Верховна Рада 22 травня схвалила в першому читанні законопроект про внесення змін до Закону «Про Національну гвардію України» щодо вдосконалення правових засад застосування заходів примусу військовослужбовцями Нацгвардії №10311.
Метою є врегулювання питань, що пов’язані із застосуванням військовослужбовцями Національної гвардії заходів примусу, зокрема фізичного впливу, спеціальних засобів, зброї, озброєння та бойової техніки. Зазначимо, що Нацгвардія і зараз має право вживати певних примусових заходів, проте для цього досить чітко описані умови. Законопроектом умови застосування значно спрощуються.
Міністерство фінансів зауважило, що хоча у законопроекті наведено конкретний перелік спеціальних засобів (кайданки, сітки для зв’язування, захисні бар’єри, турнікети, гумові та пластикові кийки, електрошокові пристрої контактної та контактно-дистанційної дії, засоби примусової зупинки транспортного засобу, гранати та боєприпаси світлозвукової дії, водомети, бронемашини без установленого на них штатного озброєння та інші спеціальні (спеціалізовані) транспортні засоби, безпілотні повітряні судна, засоби радіоелектронної протидії, тощо) та випадки їх застосування особовим складом Національної гвардії, разом з тим у матеріалах до законопроекту відсутня інформація про додаткову потребу у коштах для Національної гвардії на забезпечення військовослужбовців спеціальними засобами, а також щодо дотримання прав і свобод людини.
Зокрема, у ст. 15 Закону пропонується врегулювати, що військовослужбовці Нацгвардії під час виконання повноважень уповноважені використовувати та застосовувати такі заходи примусу:
1) фізичний вплив;
2) спеціальні засоби;
3) зброю, озброєння та бойову техніку;
4) озброєння повітряних суден.
Військовослужбовці Національної гвардії України мають право застосовувати фізичний вплив для:
1) забезпечення особистої безпеки та/або безпеки інших осіб;
2) припинення правопорушення;
3) затримання особи, яка вчинила правопорушення
Зокрема, військовослужбовці мають право використовувати та застосовувати засоби обмеження рухомості (кайданки, сітки для зв’язування тощо):
Також вони можуть застосовувати засоби примусової зупинки транспортного засобу:
а) для примусової зупинки транспортного засобу, водій якого не виконав законні розпорядження (вимоги) військовослужбовця та/або намагається уникнути проходження контролю на контрольно-пропускному пункті об’єкту, що охороняється Національною гвардією, порушує встановлений пропускний режим, ігнорує вимоги дорожніх та/або інших інформаційних знаків, світлофорів та/або інших світлових сигналів щодо зупинки транспортного засобу;
б) якщо дії водія транспортного засобу створюють загрозу життю і здоров’ю військовослужбовця та/або інших осіб;
в) для затримання осіб, які скоїли кримінальне правопорушення і намагаються втекти на транспортному засобі.
Заборонено застосування заходів примусу:
Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» писала, що СБУ пропонують розширити повноваження щодо протидії терористичним посяганням на держоргани і підприємства.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на наш VIBER, сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.