Набрав чинності закон про фінансовий моніторинг: що зміниться в судовій системі

12:20, 28 апреля 2020
Закон вносить зміни до процесуальних кодексів та додає судам нову звітність.
Набрав чинності закон про фінансовий моніторинг: що зміниться в судовій системі
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

28 квітня набрав чинності Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

У Законі міститься чимало нововведень, низка яких стосується функціонування судової системи.

Окремі судді віднесені до категорії національних публічних діячів.

До них віднесені голови та судді Конституційного Суду України, Верховного Суду, вищих спеціалізованих судів; члени Вищої ради правосуддя, члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.

Суди, правоохоронні органи та суб’єкти державного фінансового моніторингу повинні формувати комплексну адміністративну звітність у сфері запобігання та протидії (стаття 19 Закону).

Комплексна адміністративна звітність повинна включати дані, які характеризують, у тому числі:

фази звітності, розслідування та судові рішення у сфері запобігання та протидії, у тому числі кількість повідомлень про підозрілі операції, наданих спеціально уповноваженому органу, відповідей про наслідки таких повідомлень і, на щорічній основі, кількість розслідуваних справ, кількість осіб, щодо яких були розпочаті кримінальні провадження, кількість осіб, засуджених за кримінальні правопорушення, пов’язані з відмиванням грошей або фінансуванням тероризму, типи основних кримінальних правопорушень у разі, якщо така інформація наявна, та вартість заморожених, арештованих чи конфіскованих активів;

кількість запитів про взаємну правову допомогу, поданих, одержаних, задоволених і у задоволенні яких було відмовлено;

діяльність правоохоронної та судової систем, зокрема щодо замороження, арешту і конфіскації активів;

результати розслідування кримінальних правопорушень та розгляду судових справ у сфері запобігання та протидії.

Судові рішення та комплексна адміністративна звітність стануть джерелом інформації, необхідної для проведення національної оцінки ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та/або фінансування тероризму.

Суди будуть приймати рішення про включення фізичних осіб, юридичних осіб та організацій, до переліку осіб; пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, а також про виключення з цього переліку.

З цією метою внесені зміни до Законів України "Про Службу безпеки України" та "Про боротьбу з тероризмом".

СБУ буде ініціювати в судовому порядку питання про включення (виключення) фізичних або юридичних осіб та організацій до зазначеного переліку.

СБУ буде ініціювати також в судовому порядку питання надання доступу до активів, «що пов’язані з тероризмом та його фінансуванням, розповсюдженням зброї масового знищення та його фінансуванням, за зверненням особи, яка може документально підтвердити наявність виняткових умов, викладених у відповідних резолюціях Ради Безпеки ООН, або потреби в покритті основних та надзвичайних витрат».

Наявність кримінального провадження не є обов’язковою умовою для ініціювання Службою безпеки України питання про включення/виключення фізичних осіб, юридичних осіб та організацій до/з відповідних санкційних переліків.

В Україні визнаються вироки (рішення) судів, рішення інших компетентних органів іноземних держав, що набрали законної сили, стосовно осіб, які мають доходи, одержані злочинним шляхом, та щодо конфіскації доходів, одержаних злочинним шляхом, або еквівалентного їм майна, та перебувають на території України.

Конфісковані доходи, отримані злочинним шляхом, або еквівалентне їм майно на підставі відповідного міжнародного договору України можуть бути повністю або частково передані іноземній державі, судом або іншим компетентним органом якої винесено вирок (рішення) про конфіскацію.

Рішення (постанова) суб’єкта державного фінансового моніторингу про застосування до суб’єкта первинного фінансового моніторингу заходів впливу, передбачених цією статтею, може бути оскаржено у судовому порядку відповідно до законодавства протягом місяця з дня набрання ним чинності.

У разі якщо протягом місяця з дня набрання чинності рішенням (постановою) суб’єкта державного фінансового моніторингу про застосування до суб’єкта первинного фінансового моніторингу заходів впливу у формі штрафу суб’єкт первинного фінансового моніторингу письмово не повідомив суб’єкта державного фінансового моніторингу про добровільне виконання такого рішення (постанови), та таке рішення (постанову) не було оскаржено у судовому порядку, воно набуває статусу виконавчого документа, підлягає оформленню відповідно до вимог Закону України "Про виконавче провадження" та передається до органів державної виконавчої служби для примусового виконання згідно із законодавством.

