Триває добір на посади суддів місцевих судів, оголошений у квітні 2017 року. Як неодноразово зазначалося, головна мета добору — наповнення новими кадрами судової системи, яка потерпає від нестачі суддів.
Наразі процедура добору наближається до фінального етапу. Вища кваліфікаційна комісія суддів України (далі — ВККСУ) розпочала перевірку екзаменаційних анонімних практичних робіт кандидатів, виконаних кандидатами на посади суддів з 29 по 31 жовтня 2018 року. У подальшому залишиться встановити результати кваліфікаційного іспиту, зарахувати кандидатів до резерву на заміщення вакантних посад суддів та провести конкурс на зайняття вакантних посад. Участь у конкурсі є підсумковим, вирішальним етапом добору.
Виходячи з положень ст. 79 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», визначення порядку подання заяви для участі у конкурсі та умови його проведення належить до компетенції ВККСУ.
22 березня 2019 року у Києві відбулося п’яте засідання підкомітету «Юстиція, свобода та безпека» Комітету асоціації між Україною та Європейським Союзом, утвореного рішенням Ради асоціації відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом і його державами-членами. На засіданні голова ВККСУ Сергій Козьяков не обминув увагою і добір кандидатів на посади суддів місцевих судів. Голова ВККСУ підкреслив, що Комісія продовжує працювати над удосконаленням конкурсних процедур. «Ми готові змінюватися. Адже ми завжди пам’ятаємо, що люди чекають результат», — зазначив С Козьяков.
Кандидати на посади суддів стурбовані питанням проведення конкурсних процедур, адже досвід проведення конкурсів у попередніх доборах дає обґрунтовані підстави вважати, що саме ця стадія процедури добору потребує запровадження низки важливих змін та заходів.
З метою удосконалення процедури проведення конкурсу кандидати на посади суддів звернулися до голови ВККСУ з відповідними пропозиціями.
Наразі документом, який визначає порядок проведення конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевих судів, є Положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, затверджене рішенням Вищої кваліфікаційної комісії суддів України 2 листопада 2016 року №141/зп-16 (далі — Положення).
Зі змісту Положення випливає, що кандидат може взяти участь у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів лише в одному суді. Однак таке правило є виправданим, якщо конкурс оголошено на зайняття вакантної посади судді лише в одному окремо взятому суді. Загальновідомо, що судова система України потерпає від дефіциту кадрів. Зокрема, раніше повідомлялося, що в судовій системі близько 2400 вакансій — це 30% від загальної необхідної кількості суддів. Отже, логічно припустити, що конкурс буде оголошений на зайняття вакантних посад у досить значній кількості судів.
Водночас досвід проведення попередніх доборів свідчить, що наявність правила, яке обмежує участь у конкурсі лише однією вакантною посадою в одному суді, у багатьох випадках ставила результати проведення конкурсу в залежність від випадкових факторів, а не від позиції кандидата в загальному рейтингу, перетворюючи процедуру конкурсу на своєрідну лотерею. У результаті виникали ситуації, коли рекомендації на посади отримували кандидати з невеликим загальним балом, натомість кандидати, які мали вищу позицію за рейтингом, залишалися в резерві, щоб потім, в умовах відсутності нових конкурсів завершити свою участь у кандидатських змаганнях після закінчення граничного строку перебування у суддівському резерві.
Окрім того, зазначений порядок подання заяв іноді призводив до ситуацій, коли через непрозорість процедури в окремі суди взагалі ніхто не подавав заяви. Хоча були кандидати, які мали бажання здійснювати в таких судах правосуддя, вони не подалися в них на конкурс, вважаючи свій рейтинговий бал недостатнім для перемоги.
Отже, вказане правило не сприяє заповненню вакантних посад суддів місцевих судів найкращими кандидатами.
На думку кандидатів на посади суддів, ефективним способом вирішення цієї проблеми є надання їм можливості брати участь у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів одночасно у декількох судах (з обмеженням кількості таких судів, наприклад, до п'яти) з урахуванням самостійно встановленої кандидатом пріоритетності.
Під пріоритетністю в даному випадку слід розуміти встановлення кандидатом на посаду судді в ієрархічному порядку судів, у яких він бажає обіймати посаду. За такої умови пріоритетність 1 (один) означає першочергове значення зазначеної конкурсної позиції. Переможцем конкурсу у конкретний суд стає кандидат, який має вищу позицію у рейтингу при проведенні конкурсу на зайняття вакантної посади судді даного місцевого суду. Переможець конкурсу до суду за пріоритетністю 1 автоматично припиняє участь у конкурсах до судів з наступною (нижчою) визначеною ним пріоритетністю. Кандидат, який не переміг у конкурсі до суду за визначеною ним пріоритетністю 1, продовжує участь у конкурсі до суду за пріоритетністю 2. Відповідно, переможець конкурсу до суду за пріоритетністю 2 автоматично припиняє участь у конкурсах до судів з наступною (нижчою) визначеною ним пріоритетністю.
У підсумку запропоновані зміни в процедурі проведення конкурсу на зайняття вакантних посад суддів дозволять:
По-перше, усунути будь-які сумніви щодо справедливості, чесності та прозорості конкурсних процедур. У досягненні такої мети, без сумнівів, зацікавлені організатори та учасники конкурсів. Крім того, такі засади формування судової гілки влади відповідають запитам суспільства.
По-друге, підвищити результативність кожного конкурсу, що сприятиме швидкому наповненню кадрами судової системи.
По-третє, зменшити витрати зусиль та ресурсів на організацію та проведення конкурсів, оскільки потреба у проведенні великої кількості конкурсів відпаде.
По-четверте, збільшити шанси на перемогу в конкурсі кандидатів, які мають право взяти участь лише в одному конкурсі відповідно до п. 29 розділу XII прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про судоустрій і статус суддів» та п. 13 прикінцевих і перехідних положень ЗУ «Про Вищу раду правосуддя».
Позитивний досвід використання запропонованого кандидатами порядку подання заяв та проведення конкурсів на заміщення вакантних посад суддів має Міністерство освіти і науки України у схожій процедурі подання та розгляду заяв на участь у конкурсному відборі до закладів вищої освіти України. Тобто запропонований порядок виправдовує своє існування, можливий до запровадження та застосування в роботі.
Окремо зауважимо, що деякі кандидати виконували практичні завдання за кількома спеціалізаціями. Відповідно, у разі зарахування до резерву на заміщення вакантних посад суддів такі кандидати матимуть право претендувати на зайняття посад у судах різних спеціалізацій.
На даний момент невідомо, чи буде оголошено конкурс на заміщення вакантних посад суддів у судах усіх спеціалізацій одночасно, чи передбачається оголошення окремих конкурсів для кожної спеціалізації. З метою реалізації права зазначених кандидатів на участь у конкурсі на заміщення вакантних посад у судах різних спеціалізацій доцільно закріпити у Положенні проведення єдиного конкурсу на зайняття вакантних посад суддів у місцевих судах незалежно від спеціалізації, передбачивши для таких кандидатів право зазначити в заяві про участь у конкурсі місцеві суди тих спеціалізацій, за якими ним був успішно складений кваліфікаційний іспит.
Кандидати на посади суддів склали текст звернення з вказаними пропозиціями, зібрали численні підписи на підтримку звернення та 26 березня 2019 року направили звернення електронною поштою до ВККСУ. Тепер залишається чекати на відповідь і сподіватися, що ВККСУ дослухається до пропозицій кандидатів щодо вдосконалення процедури проведення конкурсу.
За матеріалами, наданими кандидатами на посади суддів