Руслан Арсірій,
суддя Окружного адміністративного суду міста Києва, кандидат юридичних наук
Використання інформаційних технологій в судочинстві на сьогодні є невід’ємною складовою діяльності кожного суду та потребує не лише компетентності працівників та якісного обладнання, але й правильно підібраного і налаштованого під робочі завдання програмного забезпечення. На перший погляд може здаватись, що електронне судочинство складається з комп’ютера, кабелю з підключенням до Інтернету та декількох спеціалізованих програм. Однак насправді це цілий комплекс технічних заходів для безперебійної роботи низки систем.
У цій публікації ми вирішили поділитися власним досвідом використання обладнання та програмного забезпечення для передавання, збереження та обробки електронної інформації. Одним із головних завдань при налаштуванні автоматизованої системи діловодства в суді є системна інтеграція обов’язкових для використання програм на існуючому обладнанні. Всі документи, що надходять за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, в тому числі “Електронного суду”, необхідно отримати, зареєструвати, зберегти та направити безпосереднім виконавцям для подальшої роботи.
У суді побудована локальна комп’ютерна мережа Ethernet, яка поєднує майже всі робочі місця в двох адміністративних будівлях суду і забезпечує можливість одночасної роботи в системі понад 200 користувачів – суддів та працівників апарату суду. Адміністративні суди (як і господарські) використовують для ведення діловодства комп’ютерну програму «Діловодство спеціалізованого суду» та низку окремих модулів ЄСІТС, серед яких - «Електронний суд», «Електронний кабінет», підсистема відеоконференцзв’язку. Відділ кадрової роботи та бухгалтерія використовують окреме спеціалізоване програмне забезпечення.
У щоденній роботі з документами важливим інструментом є електронна пошта. Outlook, що налаштований в суді, є однією із програм офісного пакету Microsoft, до складу якої входять: календар, планувальник завдань, записки, менеджер електронної пошти, адресна книга. За допомогою Outlook доставляється зовнішня електронна пошта, внутрішня файлова інформація, матеріали з судів вищих інстанцій, Державної судової адміністрації України та інших органів.
Секретар судового засідання за допомогою Outlook має можливість зберігати інформацію про представників сторін, фіксувати їх електронні адреси, номери телефонів та інші контактні дані, необідні для комунікації.
Можливості сумісної роботи Microsoft Outlook у поєднанні з Exchange Server (також встановлено в суді) здатні полегшити планування та облік роботи на кожному робочому місці. Суддя може у власному календарі планувати слухання та письмову роботу над справами; надавати доступ до календаря помічнику та секретарю судового засідання (або створювати з ними окремий сумісний календар); ставити їм завдання щодо контролю термінів виконання. Це дає можливість підвищити ефективність роботи в межах певного віртуального простору кожного суддівського сектору (суддя, помічник, секретар судового засідання).
На комп‘ютерах працівників суду встановлено офісні пакети фірми Microsoft, а саме - Microsoft Word — текстовий процесор, що дозволяє готувати документи різної складності. КП «Діловодство спеціалізованого суду» теж має вбудований текстовий редактор, але через його недосконалість готувати великі за обсягом тексти практично неможливо. Відтак, Microsoft Word залишається основною програмою для таких завдань.
Microsoft Excel - табличний процесор, що підтримує всі необхідні функції для створення електронних таблиць будь-якої складності. Цю програму обрали розробники КП «Діловодство спеціалізованого суду» як інструмент інтеграції із зовнішніми завданнями користувачів. Вивантаження створених реєстрів, таблиць для аналізу документообігу та статистичних даних здійснюється саме в Microsoft Excel. При наявності певних навичок, за допомогою цієї програми можна здійснювати аналіз табличної інформації для оцінки діяльності судді (суду), готувати звіти різного рівня складності, а також візуалізувати їх шляхом створення відповідних діаграм та графіків.
Обов’язковою програмою на кожному робочому місці також є Adobe Acrobat Reader, що дозволяє переглядати, зберігати та переміщувати PDF-файли. Саме цей формат документів використовують державні органи для поширення інформації про прийняті рішення, розпорядчі документи тощо.
Пошук актуальної законодавчої бази, доступ до реєстрів, перевірка дії сертифіката криптографічного ключа ЕЦП та багато інших завдань, які виникають в процесі щоденної роботи суддів чи працівників апарату суду, виконується за допомогою доступу до мережі Інтернет через браузер. Правильне налаштування цієї, на перший погляд, простої та розповсюдженої програми надає можливість раціонально організувати роботу зі спеціальною юридичною інформацією, здійснювати її отримання, захищаючи комп’ютер від зовнішніх загроз.
Ефективна робота великої кількості програм в суді можлива завдяки їх системній інтеграції на існуючому обладнані. Це комплекс заходів, який потребує значних зусиль, постійного контролю стану їх роботи, оновлення, захисту, відповідності критеріям безпечності тощо.
Одним із напрямів захисту даних, програмного забезпечення та налаштувань є резервне копіювання інформації. Резервні копії потрібні, коли робочі файли втрачено або пошкоджено через збої в роботі комп‘ютерної техніки або програмного забезпечення внаслідок кібератак, відключення електроенергії, помилкового видалення тощо. Для забезпечення роботи локальної мережі суду ми використовуємо якісну мережеву техніку та ліцензійне програмне забезпечення, що пройшли випробування у багатьох країнах та можуть впоратися з такими задачами, і разом з тим мають ряд інших корисних функцій.
Ще один важливий аспект в налагодженні ефективної ІТ-інфраструктури суду – це віртуалізація серверних завдань. Вона дозволяє одній серверній машині виконувати завдання декількох серверів. На одному фізичному сервері (хості) можна створити достатню для суду кількість віртуальних серверів, що виконують різні завдання. Віртуальні сервери працюють незалежно один від одного, кожен під управлінням власної ОС.
За допомогою віртуальних машин простір, який використовується для встановлення певної кількості фізичних серверів, можна зменшити до одного, а це, в свою чергу, економить енергію та ресурс. Зрозуміло, що фізичне дублювання серверу все ж таки необхідно, але вже не створює такої проблеми, як при дублюванні 3-4 комп’ютерів-серверів.
По суті, віртуалізація дає можливість спрощувати робочі процеси IТ-інфраструктури. Це відбувається завдяки правильному використанню ресурсів та зменшенню витрат на обслуговування та адміністрування. В такий спосіб скорочуються терміни налагодження типової системи.
Окрема увага в ІТ-інфраструктурі суду приділена захисту від потенційних кіберзагроз. У комп’ютерних мережах потрібно правильно налаштувати брандмауер (Firewall), який виявлятиме та блокуватиме мережевий трафік на основі попередньо визначених критеріїв. Це система на основі програмного або апаратного забезпечення, яка є своєрідним посередником між безпечними та неперевіреними мережами, а також їх частинами. Головна функція брандмауера — фільтрація шкідливого та потенційно небезпечного контенту та з’єднань.
Одночасне функціонування вище описаних мною програм, систем та засобів - важлива складова діяльності суду. Працівники IT-відділу суду виконують великий обсяг функцій щодо налаштування, технічної підтримки, обслуговування, оновлення, профілактики, а часто і ремонту як комп’ютерної техніки, так і серверного обладнання. Відтак, коли нам говорять про масштабні процеси електронного судочинства, то ми повинні розуміти, що воно починається не з концепцій та стратегій, а з працівників ІТ-відділу кожного суду.
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.