угорщини, Польщі, Чехії, Словаччини та інших країн демонструє, що наявність інструментів державної підтримки інвестиційних проектів є суттєвою конкурентною перевагою в контексті нарощування обсягу стратегічних інвестиційних проектів.
Крім того, Організація економічного співробітництва та розвитку вказує на те, що політична готовність уряду країни до підтримки інвестиційної діяльності нерідко є важливим фактором для інвесторів при виборі ринку для інвестування. Це слугує сигналом для інвесторів, що уряд відповідної країни готовий до довгострокового співробітництва.
Ураховуючи зазначене, під час Всесвітнього економічного форуму, який відбувся у січні 2020 року у м. Давос, Президентом України В. Зеленським проголошено про підготовку та впровадження в Україні програми, спрямованої на стимулювання залучення інвестицій в економіку України через запровадження державної підтримки великих інвестиційних проектів.
З метою створення законодавчих засад для впровадження вказаної програми Президентом України ініційовано проект Закону «Про державну підтримку інвестиційних проектів зі значними інвестиціями».
Водночас важливим інструментом державної підтримки відповідних інвестиційних проектів є надання податкових стимулів, що передбачається проектом Закону «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування суб'єктів господарювання, які реалізують інвестиційні проекти зі значними інвестиціями».
Законопроектом №3760 пропонується:
1) визначення форм (інструментів) надання державної підтримки інвестиційним проектам зі значними інвестиціями.
Передбачається закріплення статусу державної установи, до складу якої входять інвестиційні менеджери та яка уповноважується Кабміном на супровід інвесторів у процесі підготовки та здійснення інвестиційних проектів зі значними інвестиціями. Очевидно, сам це і є «інвестиційною нянею».
Законопроект встановлює, що державна підтримка може надаватися інвестору у формі податкових пільг (звільнення від сплати податку на прибуток підприємств та мита при ввезенні на митну територію України нового устаткування (обладнання), надання права на користування земельною ділянкою для реалізації інвестиційного проекту зі сплатою орендної плати за спеціальними умовами, забезпечення об'єктами суміжної інфраструктури (автомобільні шляхи, лінії зв'язку, засоби тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інженерні комунікації тощо) шляхом будівництва/реконструкції такої інфраструктури за кошти держави.
При цьому загальний обсяг державної підтримки не повинен перевищувати 30% від суми інвестицій у проект;
2) визначення вимог до інвестиційних проектів та інвесторів, яким може надаватися державна підтримка. А саме:
3) запровадження інституту спеціального інвестиційного договору, що укладатиметься між інвестором та Урядом України в рамках здійснення інвестиційного проекту зі значними інвестиціями;
4) регламентація процедури підготовки заявок та прийняття рішення щодо доцільності чи недоцільності укладення спеціального інвестиційного договору;
5) визначення гарантій прав інвесторів, що реалізують інвестиційні проекти зі значними інвестиціями.
Наприклад, строки проведення державної експертизи документації із землеустрою на замовлення інвестора зі значними інвестиціями, з яким укладений спеціальний інвестиційний договір, не можуть перевищувати 10 робочих днів від дня реєстрації об'єкта державної експертизи спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи.
Також інвестор зі значними інвестиціями, з яким укладений спеціальний інвестиційний договір, та який зацікавлений в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, яку визначено у спеціальному інвестиційному договорі як таку, що необхідна для реалізації інвестиційного проекту зі значними інвестиціями, має право замовити розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) без надання дозволу органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної або комунальної власності у користування.
Законопроектом №3761 про внесення змін до Податкового кодексу, зокрема, пропонується:
Відповідно до проекту Закону «Про внесення зміни до розділу XXІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу України», яким передбачено звільнення такого устаткування (обладнання) від оподаткування ввізним митом, згадане устаткування (обладнання) має бути новим і виготовленим не раніше ніж за 3 роки до дати реєстрації інвестиційного проекту зі значними інвестиціями, а його перелік та обсяги визначатимуться Урядом України разом із укладенням відповідного спеціального інвестиційного договору;
При цьому за проектом закону загальна сума вивільнених від оподаткування коштів враховується у складі сукупного обсягу передбаченої спеціальним інвестиційним договором державної підтримки інвестиційного проекту зі значними інвестиціями, яка надається відповідно до Закону «Про державну підтримку інвестиційних проектів зі значними інвестиціями», та відповідні стимули застосовуються в межах встановленого відповідно до закону максимального загального обсягу державної підтримки.
Набрання чинності відповідними змінами до Податкового кодексу України пропонується з 1 січня 2021 року.
Щодо внесення змін до Митного кодексу, то законопроектом №3762 пропонується з 1 січня 2021 року до 1 січня 2035 року (але не більше строку та обсягу надання державної підтримки, визначених у спеціальному інвестиційному договорі) звільнити від оподаткування ввізним митом устаткування (обладнання), що ввозитиметься на митну територію України інвестором для реалізації інвестиційного проекту зі значними інвестиціями в рамках виконання спеціального інвестиційного договору. При цьому таке устаткування (обладнання) повинно бути новим і виготовленим не раніше ніж за 3 роки до дати реєстрації інвестиційного проекту зі значними інвестиціями.
Перелік та обсяги такого устаткування (обладнання) визначатимуться Урядом України разом із укладенням відповідного спеціального інвестиційного договору.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.