У Верховній Раді народні депутати від партії «Слуга народу» Галина Янченко, Олександр Ткаченко, Іван Шинкаренко та інші, зареєстрували законопроект №3450 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо упорядкування окремих питань захисту викривачів».
Як зазначено у пояснювальній записці, законопроект розроблено з метою організації Єдиного порталу повідомлень викривачів та закріплення гарантії правового захисту викривачів виключно через адвокатів системи безоплатної правової допомоги.
Що пропонується законопроектом
Законопроектом пропонується внести зміни до Закону України « Про запобігання корупції», які створять правову основу для здійснення повідомлень викривачів через Єдиний портал повідомлення, що сприятиме належному та якісному упорядкуванню процедури розгляду повідомлень про корупцію.
Аврори планують внести зміни у статтю 11 Закону України «Про запобігання корупції» та встановити, що до повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (Національне агентство) відноситься забезпечення введення Єдиного порталу повідомлень викривачів.
Також законопроектом встановлюється, що державні органи, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, юридичні особи публічного права та юридичні особи, зазначені у частині другій статті 62 Закону України «Про запобігання корупції», зобов’язані забезпечити функціонування внутрішніх каналів повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону.
Органи прокуратури, Національна поліція, Національне антикорупційне бюро України, Державне бюро розслідувань та Національне агентство зобов’язані забезпечити функціонування внутрішніх і регулярних каналів повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону.
Документом закріплюється, що подання повідомлень (в тому числі анонімних) через внутрішні канали повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону здійснюються через відкритий для цілодобового доступу Єдиний портал повідомлень викривачів та спеціальні телефонні лінії.
Інформація про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, отримана через регулярні канали повідомлення такої інформації, вноситься до Єдиного порталу повідомлень викривачів уповноваженими на це особами відповідних суб’єктів.
При використанні особами будь-яких інших способів здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону (направлення повідомлення, в тому числі анонімного, у паперовій, електронній формі чи здійснення повідомлення на особистому прийомі, через спеціальну телефонну лінію тощо), їм гарантуються дотримання умов конфіденційності та анонімності, а також внесення цієї інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів уповноваженими на це особами відповідних суб’єктів не пізніше наступного робочого дня з моменту її отримання.
Також встановлюється, що при використанні особою зовнішніх каналів здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону, внесення інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів здійснюється не пізніше наступного робочого дня з моменту її виявлення уповноваженою особою суб’єкту, до повноважень якого відноситься здійснення розгляду чи розслідування фактів, викладений у повідомленні.
Єдиний портал повідомлень викривачів гарантує дотримання умов конфіденційності та анонімності, а також доступ викривачів до інформації про стан та результати розгляду таких повідомлень, і є офіційним внутрішнім джерелом інформації про осіб, які мають статус викривачів.
Держателем та відповідальним за адміністрування Єдиного порталу повідомлень викривачеві є Національне агентство, яке визначає Порядок ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів.
Органи зазначені у частині першій цієї статті та юридичні особи, зазначені у частині другій статті 62 Закону України «Про запобігання корупції», забезпечують викривачам умови для здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону шляхом:
1) впровадження механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону;
2) надання працівникам та особам, які проходять у них службу або навчання або виконують певну роботу, методичної допомоги та консультацій щодо здійснення повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону;
3) організації та забезпечення розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону;
4) обов’язкового забезпечення функціонування, у випадках передбачених цим Законом, внутрішніх, регулярних каналів для повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону.
Порядок здійснення перевірки за повідомленням викривача
Законопроектом також вносяться зміни до статті 532 Закону України «Про запобігання корупції», яка встановлює порядок здійснення перевірки за повідомленням викривача.
Зокрема зазначається, що повідомлення підлягає розгляду, якщо наведена у ньому інформація стосується конкретної особи, містить фактичні дані, що підтверджують можливе вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, інших порушень цього Закону, які можуть бути перевірені.
Повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень цього Закону, здійснене через зовнішні або внутрішні канали повідомлення такої інформації, підлягає попередньому розгляду уповноваженою особою у строк не більш десяти робочих днів з дня внесення цієї інформації до Єдиного порталу повідомлень викривачів.
Окрім цього, законопроектом встановлюється, що у разі якщо під час попереднього розгляду повідомлення встановлено, що воно не відповідає вимогам Закону його подальший розгляд здійснюється у порядку, визначеному для розгляду звернень громадян, про що інформується особа, яка його здійснила.
У разі якщо під час попереднього розгляду повідомлення встановлено, що воно не належить до компетенції органу або юридичної особи, до якого (якої) воно надійшло, подальший розгляд такого повідомлення припиняється, про що інформується особа, яка його здійснила, із одночасним роз’ясненням щодо компетенції органу або юридичної особи, уповноважених на проведення розгляду чи розслідування фактів, викладених у повідомленні.
У разі якщо наведена у повідомленні інформація стосується уповноваженої особи органу або юридичної особи, до якого (якої) надійшло таке повідомлення, порядок розгляду такого повідомлення визначається керівником відповідного органу або юридичної особи.
Окремо встановлюється, що дисциплінарне провадження за повідомленням проводиться у строк не більше 30 днів з дня завершення попереднього розгляду. Якщо у зазначений строк перевірити повідомлену інформацію неможливо, строк дисциплінарного провадження може бути продовжено до 45 днів
Особі, яка здійснила повідомлення надається детальна інформація про результати попереднього розгляду, а також дисциплінарного провадження (якщо воно проводилось) у триденний строк з дня завершення відповідного розгляду чи провадження.
Також законопроектом пропонується внести зміни до Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України, які гарантуватимуть реалізацію права викривачів на захист у судах з боку адвокатів системи безоплатної правової допомоги.
Також ми повідомляли, що Захист викривачів корупції покладуть на систему безоплатної правової допомоги: законопроект.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.