18 грудня о 15:00 почалося засідання Комітету Верховної Ради з питань правової політики.
Порядок денний комітету включає законопроекти, з опрацювання яких комітет визначено головним, зокрема зміни до Конституції України щодо децентралізації та щодо законодавчої ініціативи народу:
Відповідальний: Совгиря О.В.
Відповідальний: Совгиря О.В.
Відповідальний: Совгиря О.В.
Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» аналізувала проблемні питання законопроекту щодо децентралізації.
Також Комітет розгляне законопроекти до першого читання
Відповідальний: Ватрас В.А.
Відповідальний: Фріс І.П.
Окрім того, Комітет розгляне поправки до другого читання щодо наступних законопроектів:
Відповідальний: Фріс І.П.
Наостанок Комітет планує розглянути пропозиції до Плану законопроектної роботи Верховної Ради України, а також розібратися з іншими питаннями.
17:50 Виникла дискусія стосовно подальшої долі законопроекту Президента №1017 про зменшення конституційного складу Верховної Ради та закріплення пропорційної виборчої системи після рішення КСУ, який хоча і визнав в цілому законопроект таким, що відповідає статтям 157 та 158 Конституції, але висловив ряд застережень.
Ольга Совгиря повідомила, що буде ініціювати законодавчі зміни стосовно повноважень Конституційного Суду. Адже КСУ, на її думку, в даному випадку користується неконституційними повноваженнями.
Федір Веніславський відзначив, що після висновку КСУ про конститутційність законопроекту вносити зміни до нього вже не можна.
Втім, виникає питання, що робити із застереженнями.
17:15 Депутати перейшли до питання внесення змін до закону про Вищу раду правосуддя (законопроект 2536).
Секретар Комітету Олег Макаров запропонував включити до порядку денного законопроект про внесення змін до Закону про Вищу раду правосуддя №2536 та пояснив причини (про деталі цього законопроекту раніше писало наше видання).
«Мова йде про те, що члени Вищої ради правосуддя мають встановлений Конституцією обсяг повноважень, в тому числі щодо визначення доброчесності та етичності суддів. Пропозиція полягає в тому, щоб члени ВРП проходили перевірку доброчесності таку ж саму, як кандидати до Вищого антикорупційного суду», — зазначив Олег Макаров.
Втім, Сергій Демченко вважає пропоновану систему законопроекту неконституційною.
На це Олег Макаров відповів, що Конституція жодним чином не порушується — просто у фінальний список кандидатів до ВРП не потрапляють кандидати, які отримали негативний висновок Громадської ради міжнародних експертів. Разом з тим, суб’єкти призначення залишаються ті ж самі.
16:57 За пропозицію не включати в порядок денний Ради питання направлення законопроекту про децентралізацію до КСУ проголосувало 7 членів Комітету з 22 присутніх.
За пропозицію відкласти розгляд питання щодо направлення законопроекту до КСУ проголосувало 7 членів.
За те, щоби включити цей законопроект у порядок денний, проголосувало 15 членів Комітету. Проти — 7.
Таким чином, проголосовано проект висновку про рекомендацію включення до порядку денного Ради питання для направлення законопроекту Президента до КСУ для надання висновку щодо відповідності його статтям 157 та 158 Конституції України. Доповідачем від Комітету визначено Олександра Мережка.
16:50 Член Комітету Руслан Князевич, з огляду на заяву Ф. Веніславського про подібність законопроекту Зеленського до законопроекту Порошенка, нагадав ч. 1 ст. 158 Конституції, згідно з якою законопроект про внесення змін до Конституції України, який розглядався Верховною Радою України, і закон не був прийнятий, може бути поданий до Верховної Ради України не раніше ніж через рік з дня прийняття рішення щодо цього законопроекту. На його думку, подання такого законопроекту порушує регламент.
Окрім того, він підкреслив, що ці зміни можуть набути чинності вже під час виборчого процесу.
16:24 Присутній на засіданні мер Києва Віталій Кличко зазначив, що законопроект Зеленського якщо щось і запозичив із законопроекту Порошенка 2015 року, то зовсім не найкраще.
«Замість децентралізації ми маємо посилення адміністративного нагляду.
Система префектур з функціями скасовувати рішення місцевого самоврядування — це прямий наступ на самоврядування.
Пропозиція відмовитися від конституційно закріпленого адміністративно-територіального устрою створює загрози для незалежності України. Зокрема, щодо виключення міста Севастополя.
Призначати тимчасово уповноважених Президентом — це пряма загроза, адже це втручання в місцеве самоврядування», — вважає В. Кличко.
16:10 Василь Німченко вважає, що даним законопроектом із Конституції виключаються норми стосовно прав громад як власників землі та ресурсів.
На це Ф. Веніславський відповів: не можна говорити, що хтось позбавляє громади землі. «Право громади як власника землі не виключено», — заявив він.
Що стосується права префекта подавати Президенту пропозиції про припинення рішень певних органів мисцевого самоврядування, то, за його словами, йдеться лише про екстраординарні випадки порушення територіальної цілісності, державного суверенітету тощо.
16:07 Окрім того, Федір Веніславський зазначив, що жоден регіон не матиме особливого статусу. Він запевнив депутатів, які мали питання з цього приводу, що даний законопроект не є результатом засідання у нормандському форматі.
