У НАЗК повідомляють, що відсутність попередньо встановлених фактів порушення антикорупційного законодавства з боку Національного агентства більше не є перешкодою у порушенні кримінального провадження за ознаками кримінальних корупційних правопорушень.
Раніше НАЗК вважало, що внесення відомостей до ЄРДР та початок досудового розслідування злочинів, передбачених статтями 366-1 та 368-2, без належних перевірок та висновків з боку НАЗК є необґрунтованим втручанням у приватне життя особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, з боку правоохоронних органів. Такі висновки НАЗК були викладені в Рішенні Національного агентства від 8 грудня 2017 року №1375.
Категорично з таким рішенням не погоджувалося НАБУ, яке дорікало НАЗК, що останнє, ухваливши згадане рішення, не лише вийшло за межі своїх повноважень, намагаючись змінити визначений КПК України порядок початку досудового розслідування, а й фактично перейняло повноваження Конституційного Суду України.
НАБУ також вважало, що оскільки НАЗК не є органом досудового розслідування, воно не має повноважень збирати докази.
Проте, схоже, спір між двома антикорупційними органами закінчився. Рішення НАЗК від 8 грудня 2017 року №1375 було скасовано.
Верховна Рада 31 жовтня 2019 року ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, і покарання за набуття таких активів» (направлено на підпис Президенту).
Цим законом внесено зміни до статті 48 Закону України «Про запобігання корупції», а саме — в ній з’явилася частина четверта наступного змісту: «Проведення контролю та перевірки декларацій, а також рішення, прийняті за їхніми результатами, не перешкоджають проведенню досудового розслідування та судового провадження у порядку, передбаченому Кримінальним процесуальним кодексом України».
Крім того, 18 жовтня Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективності інституційного механізму запобігання корупції» внесено зміни в тому числі до Кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема, в частині визначення осіб, які мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією.
Відтепер уповноважені особи Національного агентства мають право складати адміністративні протоколи лише стосовно осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище. Повідомлення про адмінправопорушення, пов’язані з корупцією, стосовно інших осіб мають направлятися до Національної поліції України.
Раніше «Судово-юридична газета» розповідала, як планують змінити законодавство про державних службовців.