Галина Юровська,
заступник начальника відділу підготовки викладачів (тренерів)
Національної школи суддів України,
к.ю.н., суддя Вищого спеціалізованого суду України
з розгляду цивільних і кримінальних справ у відставці
Відновлення довіри до судової влади з року в рік називають одним з головних завдань реформи. Втім, врешті, стає зрозуміло, що суспільний запит на нові обличчя у судовій владі та на якісне, оперативне, неупереджене судочинство здатна задовольнити лише сама судова система. Саме належним чином організований процес відбору суддівських кадрів та постійного вдосконалення професійного рівня суддів є запорукою ефективного та справедливого правосуддя. Професійний рівень будь-якого працівника, а особливо судді, формує систему цінностей суспільства та впливає на загальний добробут. Досвід Національної школи суддів України доводить, що навчання та наставництво здатні не лише підвищити рівень знань, а й в цілому змінити потенціал української судової системи.
Судді мають вживати розумних заходів для збереження та розширення своїх знань, удосконалення практичного досвіду та особистих якостей, необхідних для належного виконання своїх обов'язків, використовуючи для цих цілей засоби навчання та інші можливості, що в умовах судового контролю мають бути доступні для суддів. Про це йдеться у п. 6. 3 Бангалорських принципів поведінки судді, які є своєрідним дороговказом та еталоном для всіх суддів світу. І, за міжнародними стандартами, суддів повинні вчити судді. Тому одним з напрямків діяльності Школи суддів є методологічні тренінги для викладачів (тренерів) із числа самих суддів.
Так, НШСУ підготувала майже 600 тренерів для проведення навчальних заходів у Києві та п’яти регіональних відділеннях Школи (Львів, Дніпро, Одеса, Чернівці та Харків) спеціально для викладання суддям та працівникам апарату судів.
Викладачі Національної школи суддів підвищують свій професійний рівень та вивчають міжнародний досвід, застосовуючи його при розробці навчальних програм та тренінгів, що дозволяє враховувати сучасні тенденції та стандарти в роботі судді. Ці знання та досвід ми передаємо колегам, які демонструють успішні результати, зокрема, при проходженні кваліфікаційного оцінювання, а також на конкурсах до Верховного Суду та Вищого антикорупційного суду.
Велика потужна команда суддів-тренерів, частина яких вимушено була без повноважень, залучилась до розробки тренінгів та викладання у період проходження спецпідготовки кандидатів на посаду судді та у межах підготовки суддів, а також при проведенні тематичних всеукраїнських семінарів для підвищення кваліфікації діючих суддів. До речі, така форма дозволила суддям-п’ятирічкам підтримувати себе у формі та постійно оновлювати професійні знання.
Внутрішня робота над підготовкою кадрів для судової системи та над підвищенням кваліфікації суддів зазвичай залишається поза широким громадським обговоренням. Маю надію, що зі вступом на посаду нових суддів, які пройшли навчання в Національній школі суддів України, громадяни впевняться в тому, що судова гілка влади здатна регулювати кадрові процеси самостійно та реагувати на суспільний запит щодо належного захисту їх прав.
Як відомо, питання заповнення вакансій у судах наразі є досить болючим, адже через нестачу суддів порушуються строки розгляду справ і право громадян на доступ до правосуддя. Велике навантаження в судах, де зі всього складу залишилося 1-2 судді, або ж взагалі жодного, аж ніяк не сприяє відновленню довіри. Чимало суддів не можуть здійснювати правосуддя через сплив строку повноважень і незавершення процедур щодо їх призначення. А ті судді, які працюють в умовах неукомплектованості судів кадрами роблять це на межі фізичних можливостей та поза всіма розумними та допустимими нормами навантаження.
Втім, незабаром частково проблема нестачі кадрів може бути вирішена.
Із числа помічників суддів всі зараховані до НШСУ після відбіркового іспиту 2017 року 285 кандидатів у судді, успішно пройшли спеціальну трьохмісячну підготовку, гарно склали кваліфікаційний іспит у жовтні минулого року 269 кандидатів, при цьому з числа тих, хто прийшов на іспит, прохідний бал для включення в резерв не набрали всього 5 учасників добору, що становить менш 2 відсотків і є досить високим результатом.
Щодо учасників добору з числа осіб, які не працювали раніше на посаді помічника судді, а мають досвід роботи на інших посадах в галузі права, у тому числі юрисконсультами, адвокатами, науковцями, то на дев’ятимісячну спеціальну підготовку в НШСУ після відбіркового іспиту були зараховані 382 кандидати в судді. Поступово, за власним бажанням, були відраховані 11 претендентів. Влітку 2019 року на кваліфікаційний іспит з’явилися 369 кандидатів. Вже відомо, що перший етап іспиту — тести на знання норм права, успішно подолали 367 претендентів на суддівські мантії, тобто не склали тестові завдання всього дві особи. Результати другого етапу — письмове завдання за модельним судовим рішенням, поки не відомі, оскільки практичні завдання перевіряють члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
Варто зазначити, що вдало скласти іспити та отримати високі бали учасникам добору було дуже нелегко. Слід лише сказати, що для успіху в іспиті кандидатам треба було набрати не менше 75% максимально допустимих балів за іспит.
До речі, з цієї групи кандидатів навесні 2019 року двоє вже стали суддями, взявши участь у конкурсі до вищих судів: Віра Михайленко стала суддею Вищого антикорупційного суду, а Руслан Лідовець став суддею Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду.
Тренери Національної школи суддів України, зробили все, щоб ознайомити суддів з найкращими практиками та максимально підготувати до роботи суддями. У зв’язку з цим іноді прикро чути від деяких колег, що втрата часу на викладання йде на шкоду здійсненню правосуддя.
Разом з тим приємно, що зусилля, вкладені у підготовку навчальних курсів, тренінгів, праця над змістовним наповненням матеріалів курсів з урахуванням всіх сучасних інтерактивних методик викладання, не пройшли марно.
Свою важливість має довести й новація — наставництво (коучинг) у системі формування професійних навичок майбутнього судді. Інститут наставництва покликаний забезпечити проходження стажування кандидатами на посаду суддів у професійно підготовлених суддів-наставників, що сприятиме підготовці висококваліфікованих кадрів для судової системи та, як наслідок, посиленню довіри суспільства до судової влади. Вважаю, що завдяки таким механізмам ми матимемо достойних суддів, які зможуть ефективно забезпечувати доступ громадян до правосуддя.
Це будуть не просто нові обличчя, про необхідність яких в судовій системі чимало кажуть останніми роками. Учасники добору в судді прийдуть вирішувати конкретні завдання — зробити так, щоб запрацювали суди, в яких або зовсім немає суддів, або їх дуже мало, знизити навантаження на суддів, які досі вимушені працювати навіть у вихідні, щоб встигнути розглянути справи і відписати судові рішення.
Сьогодні як ніколи судова система повинна згуртуватися, і нові судді мають отримати підтримку досвідчених фахівців від судової спільноти для виконання спільних суспільно важливих завдань щодо захисту прав та інтересів громадян. Разом ми маємо зробити так, щоб досягти історичної мети — повернути повагу до незалежної судової влади.