«Проект щодо децентралізації був підготовлений значно раніше, ніж відбувся нормандський саміт», — додав він.
15:55 Олег Макаров також запитав, чи рахували автори, коли відбудуться місцеві вибори, з огляду на процедуру розгляду законопроекту про децентралізацію.
У серпні наступного року має бути оголошено про початок виборчого процесу. І, вірогідно, ми зможемо проголосувати за ці зміни лише тоді, коли Україна вже увійде у виборчий процес, зазначив він.
«Якщо ви плануєте ухвалити це на наступній сесії, то коли тоді плануються вибори?» — поцікавився Олег Макаров.
Федір Веніславський відповів, що є норма Конституції, яку можна прочитати.
«Це питання не є коректним, бо на даний час не можна спрогнозувати, яке буде рішення Верховної Ради та яким буде висновок Конституційного Суду», — підкреслив він.
15:34 Під час засідання Комітету Верховної Ради з питань правової політики, який розглядає питання стосовно законопроекту Президента про децентралізацію, розгорілася дискусія стосовно того, хто саме є його автором.
На прохання секретаря Комітету Олега Макарова назвати конкретні прізвища авторів Федір Веніславський перелічив наступних членів робочої групи Комісії з питань правової реформи:
БУРОМЕНСЬКИЙ Михайло Всеволодович — професор кафедри міжнародного права Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка, член-кореспондент Національної академії правових наук України, доктор юридичних наук, професор, співголова Комісії (за згодою);
ЗАЄЦЬ Анатолій Павлович — завідувач кафедри загальнотеоретичного правознавства та публічного права Національного університету «Києво-Могилянська академія», член-кореспондент Національної академії правових наук України, доктор юридичних наук, професор, голова робочої групи (за згодою).
БАРАБАШ Юрій Григорович — проректор Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, доктор юридичних наук, професор, член-кореспондент Національної академії правових наук України, заступник голови робочої групи (за згодою);
БАЙМУРАТОВ Михайло Олександрович — головний науковий співробітник Інституту законодавства Верховної Ради України, доктор юридичних наук, професор (за згодою);
БАТАНОВ Олександр Васильович — провідний науковий співробітник відділу конституційного права та місцевого самоврядування Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України, доктор юридичних наук, професор (за згодою);
КОЗЮБРА Микола Іванович — професор кафедри загальнотеоретичного правознавства та публічного права Національного університету «Києво-Могилянська академія», член-кореспондент Національної академії правових наук України, доктор юридичних наук, професор (за згодою);
КОПИЛЕНКО Олександр Любимович — директор Інституту законодавства Верховної Ради України, академік Національної академії наук України, академік Національної академії правових наук України, доктор юридичних наук, професор (за згодою);
РЕЧИЦЬКИЙ Всеволод Володимирович — доцент кафедри конституційного права України Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, кандидат юридичних наук, доцент (за згодою).
15:27 Слід відзначити, що на засіданні присутній мер Києва Віталій Кличко.
15:25 З приводу законопроекту про децентралізацію влади представник Президента в КСУ Федір Веніславський зазначив, що над цим законопроектом працювала відповідна робоча група Комісії з питань правової реформи з відомих конституціоналістів, до роботи робочої групи долучалися народні депутати. Всі положення пройшли обговорення на професійному рівні, є результатом певного компромісу та плідної роботи Комісії з питань правової реформи.
За його словами, даний законопроект фактично побудований на основі законопроекту 2217-а, який був поданий попереднім Президентом Петром Порошенком та пройшов КСУ.
«90 відсотків положень законопроекту — це ті норми, що пройшли «апробацію» в КСУ на предмет їх відповідності статтям 157 та 158 Конституції України», — підкреслив Ф. Веніславський.
Він додав, що законопроект передбачає інститут префектів. Префект — це фактично представник держави, який здійснює певний адміністративний контроль за діяльністю органів на місцях.
Якщо префект побачить, що дії органів місцевого самоврядування спрямовані на порушення територіальної цілісності, державного суверенітету, він може зупинити відповідний акт та звернутися до КСУ. Законопроект передбачає стислий строк для розгляду цього питання в КСУ — 7 днів, але треба брати до уваги, що це буде нагальне питання, яке потребуватиме негайного реагування.
Ольга Совгиря відзначила, що сьогодні на підкомітеті з питань конституційного права розглядалося питання щодо направлення цього законопроекту до КСУ, і підкомітет рекомендує направити законопроект до КСУ.
15:10 Член Комітету, народний депутат Сергій Демченко запропонував внести до порядку денного комітету законопроект про внесення змін до Закону «Про судоустрій і статус суддів» №2597.
Секретар Комітету Олег Макаров запропонував включити до порядку законопроект про внесення змін до Закону про Вищу раду правосуддя №2536.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, що законопроект про децентралізацію влади передбачає нові повноваження КСУ.
Крім того, представник Президента у Верховній Раді Руслан Стефанчук, виступаючи під час засідання Погоджувальної ради, повідомив про нові законодавчі ініціативи Президента.
Додамо, що Володимир Зеленський подав до Ради законопроект про децентралізацію із змінами в Конституцію.