На сайті Верховної Ради з’явився текст законопроєкту № 3377 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо державної підтримки сфери культури, креативних індустрій, туризму, малого та середнього бізнесу у зв'язку з дією обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)». Авторами э група народних депутатів від фракції «Слуга народу» на чолі із Олександром Ткаченком. Законопроект розроблений з метою актуалізації, вдосконалення правових відносин у багатьох сферах життєдіяльності, які зазнали змін у зв’язку із поширенням коронавірусу. Проект закону винесений на розгляд позачергового засідання Верховної Ради 13 травня.
Новації:
3. Тимчасово, на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), ініціювання, оголошення і проведення конкурсів Національною радою, перебіг строків, визначених Законом «Про телебачення і радіомовлення» зупиняється.
- у трьохденний термін з дати набрання чинності цим Законом уточнити та деталізувати перелік суб’єктів господарювання, діяльність яких знаходиться під впливом запроваджених обмежень та/або заборон на час карантину, шляхом внесення відповідних змін до постанови Кабінету Міністрів України "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" від 11 березня 2020 року № 211;
- у місячний термін з дати набрання чинності цим Законом розробити та затвердити Порядок та умови надання державної підтримки кінематографії у формі надання державної субсидії на розвиток кінопроекту;
- у місячний термін з дати набрання чинності цим Законом розробити та внести у Верховну Раду України зміни до Державного бюджету України на 2020 рік щодо державного субсидування 50% вартості витрат Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення на електричну енергію;
- у місячний термін з дати набрання чинності цим Законом розробити та внести у Верховну Раду України проект закону щодо внесення змін до Державного бюджету України на 2020 рік щодо державного субсидування 100% втрат місцевих бюджетів від заходів підтримки, передбачених даним законопроектом (орієнтовно за рахунок коштів фонду боротьби з коронавірусною хворобою);
- у десятиденний термін з дати набрання чинності цим Законом розробити та затвердити програму фінансової підтримки малого та середнього бізнесу, а також суб’єктів господарювання, діяльність яких знаходиться під впливом запроваджених обмежень та/або заборон , при впровадженні заходів, спрямованих на запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, де передбачити, зокрема, такі заходи:
- перерозподілити видатки розвитку (крім закупівлі книг для поповнення фондів, невідкладних протиаварійних капітальних робіт, у тому числі капітального ремонту, реконструкції та реставрації, та закупівлі обладнання безпекового характеру - сигналізація, протипожежне обладнання, клімат-контроль, першочергова реставрація, електромережі тощо), затверджені відповідним головним розпорядником бюджетних коштів розписом державного бюджету за КПКВК 3800000 Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (додаток №3) на видатки споживання, в тому числі підтримку поточної роботи суб’єктів господарювання у межах, що дозволять компенсувати втрату доходу у зв’язку з неможливістю проводити публічні заходи, зокрема на оплату праці, оплату комунальних послуг та енергоносіїв та оплату послуг з охорони державних закладів культури;
- внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 № 414 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення Українським культурним фондом заходів з підтримки проектів», дозволивши Українському культурному фонду у договорах про надання гранту здійснювати фінансування проекту частинами (траншами) у розмірах та у строки визначені у договорі про надання гранту, але не більше дванадцяти місяців протягом поточного та наступного бюджетного періоду. У разі фінансування проекту на строк більший, ніж шість місяців оплата частинами (траншами) є обов’язковою. Також передбачити механізм надання грантів інституційної підтримки юридичним особам незалежно від форми власності для стабільної діяльності в умовах надзвичайної ситуації або надзвичайного стану із надходжень Стабілізаційного фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками;
- внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2017 № 881 «Про умови оплати праці працівників Українського культурного фонду та Українського інституту книги», збільшивши розміри посадових окладів керівників структурних підрозділів та їх заступників на 20-25% та окладів професіоналів та фахівців на 70% у зв'язку з додатковим навантаженням, спричиненим необхідністю додаткової підтримки представників галузі культури та мистецтва в умовах надзвичайної ситуації або надзвичайного стану;
- внести зміни до наказу Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333, додавши до назви та переліку видів видатків формулювання гранту;
- внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери», встановивши, що період впродовж якого у закладах культури не провадиться господарська діяльність у зв’язку із санітарно-епідеміологічними та іншими, незалежними від працівників обставинами (епідемії, пандемії, несприятливі метеорологічні умови тощо), є робочим часом таких працівників, та передбачає оплату праці в повному обсязі та в строки, визначені діючим трудовим договором (контрактом), за умови, що працівники виконують роботу, визначену трудовим договором (контрактом), дистанційно (віддалено) (якщо вид роботи дозволяє здійснювати її дистанційно). При відсутності такої роботи або у зв’язку із неможливістю виконувати роботу дистанційно (віддалено) час простою не з вини працівника оплачується в розмірі не менше 2/3 посадового окладу (ставки заробітної плати). Залежно від наявного фонду оплати праці, затвердженого на відповідний рік, керівник закладу може зберігати за працівником середній заробіток, але не менше тарифної ставки (посадового окладу);
- внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 № 786 «Про Методику розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу», дозволивши закладам культури до 1 січня 2021 року суми орендних платежів у розмірі 70 або 30 відсотків орендної плати не перераховувати до державного бюджету, а залишити таким закладам культури для відшкодування збитків, пов’язаних із недоотриманням доходів;
- внести зміни до Порядку надання фінансової державної підтримки суб’єктам мікропідприємництва та малого підприємництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 28, передбачивши 0 відсотка суми наданого кредиту до кінця 2020 року під цільове використання забезпечення фонду заробітної плати суб’єктами туристичної діяльності, закладами культури, іншими суб’єктами господарювання, що провадять основну економічну діяльність у видах, що належать до креативних індустрій згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України; надання адресної фінансової підтримки туроператорам, які понесли значні, незаплановані витрати та забезпечили повернення громадян України із закордону у зв’язку з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (за умови документального підтвердження відсутності встановлення факту контролю (вирішального впливу) за діяльністю такого туроператора осіб інших держав, що здійснюють збройну агресію проти України);
- внести зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті Українському інституту книги для підтримки книговидавничої справи та популяризації української літератури у світі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 червня 2019 року №638, передбачивши витрати на придбання книжкової продукції, у тому числі електронних видань, для поповнення бібліотечних фондів публічних бібліотек здійснюються за рахунок бюджетних коштів за напрямом, визначеним підпунктом 3 пункту 4 цього Порядку;
- внести зміни до розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 р. №265-р, доповнивши Переліку видів економічної діяльності, які належать до креативних індустрій кодом згідно з Національним класифікатором України ДК 009:2010 – 94.99, назвою виду економічної діяльності «Діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у.» та кодом згідно з Національним класифікатором України ДК 009:2010 – 82.30, назва виду економічної діяльності «Організування конгресів і торговельних виставок”;
- внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2011 № 247 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті Міністерству культури, молоді та спорту за деякими програмами», встановивши відсоток фінансової підтримки закладів культури у розмірі 100 відсотків;
- внести зміни до Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 р. № 138, встановивши відсоток відрахування частини чистого прибутку (доходу) до державного бюджету закладами культури у розмірі 30 відсотків;
- внести зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки Національного культурно-мистецького комплексу «Мистецький арсенал», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2010 р. № 574, виключивши положення, які передбачають скорочення у наступному за звітним році обсягу фінансової підтримки на суму одержаного чистого прибутку, та який міг би спрямовуватися на провадження культурної діяльності;
- передбачити одноразову фінансову підтримку для самозайнятих осіб та суб’єктів господарювання з кількістю штатних працівників до 15 осіб та оборотом до 5 мільйонів гривень на рік на часткове покриття видатків, пов’язаних, зокрема, із сплатою орендних платежів, виплатою заробітної плати, податків та зборів, у розмірі до 100 тисяч гривень;
- передбачити безвідсоткове кредитування суб’єктів господарювання під зобов’язання не скорочувати найнятих працівників в розмірі тримісячного обороту такого суб’єкта господарювання;
- передбачити здійснення компенсації частини відсотків по банківським кредитам для суб’єктів господарювання, у штаті яких офіційно працевлаштовані не менше, ніж 50 осіб, і які під час карантину не проводили скорочень працівників, або ж створять щонайменше 50 робочих місць після закінчення карантину.
- передбачити компенсації за часткове безробіття працівників як державного, так і приватного сектору;
- у місячний термін з дати набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.
Очікувані втрати доходу суб’єктами господарювання в сфері культури, креативних індустрій та туризму за період з 16 березня по 1 травня 2020 року – 5,8-8,7 млрд грн..
Очікувані скорочення найманих працівників в сфері культури, креативних індустрій та туризму за період з 16 березня по 1 травня 2020 року – 20 тис. осіб (2-5% від загальної кількості зайнятих в 1 млн осіб).
Очікувані скорочення кількості самозайнятих та фізичних осіб-підприємців в сфері культури, креативних індустрій та туризму за період з 16 березня по 1 травня 2020 року – 30 тис. осіб (10% від загальної кількості платників податків).
Очікувані втрати бюджету від скорочення найманих працівників, самозайнятих та фізичних осіб-підприємців – 0,4-1,2 млрд грн.
Очікувані додаткові витрати бюджету на державну допомогу та фінансову підтримку в сфері культури, креативних індустрій та туризму – 600 млн грн (за рахунок стабілізаційного фонду для фінансування заходів з протидії коронавірусу).
Обсяг необхідного кредитування оборотного капіталу суб’єктів господарювання в сфері культури, креативних індустрій та туризму – 15-25 млрд грн (еквівалент 2-3 місяців втрат від обмеження надання послуг). Кількість наданих додаткових кредитів – 30-50 тисяч (при середньому розмірі – 500 тис грн на 1 суб’єкта господарювання).
Депутати переконані, що прийняття цього законопроекту дозволить підтримати сферу культури.
Також ми повідомляли, що внесення поправок та пропозицій до законопроектів хочуть удосконалити: новий законопроект.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.