В Україні пропонують створити Спеціалізовану економічну прокуратуру (СЕП) як окремий орган прокуратури. 19 березня з’явився текст відповідного законопроекту 11087 про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу, Кримінального кодексу та інших законів України щодо запровадження діяльності СЕП. Авторами проекту виступає група депутатів, зокрема голова Комітету Верховної Ради з питань антикорупційної політики Анастасія Радіна.
Як вказують автори, Бюро економічної безпеки (БЕБ) є органом досудового розслідування, який в свій час не показав достатню ефективність та внаслідок моніторингу діяльності БЕБ постала необхідність його перезавантаження, у зв'язку із чим у Верховній Раді Україні були зареєстровані відповідні законопроекти.
В українській моделі кримінального процесу процесуальне керівництво досудовим розслідуванням та прийняття всіх ключових процесуальних рішень покладено на прокурора. Надання слідчому доручень чи вказівок щодо проведення слідчих дій є повноваженням прокурора, яким він наділений при здійсненні нагляду за додержанням законів під час досудового розслідування у формі процесуального керівництва.
«Зміни в діяльності та функціонування БЕБ певним чином підвищать ефективність інституту, але існує серйозний ризик того, що будь-які покращення в роботі БЕБ потенційно матимуть незначне практичне значення через перешкоди, спричинені недостатньою компетентністю та доброчесністю прокурорів, відповідальних за процесуальне керівництво у кримінальних провадженнях БЕБ. Існує спеціалізація прокурорів, які здійснюють нагляд за кримінальними провадженнями у сфері БЕБ, але це не видається ефективним і достатнім заходом.
Попри прийняті законопроекти з метою, щоб тільки єдиний орган досудового розслідування здійснював розслідування «економічних» злочинів, наразі існує маса випадків порушення вимог щодо підслідності кримінальних проваджень, що відбувається під процесуальним наглядом Офісу Генерального прокурора», - підкреслюють автори.
«Варто зазначити, що станом на 1 січня 2024 року було створено територіальні управління Бюро економічної безпеки лише в 7 областях Київській, Волинській, Львівській, Одеській, Полтавській, Закарпатській та Чернівецькій та місті Києві, а управління нагляду за додержанням законів органами Бюро економічної безпеки України утворенні в 25 обласних прокуратурах та Офісі Генерального прокурора.
Станом на 1.03.2024 року у структурі Офісу Генерального прокурора утворено управління нагляду за додержанням законів органами Бюро економічної безпеки України, штатна чисельність якого становить 49 посад, з них 44 посади прокурорів (у тому числі адміністративні) та 5 посад державної служби. До складу управління входить організаційно-методичний відділ штатною чисельністю 3 посади прокурорів, який наразі укомплектовано. Фактично в управлінні працюють 43 прокурори та 5 державних службовців.
У структурі обласних прокуратур (крім прокуратури АРКта міста Севастополя та спеціалізованих прокуратур у сфері оборони) утворено відділи нагляду за додержанням законів органами Бюро економічної безпеки України загальною чисельністю 123 посади, з яких 117 посад прокурорів (у тому числі адміністративних) та 6 посад державної служби. Станом на 22.02.2024 у цих відділах працює 108 осіб, з яких 102 прокурори та 6 державних службовців.
Одним із способів подивитися на взаємовідносини органів правопорядку та бізнесу – проаналізувати ефективність розслідувань.
За даними офіційної статистики Офісу Генерального прокурора у 2023 році було зареєстровано 914 кримінальних проваджень за ст. 212 КК (ухилення від сплати податків).
Водночас на стадії досудового розслідування у цьому році було закрито 56 кримінальних проваджень, з яких 55 – за відсутності складу/події кримінального правопорушення. Кримінальні правопорушення, у яких особам було повідомлено про підозру – лише 50.
Навіть по цій статті з 914 всіх облікованих в 2023 році кримінальних проваджень, у 216 кримінальних проваджень досудове розслідування здійснювалося не Бюро економічної безпеки України.
При цьому, згідно даних пошуку в Реєстрі судових рішень, за результатами судового розгляду відповідних справ за визначений період наявні всього 7 вироків, із яких 6 – де, особу було визнано невинуватою, 1 – де особу було визнано винним у вчинені кримінальних правопорушень, проте звільнено від кримінальної відповідальності у зв’язку із закінченням строків давності
Така статистика може свідчити про недостатньо ефективну роботу не тільки Бюро економічної безпеки України у розслідуванні правопорушень у сфері господарської діяльності, а й і неефективного здійсненні нагляду за додержанням законів під час досудового розслідування БЕБ у формі процесуального керівництва», - вказують автори.
Отже, проектом Закону пропонується передбачити наступні зміни:
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш Telegram-канал t.me/sudua та на Google Новини SUD.UA, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.