Верховна Рада 21 вересня ухвалила за основу законопроект 9269-д стосовно пожиттєвого моніторингу РЕР-ів (політично значущих осіб або Politically exposed persons). Це фізичні особи, які мають або мали повноваження щодо виконання значних публічних функцій.
А саме із закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» прибирається умова, що моніторинг політично значущих осіб здійснюється лише протягом 3 років після їх звільнення з посад.
Отже, пропонується, аби моніторинг був довічним. Цей пункт є структурним маяком меморандуму з МВФ і має бути виконаний до кінця вересня 2023.
Нагадаємо, що відповідно до чинного закону національні публічні діячі – фізичні особи, які виконують або виконували протягом останніх трьох років (і це обмеження в 3 роки приберуть – прим. ред.) в Україні визначні публічні функції, а саме:
Що саме схвалила Верховна Рада
Слід зазначити, що проектів було кілька. 21 вересня Верховна Рада ухвалила в першому читанні доопрацьований Комітетом проект про внесення змін до Закону про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення щодо політично значущих осіб №9269-д від 04.09.2023.
Комітет розглянув та рекомендував його фінальну версію 20 вересня.
Метою законопроекту №9269-д є приведення у відповідність до міжнародних стандартів з питань боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму термінології, що застосовується в Законі, та удосконалення положень ризик-орієнтованого підходу стосовно ділових відносин з політично значущими особами.
Законопроектом №9269-д запропоновано внести зміни до Закону, якими передбачено:
На відміну від законопроектів 9269 та 9269-1 у доопрацьованому законопроекті запропоновано запровадити відповідальність для СПФМ за неналежне застосування ризик-орієнтованого підходу в частині встановлення політично значущим особам, членам їх сімей, особам, пов’язаним з ними необґрунтованого рівня ризику, вжиття щодо них непропорційних заходів відповідно до категорії ризику, безпідставна відмова таким клієнтам у проведенні фінансової операції та/або встановленні (продовженні) ділових відносин.
20 вересня в результаті проведення додаткових консультацій надійшли нові зауваження та пропозиції народних депутатів, а тому виникла необхідність доопрацювати текст законопроекту реєстр. № 9269-д, а саме передбачити:
- обов'язок суб’єкта первинного фінансового моніторингу письмово надати клієнту, який (бенефіціарний власник якого) є політично значущою особою, членом його сім'ї та/або особою пов’язаною з політично значущою особою, у разі відмови у здійсненні фінансових операцій та/або встановленні (продовженні) ділових відносин, обґрунтовану причину такої відмови;
- обов'язок національного публічного діяча протягом виконання та дванадцяти місяців після припинення виконання ним визначних публічних функцій повідомляти суб'єкта первинного фінансового моніторингу на його запит про виконання (припинення виконання) таким національним публічним діячем визначних публічних функцій;
- припинення вжиття суб’єктом первинного фінансового моніторингу до публічно значущої особи, членів її сім’ї та осіб, пов’язаних із нею, додаткових заходів фінансового моніторингу у разі, якщо з часу припинення виконання такою особою визначних публічних функцій пройшло більше дванадцяти місяців і фінансові операції, що здійснювалися такою особою протягом цього часу, становили низький ризик, а також суб’єкт первинного фінансового моніторингу не виявить ознак, що така особа несе ризик, властивий політично значущим особам;
- запровадження Єдиного державного реєстру національних публічних діячів, який формується та ведеться спеціально уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- введення умови, що стосовно клієнтів, які (кінцеві бенефіціарні власники яких) є національними публічними діячами, членами їх сімей та особами, пов’язаними із національними публічними діячами, заходи, визначені пунктами 2–4 цієї частини, можуть здійснюватися у разі включення такого національного публічного діяча до Єдиного реєстру національних публічних діячів з урахуванням вимог абзацу шістнадцятого цієї частини.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.