З’явилися зміни у порядку доступу до судових рішень. Ухвали про арешт майна та тимчасовий доступ до речей та документів у кримінальних провадженнях підлягають оприлюдненню не раніше дня їх звернення до виконання.

У текстах ухвал про тимчасовий доступ до речей та документів у кримінальних справах (так в тексті Закону України «Про доступ до судових рішень), відкритих для загального доступу, не зазначаються відомості, що дають можливість ідентифікувати осіб, які зазначені в таких ухвалах як володільці речей або документів. Останнє зробили спеціально для унеможливлення зміни або знищення речей чи документів у кримінальному провадженні.

Зміни внесені також до процесуальних кодексів.

Так, в новій редакції викладена стаття 284 КАСУ, яка регулює особливості провадження у справах щодо включення переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції. Такі справи розглядаються у позовному провадженні на підставі позову Голови Служби безпеки України або його заступника.

 Рішення по суті заявлених вимог ухвалюється судом не пізніше наступного робочого дня з дня надходження позову, розглянутого у закритому судовому засіданні за участю тільки заявника. Особа, стосовно якої приймається рішення про включення до переліку не повідомляється про розгляд справи судом.

Рішення суду виконується негайно.

Апеляційні скарги на судові рішення у цих справах можуть бути подані сторонами протягом десяти днів з дня їх постановлення. Подання апеляційної скарги на рішення суду не перешкоджає його виконанню.

КАСУ доповнений статтею 289-1, яка регулює особливості провадження у справах за адміністративними позовами про оскарження рішень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, про продовження зупинення відповідних (відповідної) фінансових (фінансової) операцій (операції) (видаткових фінансових операцій)

Особи, фінансові (фінансова) операції (операція) (видаткові фінансові операції) яких зупинено, мають право звернутися до адміністративного суду із позовною заявою про оскарження таких рішень про продовження зупинення відповідної фінансової операції у десятиденний строк з дня, коли вони дізналися або повинні були дізнатися про порушення їхніх прав, свобод чи інтересів.

Такі рішення оскаржуються до окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ.

 Питання про відкриття провадження в адміністративній справі суд вирішує не пізніше наступного дня з дня надходження позовної заяви.

Про подання позовної заяви та відкриття провадження суд повідомляє позивача відповідача не пізніше наступного дня після відкриття провадження у справі.

Протягом одного дня з дня одержання такого повідомлення відповідач зобов’язаний отримати в суді копію ухвали про відкриття провадження, копії позовної заяви та доданих до неї документів та у дводенний строк з дня одержання такої ухвали та копій документів подати безпосередньо до канцелярії суду відзив на позовну заяву та копії оскаржуваних рішень та документів, що стали підставою для їх прийняття.

Такі адміністративні справи вирішуються колегією у складі трьох суддів протягом десяти днів після відкриття провадження у справі у закритому судовому засіданні.

Рішення суду складається і підписується у день його ухвалення без права суду відкласти складання повного рішення.

Копії повного рішення видаються особам, які брали участь у справі, негайно після проголошення такого рішення.

 Рішення суду за наслідками розгляду таких справ можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у десятиденний строк з дня їх проголошення.

Суд апеляційної інстанції розглядає справу у дводенний строк після закінчення строку апеляційного оскарження з повідомленням осіб, які беруть участь у справі.

Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає апеляційному розгляду справи.

Суд апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду не може повертати справу на новий розгляд. Судове рішення суду апеляційної інстанції є остаточним;

Рішення суду підлягає негайному виконанню.

В КПК зміни внесені в статтю 162, 164, 216, 568, 589.

Таємниця фінансового моніторингу належить до охоронюваної законом таємниці, яка міститься в речах і документах.

Двомісячний строк дії ухвала про тимчасовий доступ до речей і документів не розповсюджується на процесуальні дії, які необхідно виконати в іноземній державі.

Раніше Комітет рекомендував Раді законопроект, якій запроваджує часткову кваліфікацію працівників.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути у курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики