На сайті Верховної Ради опубліковано доопрацьований проект закону про Державний бюджет на 2020 рік. Як випливає з оновлених додатків 3 та 7, пропоновані витрати на судову систему розподілилися наступним чином (див. таблицю).
Нагадаємо, що на засіданні Комітету ВР з питань правової політики голова ДСА Зеновій Холоднюк заявив, що загальна потреба у видатках на забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя становить 34,7 млрд грн. Тобто на судову систему не вистачало 20 млрд грн.
«Доведені показники не враховують низки суттєвих факторів, які потребують додаткових обсягів бюджетних призначень, порівняно с Державним бюджетом України на 2019 рік. Серед них:
Започаткування роботи щодо заміщення 2025 вакантних посад суддів, які планується заповнити до кінця 2019 року, що потребує додаткових видатків на суддівську винагороду на 2020 рік обсягом 3,22 млрд грн.
Збільшення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 181 грн, що потребує збільшення видатків на суддівську винагороду обсягом 649,58 млн грн.
Збільшення кількості прожиткових мінімумів для обрахування суддівської винагороди щодо суддів місцевих судів на 5 прожиткових мінімумів, для суддів апеляційних судів — на 10 ПМ (відповідне збільшення передбачене законом про судоустрій і статус суддів), що потребує збільшення видатків на суддівську винагороду обсягом 1,336 млрд грн».
Окрім цього, процес утворення Служби судової охорони потребує збільшення видатків щонайменше на 3,65 млрд грн.
Процес створення ЄСІТС — як мінімум, 340 млн грн.
Також суттєво збільшена АТ «Укрпошта» вартість відправлення поштової кореспонденції, яка становить основну питому вагу поточних видатків на забезпечення судочинства, що потребує додаткових видатків щонайменше на 401,32 млн грн.
Загальна потреба у видатках з урахуванням вказаних та цілого ряду інших факторів становить 34,758 млрд грн», — зазначив він.
Відповідно, рівень задоволення потреби граничними обсягами видатків у «недоопрацьованому» проекті бюджету становив 42,1%. Цей відсоток є найменшим за усі роки, за даними ДСА.
«Так, у 2017 році він становив 79,1%, в 2018 — 77,9%, в 2019 — 69,5%», — зазначив голова ДСА.
Що змінили в проекті?
У доопрацьованому проекті Держбюджету-2020 загальна сума видатків на забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя залишилася на тому ж рівні, як і в початковому варіанті, — 14,6 млрд грн.
Втім, Кабмін зробив деякі перестановки в сумах всередині окремих бюджетних програм.
Так, за бюджетною програмою «Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя» за загальним фондом зменшено видатки споживання на 236 200 тис. грн (у тому числі збільшено видатки на оплату праці — на 205 286,2 тис. грн) та передбачено видатки розвитку у сумі 236 200 тис. грн (з внесенням відповідних змін до додатку №7 до законопроекту).
А також у додатку №7 до законопроекту за загальним фондом у рядку «Виплата вихідних допомог, різниці в оплаті праці суддів після проходження кваліфікаційного оцінювання, видатки на збільшення чисельності суддів та працівників апарату судів» зменшено видатки споживання на 859 481,5 тис. грн (з них оплату праці — на 304 713,8 тис. грн).
Разом з тим, у рядку «Служба судової охорони» збільшено видатки на 859 481,5 тис. грн, у тому числі видатки споживання збільшено на 623 281,5 тис. грн (з них видатки на оплату праці у сумі 510 000 тис. грн) та передбачено видатки розвитку у сумі 236 200 тис. грн.
Тобто кошти на Службу судової охорони «віднайшли» серед коштів на виплату вихідних допомог, різниці в оплаті праці суддів після проходження кваліфікаційного оцінювання та видатків на збільшення чисельності суддів і працівників апарату судів, перекинувши з однієї статті видатків на іншу.
Установа |
Скільки просили на 2020 рік, тис. грн |
Скільки виділили на 2020 рік, тис. грн. (доопрацьований) |
2019, тис. грн |
2018, тис. грн |
2017, тис. грн |
Верховний Суд |
2 978 825,9 |
2 383 063,4
|
2 024 548,0 |
------------ |
-------------- |
Вищий антикорупційний суд
|
438 697,2 |
373 648,4
|
287 095,7 |
36 926,1 |
2 912,3 |
Національна школа суддів України
|
|
118 482,9
|
117 972,3 |
106 817,9 |
64 728,0 |
Конституційний Суд України
|
316 927,5 |
257 808,9
|
211 401,9 |
182 306,9 |
173 192,3 |
Вища рада правосуддя |
|
234 101,4
|
217 957,2 |
203 227,7 |
283 292,7 |
Вища кваліфікаційна комісія суддів України
|
|
168 936,7
|
157 244,2 |
140 769,2 |
107 894,4 |
Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя
|
34 755 971,9 |
14 619 144,8
|
13 631 083,0 |
13 482 337,2 |
8 627 128,1 |
Забезпечення діяльності органів суддівського самоврядування
|
|
3 021,0
|
2 850,0 |
3 789,2 |
2 013,5 |
Виплата вихідних допомог, різниці в оплаті праці суддів після проходження кваліфікаційного оцінювання, видатки на збільшення чисельності суддів та працівників апарату судів
|
|
2 486 267,0
|
2 010 084,5 |
|
|
Служба судової охорони
|
2 500 000,00 |
1 883 081,5
|
988 003,6 |
1 008 702,0 |
350 200,0 |
Вищий суд з питань інтелектуальної власності
|
|
31 547,3
|
27 000,0 |
29 486,4 |
2 912,3 |