Маркування з необхідною інформацією на харчових продуктах має надавати споживачам можливість зробити вибір, який відповідатиме їх індивідуальним потребам та вподобанням.
Право на таку інформацію регламентоване, зокрема, Законом України «Про захист прав споживачів». Разом з тим, автори проекту закону «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» №8450 від 07 червня 2018 року пропонують додатково врегулювати діяльність операторів ринку шляхом введення відповідальності за надання неповної чи неправдивої інформації про товар.
«Проект Закону сприятиме уніфікації правил щодо надання споживачам інформації стосовно харчових продуктів, забезпеченню правової визначеності та зменшенню адміністративного тягаря на операторів ринку, відповідальних за інформацію про харчові продукти, а також позитивно впливатиме на забезпечення інтересів громадян шляхом запровадження вимог щодо надання точної, достовірної та зрозумілої для споживача інформації», - зазначається у пояснювальній записці.
4 грудня Верховна Рада розглянула 51 правку із 68. Решту пропозицій парламент розгляне на наступному засіданні.
Згідно з текстом законопроекту, підготованим до другого читання, на фасованих харчових продуктах обов’язково має бути вказана наступна інформація:
- назва харчового продукту та його кількість;
- поживна цінність;
- перелік інгредієнтів, допоміжних матеріалів для переробки, а також речовин, що спричиняють алергічні реакції або непереносимість;
- кількість певних інгредієнтів або категорій інгредієнтів у випадках, передбачених цим Законом;
- мінімальний термін придатності або дата «вжити до»;
- будь-які особливі умови зберігання та/або умови використання;
- найменування та місцезнаходження оператора ринку харчових продуктів, відповідального за інформацію про харчовий продукт / найменування та місцезнаходження імпортера;
- країна походження або місце походження товару (у випадках, передбачених законом);
- інструкції з використання - у разі якщо відсутність таких інструкцій ускладнює належне використання харчового продукту;
- для напоїв із вмістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об’ємних одиниць - фактичний вміст спирту у напої.
Решта інформації, що може подаватися у добровільному порядку, не повинна вводити споживача в оману щодо:
- особливих характеристик харчового продукту;
- приписування його непритаманних властивостей або наслідків споживання;
- особливих характеристик харчового продукту, якщо аналогічні харчові продукти мають такі самі характеристики;
- припущення виходячи із зовнішнього вигляду продукту, опису або графічних зображень про наявність у харчовому продукті певного компонента або інгредієнта, якщо насправді компонент або інгредієнт, який зазвичай присутній або використовується у даному харчовому продукті, замінено іншим компонентом або інгредієнтом.
До того ж, оператори ринку харчових продуктів не мають права змінювати інформацію, що супроводжує харчовий продукт, якщо такі зміни можуть ввести в оману кінцевого споживача або в інший спосіб знижують рівень захисту споживача чи погіршують можливість здійснення кінцевим споживачем свідомого вибору.
Слово «натуральний» у маркуванні молочних продуктів забороняється використовувати у випадку, якщо такий продукт повністю або частково складається із:
Відповідно до ст.30 проекту закону оператори ринку харчових продуктів, винні у порушенні вимог цього Закону, несуть відповідальність у межах діяльності, яку вони провадять, відповідно до Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин».
Прикінцевими та перехідними положеннями проекту закону передбачається, що реалізаторам і виробникам харчової продукції буде надано час для того аби пристосуватись до нових законодавчих вимог та привести свою діяльність у відповідність до них.
«Харчові продукти, які відповідають вимогам законодавства щодо надання споживачам інформації про харчові продукти, що діяло до введення в дію цього Закону, але не відповідають вимогам цього Закону, можуть вироблятися та/або вводитися в обіг протягом трьох років після введення в дію цього Закону. Такі харчові продукти можуть перебувати в обігу до настання кінцевої дати споживання або закінчення строку придатності», - зазначається у законопроекті.