Уголовный кодекс дополнят статьей о вывозе через границу масок и других противоэпидемических товаров

10:34, 30 марта 2020
В Уголовном кодексе появится новая статья об ответственности за вывоз медицинских товаров.
Уголовный кодекс дополнят статьей о вывозе через границу масок и других противоэпидемических товаров
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

30 марта, накануне внеочередного заседания Верховной Рады, состоялось заседание Комитета по вопросам правоохранительной деятельности. Он одобрил ряд законопроектов.

Так, Комитет рекомендовал принять законопроект №3271 о внесении изменений в некоторые законодательные акты Украины относительно криминализации вывоза (пересылки) через таможенную границу Украины товаров противоэпидемического назначения в первом чтении и в целом.

Целью законопроекта является противодействие незаконному вывозу через украинскую границу товаров медицинского назначения, экспорт которых подлежит лицензированию.

«Мы все видим, какая ситуация в мире, поэтому уровень общественной опасности незаконного перемещения через границу указанных товаров является гораздо большим, чем было ранее.

Этим законопроектом мы применим функцию превенции, чтобы сделать невозможным перемещение через границу, чтобы все-таки товары, которых требует сегодня украинское общество, остались для его потребностей, а не были вывезены, поскольку на сегодняшний день нет уголовной ответственности за перемещение указанных товаров вне таможенного контроля или с сокрытием.

Предлагается дополнить Уголовный кодекс статьей 201-2 и установить уголовную ответственность за вывоз и пересылку в значительном или большом размере через таможенную границу Украины вне таможенного контроля или с сокрытием от него товаров противоэпидемического назначения, экспорт которых подлежит лицензированию или вывоз/пересылка которых гражданам за границу таможенной границы не допускается», — отметили в комитете.

«Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 214 внесено зміни до постанови КМУ «Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2020 рік» від 24 грудня 2019 року № 1109, якими передбачено доповнити перелік товарів, експорт яких підлягає ліцензуванню товарами протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом Covid-2019, що запроваджується до 1 червня 2020 року.

Зазначені обставини зумовлюють необхідність встановлення кримінальної відповідальності за вивезення (пересилання) у значному розмірі через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю товарів протиепідемічного призначення, експорт яких підлягає ліцензуванню, або вивезення (пересилання) яких громадянами за межі митної території України не допускається.

Проєктом Закону пропонується доповнити Кримінальний кодекс України статтею 201_2 та передбачити кримінальну відповідальність за вивезення (пересилання) у значному розмірі через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю товарів протиепідемічного призначення, експорт яких підлягає ліцензуванню, або вивезення (пересилання) яких громадянами за межі митної території України не допускається.

Змінами до абзацу першого частини другої статті 216 Кримінального процесуального кодексу України пропонується здійснення досудового розслідування злочину, передбаченого статтею 2012 КК в редакції проєкту Закону, віднести до компетенції слідчих органів безпеки», — отмечается в пояснительной записке к законопроекту.

Впрочем, ГНЭУ рекомендовало убрать конфискацию имущества из раздела санкций за эту статью.

Также члены Комитета задали вопрос: что будут делать с теми лицами, которые уже вывезли за границу указанные товары? Они предложили включить в УК норму об обратном действии закона.

Глава Комитета Денис Монастырский предложил обратиться к Офису Генпрокурора о перечне уголовных производств, уже открытых по таким фактам.

Ниже приводим содержание вывода Главного научно-экспертного управления Верховной Рады.

  1. Проектом пропонується передбачити кримінальну відповідальність за вивезення (пересилання) у значному розмірі через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю товарів протиепідемічного призначення, експорт яких підлягає ліцензуванню, або вивезення (пересилання) яких громадянами за межі митної території України не допускається (ч. 1 ст. 201-2 КК). При цьому запропоноване формулювання диспозиції ч. 1 ст. 201-2 КК (у редакції проекту) не дає можливості з'ясувати, яке саме діяння слід буде визнавати кримінально караним: 1) діяння у вигляді вивезення (пересилання) окремих товарів протиепідемічного призначення, вивезення (пересилання) яких громадянами за межі митної території України не допускається; чи 2) діяння у вигляді вивезення (пересилання) аналізованих товарів у значному розмірі.

Якщо припустити, що у пропонованій нормі йдеться про вчинення вивезення (пересилання) окремих товарів протиепідемічного призначення, вивезення (пересилання) яких громадянами за межі митної території України не допускається, без прив'язки до розміру відповідних товарів[1], пропозиція встановлення кримінальної відповідальності за аналізоване діяння мала би бути належним чином обґрунтована, особливо зважаючи на те, що склади злочинів, передбачені ч. ч. 1, 2 ст. 201-2 КК (у редакції проекту), відносяться до категорії тяжких (див. ч. 4 ст. 12 КК).

[1] Так, у п. 2 примітки до ст. 201-2 КК (у редакції проекту) зазначено про те, що обмеження щодо вивезення (пересилання) громадянами за межі митної території України товарів протиепідемічного призначення встановлюються відповідно до ч. 1 ст. 373 Митного кодексу України, якою передбачено, що не допускається вивезення (пересилання) громадянами за межі митної території України товарів, незалежно від їх загальної фактурної вартості, згідно з переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України (постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2020 року № 223 Перелік товарів, вивезення (пересилання) яких громадянами за межі митної території України не допускається (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 травня 2012 року № 468), був доповнений окремими товарами протиепідемічного призначення)).

