На сайті Верховної Ради з’явився текст законопроекту №2635 від 19.12.2019 під назвою «Проект закону про внесення змін і доповнень до деяких законів України з метою вдосконалення цивільного законодавства».
Проект ініціювала група народних депутатів України: Олександр Мережко, Іван Калаур, Володимир Ватрас, Сергій Демченко, Сергій Кальченко, Андрій Задорожний.
Головним комітетом визначено Комітет з питань економічного розвитку.
Вищезазначений законопроект може докорінно змінити правозастосовчу практику, у тому числі цивільне та господарське судочинство.
По-перше, він доповнює Цивільний кодекс України статтею 96-1 «Корпоративні права».
Із частини 2 статті 167 виключаються слова «державні підприємства, навчальні заклади тощо», а із частини 2 статті 169 виключаються слова «комунальні підприємства, спільні комунальні підприємства, навчальні заклади тощо».
До 1 січня 2021 року (протягом наступного року) засновникам усіх юридичних осіб пропонується привести організаційно-правову форму й установчі документи юридичних осіб у відповідність до Цивільного кодексу України. Невідповідність організаційно-правової форми юридичної особи Цивільному кодексу України з 1 січня 2021 року стане підставою для припинення юридичної особи на підставі рішення суду за зверненням державного реєстратора.
По-друге, цим законопроектом пропонується скасувати Господарський кодекс.
За задумом депутатів, чинне законодавство України пропонується удосконалити, зокрема, шляхом:
1) перетворення державних та комунальних унітарних підприємств, приватних підприємств, підприємств колективної власності, підприємств, заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, та спільних комунальних підприємств, правове регулювання створення та діяльності яких не характеризується передбачуваністю, системністю та зрозумілістю, в організаційно-правові форми юридичної особи, якими послуговуються країни у більшості правових систем світу (зокрема, в акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, непідприємницькі товариства та установи);
2) заміни неринкових речово-правових титулів «право господарського відання» та «право оперативного управління» на прийняті в світі традиційні приватноправові конструкції володіння та управління чужим майном;
3) імплементації у чинне цивільне законодавство України ефективних ринкових механізмів контролю за володінням і управлінням об’єктами державної та комунальної власності з боку новоутворених товариств і установ.
Раніше «Судово-юридична газета» писала про аргументи, які наводять як прихильники, так і супротивники скасування ГК.
Нагадаємо, що першим про даний законопроект під час засідання Комітету повідомив Олександр Мережко.
Також ми публікували інтерв’ю про ризики скасування ГК і його наслідки для економіки та правової системи України з директором Інституту економіко-правових досліджень НАН України, членом-кореспондентом НАН України, членом-кореспондентом НАПрН України, доктором юридичних наук, професором, заслуженим юристом України Володимиром Устименком та заступником директора з наукової роботи Інституту економіко-правових досліджень НАН України, доктором юридичних наук, доцентом Русланом Джабраіловим.