3 червня Комітет ВР з питань аграрної та земельної політики повторно розгляне доопрацьований проект Закону (реєстр. № 3012-2 від 29.05.2020) про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю). Автором є голова комітету Микола Сольський разом із іншими колегами по комітету та фракції «Слуга народу».
Ще під час просування Закону про обіг сільськогосподарських земель голова агрокомітету ВР неодноразово заявляв, що треба виправляти соціальну несправедливість, яка склалася на селі, коли право отримати у власність частину земель сільськогосподарського призначення торкнулось тільки членів колишніх колгоспів. Без «подарунків» залишилися працівники радгоспів, інших державних сільськогосподарських підприємств, а також працівники соціальної сфери села – зав клуби, поштарки, сільські вчителі тощо. Крім того, у 2014 році держава обіцяла надати землю для ведення особистого селянського господарства учасникам бойових дій на Сході країни. Ці обіцянки значною мірою залишились тільки на папері, адже на сьогодні вільних земель державної і комунальної власності, які можна було б використати для безоплатної передачі у власність цим особам практично немає.
Вирішити це питання пропонується шляхом максимальної приватизації державних та комунальних земель, окрім тих, що зазначені у ст. 84 Земельного Кодексу України (землі під об’єктами стратегічних галузей, оборони, природно-заповідного фонду, господарські шляхи, полезахисні лісові смуги тощо), а також зміною порядку приватизації земель державних чи комунальних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій.
Що пропонується
Авторами законопроекту пропонується внести зміни у правовий механізм приватизації земель державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій визначений у статті 25 Земельного кодексу України. На думку парламентаріїв норми цієї статті застаріли.
У новій редакції чітко зазначено, що усі землі, що не мають якогось важливого значення для держави можуть бути приватизовані. Така приватизація земель може здійснюватися як в процесі приватизації самих державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, так і без прийняття рішення про їх приватизацію, на підставі рішення органу, до сфери управління якого належить підприємство, а також при ліквідації підприємств.
Якщо чинна редакція п.10 ст.25 Земельного кодексу передбачає створення із приватизованих земель якогось незрозумілого резервного фонду, то нині пропонується наступний чіткий розподіл:
У разі прийняття рішення про приватизацію земель відповідного підприємства, установи, організації без їх приватизації або ліквідації, землі, які залишились після розподілу між працівниками підприємства, працівниками державних і комунальних закладів соціальної сфери села та учасниками бойових дій, і припинення права постійного користування землями, які виставляються на земельні торги, залишаються у її постійному користуванні.
В остаточній редакції законопроекту, який автори хочуть затвердити на профільному комітеті для винесення на повторне перше читання, народні депутати вирішили все ж таки не поширювати норми щодо приватизації земель сільськогосподарських підприємств на новостворені комунальні підприємства, оскільки, по-перше, це фактично буде блокувати їх господарську діяльність, а по-друге, є ризик перетворення такої приватизації у корупційний механізм виведення з комунальної власності значного обсягу земель.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.