У Верховній Раді зареєстровано вже два законопроекти, які вказують на недоліки Кодексу з процедур банкрутства, що має набрати чинності 21 жовтня, і запропоновано змінити цю дату.
Найбільш радикальним є законопроект №2131 «Про внесення змін до Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства». Його автор Микола Скорик, фракція «ОПзЖ», зазначає, що в документі були проігноровані пропозиції Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке вказувало на створену монополію арбітражного керуючого у справах про банкрутство в судах та його необмежені повноваження, що дають підстави для можливих зловживань та порушення прав і законних інтересів як боржників, так і кредиторів. Також неузгоджені положення щодо створення системи автоматизованого арешту коштів на підставі ухвал суддів з відповідними положеннями Закону України «Про доступ до судових рішень», суттєво погіршене правове становище боржника цілим масивом норм, є питання до проведення процедури банкрутства щодо фізичної особи після її смерті.
Таким чином, законопроект пропонує виділити додатковий час на доопрацювання та внесення змін і перенести дату введення Кодексу в дію на 1 вересня 2020 року.
Альтернативним зазначеному законопроекту є проект закону №2131-1, поданого днями представниками фракції «Слуг народу» — народними депутатами Тарасом Тарасенком та Олексієм Мовчаном. Вони також зробили низку зауважень, зокрема, про відсутність чітких критеріїв порушення провадження у справі про банкрутство, про небезпеку звільнення арбітражних керуючих за клопотанням комітету кредиторів фактично без пояснення причин та підстав, про складність процедур банкрутства фізичних осіб та про надмірний контроль за діяльністю арбітражних керуючих з боку аж чотирьох органів — господарського суду, комітету кредиторів, Мін’юсту та Дисциплінарної комісії.
Проте, на думку авторів, усі ці недоліки можна усунути до кінця року, а розділ V Кодексу України з процедур банкрутства «Продаж майна в провадженні у справі про банкрутства» та його положення повністю відповідає Конституції України та іншому законодавству України, і тому може застосовуватися на практиці.
Автори пропонують п.1 в Прикінцевих та перехідних положень Кодексу викласти в такій редакції: «Цей Кодекс набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 січня 2020 року, крім положень, що визначають:
Нагадаємо, «Судово-юридична газета» писала, що Мін’юст декларує підтримку прозорої конкуренції у процедурах банкрутства.
Також ми повідомляли, що арбітражний керуючий розповіла про стан готовності принципових моментів у сфері банкрутства за два місяці до набуття Кодексом чинності.