Якщо ж мова йде про вивезення (пересилання) у значному розмірі товарів протиепідемічного призначення, вивезення (пересилання) яких громадянами за межі митної території України не допускається, вказівка на відповідний розмір мала би бути належним чином відображена у диспозиції ч. 1 ст. 201-2 КК (у редакції проекту).

  1. У п. 2 пояснювальної записки до законопроекту вказано на те, що встановлення кримінальної відповідальності за вивезення (пересилання) через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю товарів протиепідемічного призначення, серед іншого, обумовлене прийняттям постанови Кабінету Міністрів України
    від 11 березня 2020 року № 214 (далі – постанова КМУ № 214), якою було внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2020 рік» від 24 грудня 2019 року № 1109. При цьому, у п. 2 постанови КМУ № 214 зазначено, що «ліцензування експорту товарів протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання занесенню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом Covid-2019, запроваджується до 1 червня 2020 року».

Оскільки диспозиція ч. 1 ст. 201-2 КК (у редакції проекту) сформульована як бланкетна та вимагає звернення суб'єктів правозастосування, серед іншого, до відповідних приписів постанови КМУ
№ 214, запропоноване у проекті доповнення Особливої частини КК нормою тимчасового характеру не повною мірою узгоджується з природою кримінального закону як основного акту відповідного законодавства, який покликаний регулювати найважливіші суспільні відносини у цій сфері.

З огляду на зазначене у диспозиції ч. 1 ст. 201-2 КК (у редакції проекту) варто було б зробити вказівку на певний часовий період, протягом якого скоюється відповідний злочин (наприклад, під час протидії поширенню на території України особливо небезпечної вірусної хвороби). У протилежному випадку навіть тоді, коли на території України не буде офіційно визнано тих чи інших пандемічних загроз, вивезення (пересилання) через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю масок медичних (хірургічних) у значному розмірі все одно кваліфікуватиметься як тяжкий злочин та тягтиме за собою кримінальну відповідальність, передбачену відповідною частиною ст. 201-2 КК, що навряд чи можна визнати доцільним.

  1. За вчинення злочинів, передбачених ст. 201-2 КК, пропонується передбачити покарання у виді: штрафу від восьми до дванадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією цих товарів[1] (ч. 1); штрафу від двадцяти до двадцяти п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією цих товарів (ч. 2).

По-перше, як уже зазначалося вище, склади злочинів, передбачені у
ч. ч. 1, 2 ст. 201-2 КК, відносяться у проекті до категорії тяжких з огляду на приписи ч. 4 ст. 12 КК. На наш погляд, розміри штрафу у санкції
ч. 1 ст. 201-2 КК потребують перегляду у бік їх зменшення та віднесення відповідних діянь до категорії злочинів середньої тяжкості, адже їх вчинення без обтяжуючих обставин саме по собі не заподіює об’єкту кримінально правової охорони істотної шкоди такого рівня, щоб визнаватися тяжким злочином.

У свою чергу, санкцію ч. 2 ст. 201-2 КК, на наш погляд, варто було б доповнити альтернативними до штрафу видами кримінальних покарань (у тому числі, позбавленням волі на певний строк), тим більш, що в силу приписів п. 2 ч. 5 ст. 53 КК у разі несплати штрафу в розмірі понад три тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, призначеного як основне покарання, та відсутності підстав для розстрочки його виплати суд замінює несплачену суму штрафу покаранням у виді позбавлення волі із розрахунку один день позбавлення волі за вісім неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у межах від п'яти до десяти років позбавлення волі – у випадку призначення штрафу за вчинення тяжкого злочину.

По-друге, звертаємо увагу, що законами України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення інституту спеціальної конфіскації з метою усунення корупційних ризиків при її застосуванні»
від 10 листопада 2015 року № 770-VIII та «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської комісії про стан виконання Україною Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, стосовно удосконалення процедури арешту майна та інституту спеціальної конфіскації» від 18 лютого 2016 року
№ 1019-VIII із усіх санкцій Особливої частини КК були виключені положення щодо застосування так званої спеціальної конфіскації (конфіскації предметів, засобів, знарядь вчинення злочину тощо).

У даному випадку в силу вимог ст. ст. 96-1, 96-2 КК спеціальна конфіскація товарів протиепідемічного призначення буде можлива на підставі: 1) обвинувального вироку суду; 2) ухвали суду про звільнення особи від кримінальної відповідальності; 3) ухвали суду про застосування примусових заходів медичного характеру; 4) ухвали суду про застосування примусових заходів виховного характеру та ін. (див. ч. ч. 2, 3 ст. 96-1 КК) в порядку, передбаченому чинним кримінальним процесуальним законодавством України.

На підставі викладеного вважаємо, що словосполучення «з конфіскацією цих товарів» варто виключити із санкцій відповідних частин ст. 201-2 КК.

  1. Слід вилучити 3 із 4 запропонованих до тексту нової ст. 201-2 КК приміток і залишити лише примітку 3, яка має пряме відношення до змісту пропонованої статті. Питання про те, як розуміти поняття експорту товарів, яким чином встановлюються обмеження на вивезення певних товарів та ким визначаються переліки товарів, вивезення яких з України не допускається, не відносяться до предмету регулювання кримінального закону.
  2. Проект потребує техніко-юридичного редагування.

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.

[1] Йдеться, вочевидь, про конфіскацію тих товарів протиепідемічного призначення, що є предметами запропонованих складів злочинів, передбачених ст. 201-2 КК (у редакції проекту).

Подписывайтесь на наш Telegram-канал, чтобы быть в курсе самых важных событий.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики