У середу Верховна Рада збереться на позачергове засідання на вимогу Президента України.
Одним із питань, яке планується розглянути серед інших, – це ухвалення в першому читанні законопроекту № 3015 від 05.02.2020
«Про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про національну безпеку України» щодо набрання чинності положеннями стосовно Головнокомандувача Збройних Сил України, Генерального штабу Збройних Сил України, видів і окремих родів військ (сил)».
Законопроект внесений Президентом України і визначений ним як невідкладний.
Зміни стосуються перенесення строків набрання чинності окремих положень вищезазначеного Закону.
Закон України «Про національну безпеку України» був ухвалений Верховною Радою України ще в 2018 році, але деякі його норми повинні були набрати чинності з 01 січня 2021 року.
Мова йде про частини 3-6 статті 16 Закону, згідно з якими:
Та сама ситуація з Генеральним Штабом. Начальника Генштабу буде призначати та звільняти з посади Президент України за поданням Міністра оборони України.
Начальник Генерального штабу Збройних Сил України буде підпорядковуватися Головнокомандувачу Збройних Сил України.
Крім того, повноваження начальника Генерального штабу Збройних Сил України, основні завдання та порядок функціонування Генерального штабу Збройних Сил України будуть визначатися в положенні, яке затверджується Президентом України.
Командувачі видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України призначаються на посаду і звільняються з посади Президентом України за поданням Міністра оборони України.
У Законі мова також йде про Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України, який є органом управління міжвидовими та міжвідомчими угрупованнями військ (сил).
Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України підпорядковується Командувачу об’єднаних сил, який призначається на посаду і звільняється з посади Президентом України за поданням Міністра оборони України.
Президент України може призначати командувача (командувачів) об’єднаних сил для здійснення управління операціями на окремих напрямах.
Командувач об’єднаних сил підпорядковується Головнокомандувачу Збройних Сил України та здійснює через Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України оперативний контроль за набуттям ними оперативних (бойових) спроможностей, планування застосування та безпосереднє управління об’єднаними силами і засобами Збройних Сил України, інших складових сил оборони, які передані у його підпорядкування, а також національним контингентом і національним персоналом, які беруть участь у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки.
Замисел застосування об’єднаних сил в операціях затверджується Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України.
Повноваження Командувача об’єднаних сил, основні завдання та порядок функціонування Об’єднаного оперативного штабу Збройних Сил України визначаються в положенні, яке затверджується Президентом України.
Тобто, Законом розділена посада Начальника Генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил України та запроваджується нова найвища посада у Збройних Силах України – «Головнокомандувач Збройних Сил України», а також окрема посада «Начальник Генерального штабу Збройних Сил України».
Метою запровадженням цих норм було приведення військових стандартів у відповідність до практики військового управління у країнах НАТО.
Проте, законопроект № 3015 строки набрання чинності вищенаведеними нормами дещо пересуває, але не вперед, а назад.
Депутати хочуть, щоб всі ці норми були запроваджені не 01 січня 2021 року, а з 01 березня 2020, тобто вже «вчора».
Які проблеми можуть виникнути, якщо закон буде ухвалений
Сьогодні Начальник Генерального штабу за посадою є Головнокомандувачем ЗСУ, згідно зі статтею 8 Закону України «Про Збройні Сили України».
Розмежування посад повинно було набрати чинності лише з 01.01.2021 року.
По-перше, незрозуміло як буде виглядати розмежування посад з 01 березня, оскільки закон набере чинності не раніше дати його опублікування. Нагадаємо, що розгляд запланований лише у першому читанні.
По-друге, доведеться вносити зміни ще не в один закон, незрозуміло чому це не можна зробити одразу.
Така посада, як «начальник Генерального штабу – Головнокомандувач Збройних Сил України» згадується у законах України :
Зміни до вищеназваних законів не внесені, розмежування повноважень Головнокомандувача Збройних Сил України та Начальника Генерального штабу законодавчо не проведено.
Наприклад, ГНЕУ звертає увагу, що в абз. 3 ч. 3 ст. 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» йдеться про те, що «структуру і штатний розпис військових адміністрацій населених пунктів затверджує начальник Генерального штабу – Головнокомандувач Збройних Сил України за поданням начальника відповідної військової адміністрації». Отже, на думку Головного управління, необхідно буде визначитись, хто з двох нових посадових осіб буде уповноважений здійснювати цю функцію.
Те ж саме стосується й абз. 3 ч. 5 ст. 4 згаданого Закону, де вказується, що «перелік посад у військових адміністраціях населених пунктів, які підлягають заміщенню військовослужбовцями військових формувань, особами рядового і начальницького складу правоохоронних органів, а також перелік посад, що можуть бути заміщені військовослужбовцями військових формувань, особами рядового і начальницького складу правоохоронних органів у районній, обласній військовій адміністрації, затверджуються Президентом України за поданням начальника Генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил України».
Начальник Генерального штабу – Головнокомандувач Збройних Сил України входить також до складу РНБО. Ці посади у відповідному законі не розмежовані.
Питання щодо перерозподілу повноважень між Генеральним Штабом та Головнокомандувачем ЗСУ виникають і при застосуванні інших нормативних актів.
Крім того, в цьому ж законі зазначено, що в особливий період керівництво Збройними Силами України та іншими військовими формуваннями Президент України може здійснювати через Ставку Верховного Головнокомандувача, робочим органом якої є
Генеральний штаб Збройних Сил України.
В Законі України «Про національну безпеку України» про Ставку Верховного Головнокомандувача вже не йдеться. Натомість Генеральний штаб Збройних Сил України в особливий період виконує функції стратегічного керівництва Збройними Силами України, іншими складовими сил оборони. Координацію у сферах національної безпеки і оборони здійснює Рада національної безпеки і оборони України.
Положення про вищий колегіальний стратегічний орган воєнного керівництва обороною держави в особливий період затверджує Президент України.
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що у Верховній Раді зареєстрували проект Постанови про звільнення директора НАБУ Артема Ситника.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.