Сьогодні порожній суд без суддів — не дивина. «У нас є величезний кадровий голод в судах першої інстанції, де приблизно 1400-1500 суддів не вистачає. Це призводить до того, що звичайні судді в місцевих судах працюють до пізньої ночі, вони виснажені і, відповідно, строки розгляду справ значно збільшуються. Люди не можуть отримати доступ до правосуддя», — зазначив в одному з інтерв’ю член команди Президента Володимира Зеленського, нині Генеральний прокурор України Руслан Рябошапка.
Інший член команди Президента, нині голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Ірина Венедіктова за кілька днів до другого туру президентських виборів озвучила в телеефірі тезу про те, що нова влада «швидко і якісно заповнить вакансії в судах», адже нестача кадрів у судах, дійсно, продовжує залишатися катастрофічною ситуацією, що не лише веде до шаленого навантаження для тих суддів, що працюють, а отже, впливає на якість правосуддя, але найголовніше — призводить до обмеження доступу громадян до правосуддя. У Вищій раді правосуддя в цьому контексті лише сподіваються на «швидке подолання проблеми дефіциту суддівських кадрів».
Разом з тим викликає подив те, що ці вакансії могли б швидко заповнитися за рахунок вже відібраних за непростою процедурою осіб, — проте вони не заповнюються.
Йде мова про кандидатів, які почали брати участь в доборі ще 2017 року. Таких кандидатів можна розділити на дві категорії. Перша, з числа помічників суддів, вже пройшла етап відбору і отримала відповідні рекомендації ВККС. Вища рада правосуддя мала б їх розглянути, однак наразі процедура їх призначення заблокована через позов однієї судді, яка очікувала на переведення (детально «Судово-юридична газета» писала про це в матеріалі «Между судьями и кандидатами в судьи разгорается война»).
Друга категорія — це звичайні юристи, які пройшли всі етапи та очікують на результати перевірки їх практичних завдань ВККС. Втім, минув вже місяць, і коли члени ВККС перевірять ці завдання — невідомо.
З урахуванням того, що законопроект Президента Зеленського №1008 передбачає повний перезапуск ВККС, тобто чинна Комісія розпускається до останнього члена та обирається за новою процедурою, будь-яке затягування процедури може призвести до того, що ці кандидати залишаться у невизначеному стані. Так вже було з добором 2012 та 2013 років, які припали на чергову судову реформу.
Ініціативна група кандидатів на посаду судді звертає увагу на наступне.
«З 4 квітня 2017 року вже протягом двох з половиною років кандидати на посаду судді з числа юристів, адвокатів, прокурорів, науковців, представників інших юридичних професій, які не мають трирічного стажу роботи на посаді помічника судді, беруть участь у доборі на посаду судді місцевого суду.
Спеціальна підготовка цієї групи кандидатів склала дев’ять місяців і завершилась 24 травня 2019 року. Такий ґрунтовний рівень підготовки майбутніх суддів був запроваджений вперше в історії України. За словами ректора Національної школи суддів України Миколи Оніщука, було здійснено кардинальний перегляд освітньої доктрини — від знаннєвої до компетенційної. Майбутні судді готувалися за моделлю: знання + спеціальні суддівські навички + формування професійного ставлення до отримувачів судових послуг та розуміння соціального контексту здійснення правосуддя. Всього за дев’ять місяців підготовки було проведено 1232 тренінги, і ця цифра говорить сама за себе.
За ці два з половиною роки деякі з цієї групи кандидатів вже стали суддями Верховного Суду, Вищого антикорупційного суду, а також подали документи на конкурс в суди апеляційної інстанції.
Після спеціальної підготовки в Національній школі суддів України в період з 31 липня по 29 серпня 2019 року Вищою кваліфікаційною комісією суддів був проведений кваліфікаційний іспит для 370 кандидатів на посаду суддів місцевих судів, який складався з письмового анонімного тестування та анонімного письмового практичного завдання по написанню судового рішення зі спеціалізації відповідного місцевого суду (загального, адміністративного та господарського суду).
Результати анонімного тестування оприлюднювались Комісією у день його складення. За наслідками результатів анонімного тестування до написання анонімного письмового практичного завдання було допущено 368 кандидатів.
Наразі Комісією не визначені результати перевірки практичних завдань, процедура кваліфікаційного іспиту не завершена.
З прийняттям законопроекту №1008 у першому для вказаної категорії кандидатів склалась непроста ситуація.
Положеннями пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» законопроекту №1008 передбачено, що з дня набрання чинності цим Законом повноваження членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України припиняються.
При цьому, новий склад Вищої кваліфікаційної комісії суддів України повинен бути сформований Вищою радою правосуддя протягом 30 днів з дня набрання чинності цим Законом (пункт 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення» законопроекту №1008).
Якщо чинний склад Вищої кваліфікаційної комісії суддів України не завершить процедуру кваліфікаційного іспиту та формування кадрового резерву на посаду судді місцевого суду, процедура перевірки практичних робіт кандидатів на посаду судді новим складом Комісії може бути зупинена або тривати невизначений проміжок часу, оскільки питання щодо визначення результатів складеного кваліфікаційного іспиту законопроектом №1008 не врегульовано.
Це призведе до поглиблення кадрової кризи, яка склалася в судах першої інстанції, та матиме вкрай негативні наслідки не тільки для кандидатів на посаду судді, а й для держави та усього українського народу, оскільки суспільство неодноразово наполягало на проведенні ефективної кадрової політики та якісного наповнення судів першої інстанції.
Протягом останніх двох тижнів робоча група кандидатів на посаду судді, які не мають трирічного стажу роботи на посаді помічника судді, звернулась до Голови Вищої кваліфікаційної комісії суддів України Сергія Козьякова щодо можливості прискорення перевірки практичних робіт, голови Комітету ВРУ з питань правової політики Ірини Венедіктової з пропозиціями щодо законопроекту №1008, а також до Вищої ради правосуддя, Ради суддів України, міжнародних донорів з приводу ситуації, що склалася.
Маємо надію, що витрачені зусилля як кандидатів, так і тренерів та співробітників Національної школи суддів, секретаріату та членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів, міжнародних донорів (Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Нове правосуддя», Українсько-канадського проекту «Підтримка судової реформи в Україні» та Проекту Ради Європи «Підтримка впровадженню судової реформи в Україні») не стануть марною працею», — зазначають кандидати.
Отже, наразі існує ризик, що з перезапуском ВККС вже підготовлені кадри для судової системи можуть просто загубитися, і процедуру доведеться розпочинати спочатку, що аж ніяк не сприятиме швидкому заповненню вакансій в судах.