У депутатських комітетах трапилась майже детективна історія зі зникненням законопроекту про зміни у виконавчому провадженні.
Все почалося з того, що законодавець, щоб покращити життя підприємцям, вирішив запровадити єдиний електронний рахунок для сплати податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (законопроект №1051 від 29.08.2019). Такий рахунок бізнесмен зможе добровільно відкрити у Державній казначейській службі. Для цього парламентарії запланували внести зміни до Податкового кодексу.
Депутати вважають, що платник податків отримає, таким чином, певні переваги, а саме:
- спрощення сплати платниками податкових платежів;
- зменшення кількості помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань платником;
- підвищення рівня відкритості, прозорості та довіри платників податків до державних органів.
Але, оскільки рахунок відкривається добровільно та поповнюється фізичною особою, а справу така особа все ж таки має з непередбачуваними державними органами, народні обранці вирішили ці рахунки убезпечити від стороннього втручання. Справа у тому, що в будь-який момент може виникнути несподівана проблема, на яку звертають увагу фахівці, а саме — блокування таких рахунків, а також звернення стягнення на кошти, які на них обліковуються.
Виникнення такої проблеми є цілком можливим, враховуючи досвід минулих років, коли внаслідок таких операцій довелося вносити зміни до Податкового кодексу, щоб заборонити арешт та списання коштів, призначених для оплати ПДВ.
Саме тому депутати вирішили перестрахуватися. Так з’явився проект закону України №1049 «Про внесення змін до деяких законів України щодо запровадження єдиного рахунку для сплати податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі — законопроєкт).
Згідно із законопроектом планується внести зміни у Закон України «Про виконавче провадження», а саме:
- заборонити державним та приватним виконавцям накладати арешт на кошти, які знаходяться на єдиних рахунках платників податків;
- заборонити звернення стягнення та накладення арешту на кошти на єдиних рахунках платників податків, відкритих у порядку, визначеному статтею 35-1 Податкового кодексу України, та на кошти в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Основною метою законопроекту є запобігання зверненню стягнення та накладення арешту на кошти на такому єдиному рахунку платників податків, яке можливе тільки після одночасного внесення змін до Податкового кодексу України, Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про виконавче провадження».
Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів 04.09.2019 рекомендував Верховній Раді ухвалити проект за основу та в цілому.
Проте для цього комітету законопроект №1049 не є профільним. Головну роль у його долі має відіграти Комітет з питань податкової та митної політики. Останній повинен його розглянути як такий, що взаємопов’язаний із законопроектом «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження єдиного рахунку для сплати податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (реєстр. №1051 від 29.08.2019 р.).
Але до профільного комітету проект №1049 дивним чином не потрапив. Депутати декілька разів розглядали питання запровадження єдиного рахунку, але про внесення змін до законодавства про виконавче провадження навіть не згадують, а деякі говорять, що законопроект до комітету не надходив.
Раніше «Судово-юридична газета» писала, які недоліки містить законопроект «Про Бюро фінансових розслідувань».