Народні депутати, включаючи керівництво Верховної Ради Дмитра Разумкова, Руслана Стефанчука, а також голову фракції Давида Арахамію та інших (Олександр Корнієнко, Євгенія Кравчук та в цілому 72 депутати) внесли законопроект під цікавою назвою «Про інтерпеляцію» №3499.
В пояснювальній записці до законопроекту автор (чи автори) робить розлогий ліричний відступ про міжнародний досвід інтерпеляції, з якого зрозуміло, що її писав науковець або особа, споріднена з науковими колами.
«Сучасна юридична література також позиціонує інтерпеляцію як дієвий інструмент реалізації парламентом своєї контрольної функції», - зазначає автор, демонструє, що він ознайомився з тлумачними словниками та наводить приклади Польщі, Литви та Німеччини (тут пояснювальна записка за стилем досить схожа на ту, що додається до законопроекту №3300 про переїзд Конституційного Суду України з Києва до Харкова).
Втім, сам законопроект досить простий і зводиться до того, що для звільнення членів Уряду з’являється ще одна підстава – інтерпеляція. І цю процедуру доручається проводити органам Верховної Ради.
В проекті визначено, що інтерпеляція – ініціативне проведення обов’язкового розгляду Верховною Радою питання про діяльність окремого члена Кабінету Міністрів з вимогою дати пояснення стосовно питань, які належать до його повноважень, та вирішення питання про задовільність його роботи.
З тексту законопроекту випливає, що підставами для звільнення міністра чи іншого члена Уряду може бути що завгодно.
Так, за проектом «підставами інтерпеляції є рішення, дії чи бездіяльність окремих членів Уряду у відповідних сферах діяльності, внаслідок яких може бути:
1) порушено права та інтереси України, іноземних держав або інших суб'єктів міжнародного права, територіальних громад, фізичних і юридичних осіб;
2) створено перешкоди для реалізації суб'єктами правовідносин законних інтересів чи свобод;
3) неправомірно покладено на суб’єктів правовідносин будь-які обов'язки;
4) не виконано, виконано у неповному обсязі міжнародні договори України, які укладені від імені Уряду України чи від імені міністерств, або укладено такі договори з порушенням національних інтересів України.
Підставою для здійснення інтерпеляції є депутатська вимога».
Процедура починається з депутатської вимоги до Голови ВР, з якою звертаються не менше 45 народних депутатів або комітет ВР, до предмета відання якого належить сфера діяльності окремого члена Кабміну.
Інтерпеляція здійснюється в час, визначений спікером. Народні депутати або комітет готують доповідь щодо рішень, дій чи бездіяльності окремого члена Уряду. Окремий член КМУ зобов’язаний бути присутнім на пленарному засіданні під час здійснення щодо нього інтерпеляції, а також має право підготувати відповідь на депутатську вимогу та відповісти на запитання щодо його діяльності. Прем’єр-міністр України має право бути присутнім на пленарному засіданні Верховної Ради України під час здійснення інтерпеляції щодо окремого члена КМУ та висловити свою позицію з цього питання.
За результатами здійснення інтерпеляції ВР має право визнати роботу окремого члена КМУ незадовільною. А це означає автоматичне звільнення.
А «у разі неприйняття постанови ВР про визнання роботи окремого члена Кабміну незадовільною, його робота вважається задовільною», - зазначено в законопроекті.
Протягом 15 днів з дня прийняття ВР постанови про визнання роботи окремого члена КМУ незадовільною, прем’єр-міністр України зобов’язаний внести до ВР подання про звільнення цього члена КМУ (крім Міністра закордонних справ України та Міністра оборони України).
У разі невнесення прем’єр-міністром подання парламент вирішує питання про звільнення члена КМУ без подання прем’єр-міністра.
У разі прийняття постанови ВР про визнання роботи Міністра закордонних справ або Міністра оборони України незадовільною, Верховна Рада рекомендує Президентові України внести подання про звільнення відповідного міністра.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.