У Верховній Раді України група депутатів від фракції «Слуга народу» зареєструвала законопроект №2691 «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо удосконалення законодавчої процедури». Автори зазначають, що законопроект розроблено з метою підвищення ефективності роботи парламенту, оптимізації законодавчого процесу, в тому числі шляхом встановлення особливостей розгляду законопроектів, визначених як невідкладні.
Депутатам пропонується проводити голосування у четвер, невідкладні законопроекти Президента включати до порядку денного без голосування парламенту; для невідкладних законопроектів строк внесення альтернативних законопроектів скорочується з 14 до 7 днів; невідкладні законопроекти розглядаються за скороченою процедурою; ідентичні правки заборонені; при цьому до невідкладного законопроекту їх треба вносити в 5-денний і 7-денний термін (раніше було 10 і 14 днів); у сесійній залі ВР тепер будуть обговорюватися тільки ті правки, за які попередньо проголосувало 150 депутатів; постанову про скасування рішення ВР тепер зможуть внести тільки 45 депутатів, а не один, як раніше, Президент і Кабінет міністрів України.
Дані норми вже викликали значний резонанс. І зрозуміло, що цей законопроект негативно оцінюють в опозиції.
Перший заступник голови Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України (комітету, який визнаний головним у питанні розгляду законопроекту) Андрій Пузійчук дав розлогий коментар кореспонденту «Судово-юридичної газети» стосовно дискусійних питань вказаного законопроекту.
Андрію Вікторовичу, чи не приведе включення до порядку денного невідкладних законопроектів, внесених Президентом України, без голосування парламенту, до обмеження прав народних депутатів України?
— Перш за все, хочу зауважити, що текст цього законопроекту не має нічого спільного з назвою про внесення змін до Регламенту Верховної Ради щодо удосконалення законодавчої процедури. Цей законопроект — про те, як нівелювати законодавчий орган, перетворити його на профанацію та фарс, де немає професійної дискусії, обміну думками, відкритості та конкурентності, публічної позиції всіх тих політичних сил, які делеговані в національний парламент українським народом.
Запропоновані зміни за своєю суттю перетворюють Верховну Раду із законодавчого органу парламентсько-президентської республіки на технічний підрозділ Офісу Президента зі штампування «правильних» законів.
Мої слова підтверджує запропонована норма про спрощення процедури розгляду невідкладних законопроектів. Але ж невідкладність — це не лише терміновість! Це, в першу чергу, важливість та актуальність питання, яке пропонується врегулювати законопроектом, визначеним президентом України як невідкладний.
Саме тому розгляд таких законопроектів має бути ґрунтовним, детальним з повноцінним обговоренням та високопрофесійним, якісним опрацюванням.
Обмежують не лише права народних депутатів, а також і права фракцій та груп, за виключенням монобільшості.
Чи правильно, що, виходячи з основ законопроекту, реально робочим днем для голосування буде виключно четвер? І чи не призведе це до зменшення ефективності роботи парламенту?
Дійсно, порядок розгляду питань протягом тижня змінюється таким чином, що народні депутати з монокоаліції приходитимуть лише у четвер, коли відбуватиметься голосування. Обговорення здійснюватиметься окремо в інші дні та, відповідно, не впливатиме на рішення народного депутата під час голосування. Варто зауважити, що це ідея не нова, вона свого часу пропонувалася представниками Партії регіонів. Таким чином, парламентська дискусія замінюється безальтернативною позицією монокоаліції, яка не підлягатиме обговоренню.
Що мається на увазі під поняттям «ідентичні правки»? Чи не призведе норма стосовно заборони розгляду ідентичних правок до обмеження парламентаризму в Україні?
Саме тут сховане величезне підґрунтя для зловживань, адже об’єктивні критерії такої ідентичності відсутні. Можна всі поправки опозиції визнати ідентичними і не розглядати їх. Таким чином, скасовується можливість повноцінного опрацювання законопроектів до другого читання саме на етапі проведення фахової дискусії. А процедурою попередньої підтримки поправок насправді скасовується розгляд законопроектів у другому читанні на пленарному засіданні Верховної Ради, адже голосування за попередню підтримку проводитиметься у вівторок або середу під час обговорення, тому жодна поправка не буде попередньо підтримана. Відтак у четвер, у день голосування, вони навіть не виноситимуться на голосування. Думаю, тут обмеження парламентаризму для всіх очевидне.
Чи не обмежить права народних депутатів на ініціювання скасування законопроекту норма, яка передбачає, що ініціювати скасування закону можуть виключно не менше 45 депутатів, а також Президент та Кабінет міністрів України?
Положення щодо можливості реєстрації постанови про скасування рішення про прийняття невідкладного законопроекту щонайменше 45 народними депутатами порушує конституційне право законодавчої ініціативи народного депутата. Ми знаємо, що, відповідно до частини 5 статті 89 Регламенту, право законодавчої ініціативи здійснюється шляхом внесення проектів законів, постанов, інших актів, пропозицій, поправок до законопроектів. Законопроект же пропонує народному депутату заручитися підтримкою 44 колег, аби реалізувати своє право.
Раніше «Судово-юридична газета» детально проаналізувала законопроект «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України щодо удосконалення законодавчої процедури» та висвітлила позицію його авторів.