20 червня Конституційний Суд України визнав конституційним Указ Президента України Володимира Зеленського «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів».
На сайті КСУ оприлюднено окрему думку судді Сергія Саса, в якій він зазначає, що його позиція була запропонована в альтернативному проекті рішення, зареєстрованому в Секретаріаті Суду 14 червня 2019 року.
Як зазначає Сас С.В., усі народнІ депутати України, обрані як в багатомандатному загальнодержавному, так і в одномандатних виборчих округах є повноважними представниками Українського народу у Верховній Раді України, відповідальними перед ним І покликаними виражати та захищати його інтереси; у здійсненні своїх депутатських повноважень, в тому числі у Верховній Раді України, вони мають рівні права, які не можуть бути обмежені за належність чи неналежність до будь-яких депутатських груп. З огляду на зазначене, вбачається, що діяльність Верховної Ради України можлива не лише на партійній основі, а й на основі співпраці народних депутатів України на громадянських засадах.
В теорії конституційного права та практиці зарубіжного парламентаризму роль парламентської більшості зводиться до забезпечення формування та підтримки уряду. Діяльність такої більшості, як правило, не регулюється нормами конституції, проте обумовлює, насамперед, ефективність взаємодії уряду та парламенту на рівні політичних норм, громадянських засад та правових традицій.
Станом на 21 травня 2019 року в Україні діє сформований Кабінет Міністрів України, крім того, Верховна Рада України розглядає законодавчі ініціативи Уряду України та підтримує окремі з них (що підтверджено протоколом засідання Верховної Ради України від 16.05.2019р.). Таким чином, на день видання Президентом України Указу, на думку судді Саса С.В., відбувалася ефективна взаємодія Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України.
Свої повноваження єдиний орган законодавчої влади в Україні здійснює незалежно від перебування народних депутатів України у складі коаліції депутатських фракцій.
В окремій думці зазначено, що Верховна Рада України може та повинна здійснювати свої конституційні повноваження незалежно від обставин політичної структуризації депутатського корпусу. Зазначені в Конституції України права коаліції депутатських фракцій є похідними від повноважень Верховної Ради України, а тому повноважність парламенту не може залежати виключно від факту наявності або відсутності коаліції депутатських фракцій.
Також суддя Сас С.В. зазначає, що про конституційну можливість функціонування Верховної Ради України без коаліції депутатських фракцій свідчать також положення частини четвертої статті 83, частин четвертої, п'ятої статті 90 Конституції України.
А вже потім український народ шляхом здійснення народного волевиявлення через вибори уповноважує Верховну Раду України на здійснення повноважень строком на п'ять років.
Зі змісту Указу Президента вбачається, що в ньому мІститься лише посилання на ч.2 ст. 77, ч.6,7 ст. 83, п. 1 ч.2 ст.90 Конституції України, однак відсутні відомості про фактичні підстави для дострокового припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів. В Указі також не зазначено дати припинення діяльності коаліції депутатських фракцій, від якої повинен відраховуватися місячний строк для формування нової коаліції депутатських фракцій.
Таким чином, за словами Саса С.В., зазначений Указ, правовим наслідком якого є дострокове припинення повноважень парламенту, має бути аргументованим для того, щоб відповідати вимогам чіткості і недвозначності. Дострокове припинення повноважень ВРУ без належного обґрунтування наявності підстав для цього обмежує право народу на здійснення влади.
Як вказано в окремій думці: «Зазначені аргументи, які проігнорував Суд, в сукупності вказують на неконституційність Указу в цілому».
Окремо суддя Сас С.В. вказав, що у пояснювальній записці до проекту Указу містяться необ'єктивні дані щодо кількості народних депутатів України, які входили до коаліції депутатських фракцій після 29 березня 2016 року і у матеріалах справи, які були у розпорядженні Суду наявні докази існування коаліції депутатських фракцій станом на 14 квітня 2016 року, тобто після 29 березня 2016 року.
Таким чином, суддя Сергій Сас вважає Указ Президента України Володимира Зеленського таким, що базується на необ'єктивній інформації та немає конституційних підстав для дострокового припинення повноважень Верховної Ради України восьмого скликання.
Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» публікувала коментар Руслана Стефанчука щодо реформування судової системи. Також сьогодні стало відомо, що Володимир Зеленський створив Комісію з питань правової реформи.