Як відомо, будь-яка особа, яка вважає, що її права порушено, може оскаржити дії чи бездіяльність суду або його працівників.
У більшості випадків порушення з боку працівників апарату суду стосуються організаційних питань, а саме:
- неналежне або несвоєчасне повідомлення сторін про призначення судового засідання;
- порушення строків направлення справ до судів вищих інстанцій або направлення справ за підсудністю;
- недотримання інструкцій з діловодства суду, що стосуються порядку видачі копій судових рішень, виконавчих листів та надання матеріалів справи для ознайомлення.
Часто громадяни скептично ставляться до написання заяв (скарг) на дії/бездіяльність працівників, вважаючи, що цей механізм не працює, а заява не буде належним чином розглянута.
Але існують випадки, коли сторони, навпаки, використовують це право необґрунтовано. Один із таких випадків трапився в одному з судів столиці. Коли після закінчення судового засідання одна зі сторін процесу звернулася до головуючого, виявивши бажання оглянути список додатків до документу, який був долучений у судовому засіданні, для вирішення необхідності подальшого ознайомлення з ними. На це головуючий дав згоду та доручив секретарю судового засідання надати таку можливість стороні. Інший учасник процесу вирішив, що таким чином його права порушуються, оскільки порушується порядок надання справи для ознайомлення. Він подав письмову заяву на дії працівника та вказав, що такими діями порушуються його права і сам порядок ознайомлення з матеріалами справи.
Порядок ознайомлення з матеріалами справи чітко визначений Інструкцією з діловодства.
Справа для ознайомлення зазначеним особам видається за їх письмовою заявою на підставі резолюції судді (судді-доповідача), у провадженні якого перебуває справа, а у разі його відсутності — за резолюцією заступника голови суду, голови суду.
У порядку підготовки справи до ознайомлення відповідальна особа апарату суду після отримання заяви з резолюцією та справи забезпечує її формування згідно вимог, визначених даною Інструкцією, та складає внутрішній опис.
Справа видається для ознайомлення після перевірки документів, що посвідчують особу та її повноваження відповідно до чинного законодавства.
Сама процедура ознайомлення з матеріалами справи вбачає здійснення виписок, фотокопій та виготовлення копій з матеріалів справи. Але в даному випадку факту ознайомлення було, оскільки візуальний огляд списку додатків не являє собою та не несе характеру ознак ознайомлення.
У будь-якому випадку на працівника було відкрито дисциплінарне провадження, була створена дисциплінарна комісія, яка її розглядала. За висновками комісії, складу дисциплінарного порушення виявлено не було. На підставі висновку комісії керівником апарату суду дисциплінарне провадження було закрито.
Тож, якщо все-таки ви під час візиту чи звернення до суду зіштовхнулися з неналежною поведінкою або з неналежним виконанням обов'язків працівника апарату суду (наприклад, це може полягати у зневажливому ставленні до відвідувачів суду, перебуванні на робочому місці у стані сп’яніння, відсутності на робочому місці без поважних причин тощо), ви можете звернутися зі скаргою: на ім'я голови (його заступників) та/або керівника апарату суду.
Заява щодо неправомірних дій (бездіяльності) працівника апарату суду подається на адресу територіального управління Державної судової адміністрації області та/або на ім’я голови суду, в якому працює ця особа.
Щоб повідомити про вчинення працівником апарату злочину, передбаченого Кримінальним кодексом України, наприклад, службової підробки, недбалості, отримання неправомірної вигоди тощо, необхідно звернутися з відповідним повідомленням або заявою про злочин до органів внутрішніх справ або в прокуратуру.
Якою має бути скарга (заява) щодо неналежної поведінки працівника апарату:
- викладена у письмовій формі;
- ґрунтуватися на фактах;
- містити лише правдиві відомості чи припущення та включати:
1) найменування органу, посадової особи, якій адресується скарга (заява);
2) інформацію про заявника: прізвище, ім’я, по-батькові заявника, адреса місця проживання або місця знаходження, номери засобів зв’язку, адреса електронної почти (якщо наявна), статус заявника (сторона, третя особа, представник сторони (адвокат), інші учасники судового процесу тощо);
3) назву документу (скарга(заява) на дії/бездіяльність працівника апарату суду;
4) конкретні відомості про наявність у поведінці працівника апарату суду ознак дисциплінарного правопорушення, що, відповідно до ч. 4 ст. 149 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та правил внутрішнього трудового розпорядку для робітників та службовців може бути підставою для дисциплінарної відповідальності працівника апарату;
5) посилання на фактичні дані (свідчення докази), що підтверджують зазначені відомості;
6) вимоги, які висуваються у зв’язку з неналежною поведінкою працівника суду;
7) перелік доданих матеріалів;
8) підпис заявника із зазначенням дати.
ЗРАЗОК
_____________________ Назва суду
___________________________________________
(адреса суду, поштовий індекс)
Заявник: ____________________________
(П.І.Б.)
___________________________________________
(адреса заявника, поштовий індекс)
Особа, рішення, дія або бездіяльність якої оскаржується: ____________________________
(посада, П.І.Б.)
___________________________________________
(адреса, поштовий індекс)
СКАРГА
на рішення, дію (бездіяльність) суду і його посадових осіб
__________________________________________________________________
(інформація про те, у чому саме полягають неналежні дії судді або працівника суду, з посиланням на докази, які підтверджують викладені обставини)
ПРОШУ:
___________________________________________________________________________
(вимоги, які висуваються у зв’язку з неналежною поведінкою судді або працівника суду)
Додатки:
- копія скарги;
- копії інших документів, які підтверджують скаргу.
Дата Підпис
Якщо скарга (заява) подається від імені особи її представником, на підтвердження повноважень має бути надана довіреність.
Скаргу (заяву) можна подати як особисто до відповідного органу, так і надіслати поштою на адресу органу, якому вона адресована.
Після подання такої скарги (заяви) дисциплінарна комісія відповідного суду відкриває дисциплінарне провадження щодо працівника на предмет встановлення у його діях дисциплінарного проступку або неетичної поведінки. Дисциплінарна комісія розглядатиме дисциплінарну справу, за результатами чого буде відповідний висновок на ім'я керівника апарату суду. На підставі цього висновку керівник апарату буде приймати рішення щодо притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності.
Виходячи з викладеного, приходимо до висновку, що у разі, якщо ви впевненні, що в діях/бездіяльності працівника вбачається порушення норм законодавства та цим порушуються ваші права, звичайно, у вас виникає право на оскарження таких дій. Але і зловживати такою можливістю не слід.