У світі поширений механізм, який передбачає залучення державою до судових процесів так званих судових фондів (Litigation Funds). Це фонди, які самостійно залучають юридичні компанії у потрібних іноземних юрисдикціях, а також інвестують власні кошти в перспективні справи з повернення злочинно здобутих активів, а прибуток отримують як частку від фактично повернутих потерпілому (у даному випадку – державі) коштів. При цьому фонд самостійно визначає стратегію, витратну частину, обсяг необхідної інформації, у тому числі можливих відомостей досудового розслідування. Таким чином держава не витрачає бюджетних фондів на юридичне супроводження окресленої позовної роботи і не несе матеріальних ризиків у разі програшу.
Слід наголосити, що механізм державно-приватного партнерства у сфері повернення активів злочинного походження називається фінансуванням судових процесів (litigation funding). Це венчурна інвестиційна діяльність, де інвестором виступає фонд, за участі юридичних компаній самостійно фінансує всі витрати на судові процеси.
Тож, з метою запровадження в Україні вказаної міжнародної практики, народні депутати Галина Янченко, Денис Монастирський, В’ячеслав Медяник та інші зареєстрували у Верховній Раді законопроект №3304 «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».
Що пропонується законопроектом
Як зазначено у пояснювальній записці, пропоновані законопроектом зміни дозволять Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами (АРМА) залучати на договірних засадах та отримувати юридичні послуги від судових фондів (юридичних радників), не витрачаючи при цьому бюджетні кошти.
Документом передбачається внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочині», а саме доповнення його новим розділом IV-1 «Представництво і захист прав та інтересів України у закордонних юрисдикційних органах».
Зазначається, що Національне агентство забезпечує представництво і захист прав та інтересів України у закордонних юрисдикційних органах у спорах і справах щодо активів, які прямо або опосередковано походять з територіальної юрисдикції України, з метою забезпечення:
1) виявлення, розшуку, будь-якого обтяження таких активів, у тому числі арешту, а також управління ними;
2) конфіскації або спеціальної конфіскації таких активів, іншого примусового припинення прав на них та стягнення у дохід держави Україна;
3) набуття, визнання права власності, вимоги держави Україна на такі активи чи іншого права на них з підстав, що передбачені законодавством, яке підлягатиме застосуванню;
4) повернення таких активів в Україну, відшкодування збитків або шкоди, завданих в результаті вчинення кримінального правопорушення.
Також встановлюється, що з метою забезпечення виконання завдань, визначених у частині першій цієї статті, Національне агентство уповноважене вживати заходів, передбачених законодавством відповідної іноземної юрисдикції чи міжнародним договором, згоду на обов’язковість якого надано Верховною Радою України, у тому числі:
1) ініціювати провадження у закордонних юрисдикційних органах, зокрема подавати цивільні позови;
2) укладати цивільно-правові угоди з юридичними та фізичними особами (юридичними радниками) щодо представництва і захисту прав та інтересів України в закордонних юрисдикційних органах;
3) укладати угоди з суб’єктами господарювання, створеними та зареєстрованими за законодавством України або законодавством іноземних держав, про надання ними послуг з повного фінансування заходів, необхідних для виконання завдань, визначених у частині першій цієї статті з подальшою їх оплатою за рахунок частини активів, що були фактично повернуті в Україну.
Порядок відбору Національним агентством залучених фізичних та юридичних осіб, а також істотні умови відповідної угоди визначаються Кабінетом Міністрів України.
Окрім цього, законопроектом встановлюється порядок організації заходів зі здійснення представництва інтересів України у закордонних юрисдикційних органах.
1) у десятиденний термін від дня одержання звернення, зазначеного в частині першій цієї статті, утворює міжвідомчу робочу групу, до складу якої входять представники органу, який здійснює досудове розслідування у відповідному кримінальному провадженні, прокуратури, залученого оперативного підрозділу для здійснення первинного аналізу фактів, підстав, перспектив та ризиків потенційного судового процесу в іноземних юрисдикційних органах, підготовки пропозицій з організаційно-правових, процедурних та інших питань. Очолює таку міжвідомчу робочу групу Голова Національного агентства або його заступник;
2) з урахуванням пропозицій та рекомендацій міжвідомчої робочої групи залучає юридичних радників, у тому числі іноземних, які мають необхідні знання, досвід та фінансову спроможність з організації представництва інтересів України у спорах зазначеної категорії, для виявлення протиправних активів в іноземних державах, збирання та аналізу інформації, необхідної для пред’явлення позову від імені України, а також вивчення достатності підстав для пред’явлення такого позову;
3) у разі прийняття міжвідомчою робочою групою рішення про доцільність пред’явлення позову, уповноважує юридичних радників на здійснення заходів з представництва інтересів України в іноземних юрисдикційних органах, надає їм сприяння у формуванні правової позиції, бере участь у розробці уповноваженими юридичними радниками тактики та стратегії позовної роботи.
4) у разі прийняття міжвідомчою робочою групою рішення про недоцільність пред’явлення позову України, Національне агентство передає всі матеріали, отримані протягом роботи міжвідомчої робочої групи до органу, який здійснює досудове розслідування у відповідному кримінальному провадженні;
Кошти, одержані Україною внаслідок розгляду ініційованого Національним агентством спору в іноземному юрисдикційному органі та/або укладення міждержавної угоди про розподіл активів, зараховуються на валютний рахунок Національного агентства, відкритий в державному банку для оплати робіт та послуг, відповідно до угод із залученими юридичними радниками та перерахування на валютний рахунок Казначейства для подальшого зарахування до державного бюджету.
Також ми писали про нову процедуру відрядження до АРМА: що пропонує Кабмін.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.