18:35, 10 сентября 2019
Законопроекти пропонують заходи, за допомогою яких можна контролювали проведення розрахункових операцій.
10 вересня Верховна Рада ухвалила за основу законопроекти «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» (№1073) та «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі і послуг».
Законопроекти пропонують запровадити ряд мотиваційних заходів для споживачів, щоб вони контролювали проведення розрахункових операцій продавцями та надавачами послуг через реєстратор розрахункових операцій (РРО), а для продавців — низку заходів для спрощення користування РРО і підсилення відповідальності за відмову це робити. Так, норми про «кешбек» передбачають, що споживач, який здійснив покупку на суму понад 100 грн та отримав чек, має можливість перевірити його на автентичність, і якщо виявиться, що розрахунковий документ в електронній формі не переданий контролюючим органам, написати скаргу, на підставі якої може бути призначена перевірка. Якщо перевірка підтвердить, що продавець порушив порядок проведення розрахункових операцій, його оштрафують, а покупцю повернуть 100% вартості придбаних товарів.
Водночас для спрощення застосування РРО продавцями та надавачами послуг їм надається можливість використовувати програмні РРО як разом з класичними, так і замість них. Зареєструвати програмний РРО можна буде через електронний кабінет у режимі онлайн без подання будь-яких реєстраційних документів. Проектом передбачена також можливість створення розрахункового документа в електронній формі у вигляді QR-коду для зчитування, який можна отримати електронною поштою.
Для порушників вимог використання РРО суттєво посилюють відповідальність:
- за невидачу розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, проведення розрахункових операцій на неповну суму вартості проданих товарів — з 1 грн до 150% вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг), але не менше 850 грн за порушення, вчинене вперше, та зі 100% до 250% вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг), але не менше 1700 грн — за кожне наступне вчинене порушення;
- з 340 грн до 850 грн за порушення використання розрахункової книжки у визначених випадках або використання з порушенням встановленого порядку КОРО, в тому числі строків їх зберігання;
- з 170 грн до 850 грн за порушення порядку створення (друкування) контрольної стрічки або виявлення спотворення даних про проведення розрахункової операції, інформація про яку міститься на такій контрольній стрічці;
- з 85 грн до 850 грн за проведення розрахункових операцій через РРО та/або програмних РРО без використання режиму попереднього програмування найменування кожного товару (послуги) (із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів), цін товару (послуги) та обліку їх кількості;
- з 170 грн до 340 грн за порушення встановленого порядку проведення розрахунків через каси підприємств, установ і організацій, в яких ці операції повинні проводитися з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій у встановленому порядку, або у разі порушення порядку оформлення розрахункових і звітних документів при здійсненні продажу проїзних і перевізних документів на залізничному (крім приміського) та авіаційному транспорті;
- з 1700 грн до 8500 грн за застосування при здійсненні розрахункових операцій РРО та/або програмних РРО, в конструкцію чи програмне забезпечення якого внесені зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника;
- з 170 грн до 850 грн за неподання до контролюючих органів звітності, пов'язаної із застосуванням РРО, розрахункових книжок та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з РРО та/або програмних РРО по дротових або бездротових каналах зв'язку, в разі обов'язковості її подання.
Законопроект також пропонує поетапно запровадити обов’язкове використання РРО дня таких груп платників податків:
1) через 6 місяців з дати опублікування Закону:
- для всіх суб’єктів господарювання, які здійснюють реалізацію:
- ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
- уживаних товарів.
2) з дня набуття чинності Законом до 31 грудня 2020 року:
для платників єдиного податку ІІ-IV груп, обсяг доходу яких за рік перевищує 1 млн грн та які здійснюють:
- реалізацію товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
- реалізацію ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння;
- реалізацію уживаних товарів;
- діяльність із забезпечення стравами та напоями;
- діяльність туристичних агентств, туристичних операторів, надання інших послуг бронювання та пов'язану з цим діяльність;
- діяльність готелів і подібних засобів тимчасового розміщування;
- реалізацію деталей та приладдя для автотранспортних засобів, при продажу яких застосування РРО є обов’язковим відповідно до переліку, який затверджується Урядом.
3) з 1 січня 2021 року:
- для всіх платників єдиного податку ІІ-IV груп.
Що це дасть?
- спрощення та здешевлення процесу застосування РРО;
- підвищення податкової свідомості громадян та рівня податкової дисципліни суб’єктів господарювання, захист інтересів споживачів;
- поліпшення ефективності контролю з боку держави за встановленим порядком проведення розрахункових операцій за участю споживачів;
- можливість перевірки електронних чеків створить можливість забезпечення контролю за проведенням розрахункових операцій з боку суспільства;
- суспільний контроль унеможливить діяльність несумлінних платників податків і водночас відкриє шлях для розвитку діяльності сумлінних суб’єктів господарювання;
- сприяння детінізації обігу готівки в роздрібній торгівлі.
Нагадаємо, «Судово-юридична газета» повідомляла про те, що Генпрокуратура стане Офісом Генпрокурора, оскільки Рада схвалила ініціативу Зеленського.
Крім того, ми писали, що фракція «Голосу» не схвалює поспіх при розгляді фундаментальних законопроектів.
Також відомо, що Рада має намір скоротити перелік ліцензування видів господарської діяльності.