У кримінальних провадженнях, в яких з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань та на дату введення в Україні воєнного стану жодній особі не повідомлено про підозру, строк від дати введення воєнного стану до дати його припинення чи скасування пропонується не включати до загальних строків, передбачених ч. 2 статті 219 КПК. Тобто, не включати до строків досудового розслідування у 12 місяців – у кримінальному провадженні щодо нетяжкого злочину, і 18 місяців – у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Відповідну пропозицію містить доопрацьований законопроект 9314-д про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу щодо особливостей обчислення строків досудового розслідування в умовах воєнного стану, який зареєстровано у Верховній Раді 4 серпня. Авторами проекту виступають Олександр Бакумов, Владлен Неклюдов, Сергій Іонушас, В'ячеслав Медяник та інші.
Слід зазначити, що профільний Комітет вже встиг рекомендувати Верховній Раді прийняти цей доопрацьований проект Закону за основу та в цілому, і вже після його прийняття як Закону доручити Комітету разом з Головним юридичним управлінням здійснити редакційне та техніко-юридичне доопрацювання його тексту.
Як вказують автори, для забезпечення ефективності здійснення кримінального провадження в умовах воєнного стану Верховною Радою було прийнято низку законів, якими внесено зміни та доповнення до КПК, зокрема в частині оптимізації повноважень слідчого, прокурора, слідчого судді, керівника органу прокуратури в умовах введення в Україні воєнного стану.
Водночас щоденна практика реалізації відповідних положень засвідчила необхідність більш детальної регламентації та порядку обчислення строків досудового розслідування у кримінальних провадженнях, в яких жодній особі не повідомлено про підозру, особливо це стосується воєнних злочинів, а також проваджень щодо геноциду українського народу.
Так, на теперішній час правоохоронними органами України проводиться досудове розслідування майже у 1,5 млн кримінальних проваджень, де не встановлений підозрюваний та жодній особі не повідомлено про підозру, це зокрема понад 1,2 млн кримінальних проваджень в проваджені слідчих Національної поліції, майже 60 тис. – слідчих СБУ, понад 30 тис. – у провадженні слідчих ДБР тощо.
Водночас проведення ефективних слідчих (розшукових) дій у цій категорії кримінальних проваджень об’єктивно ускладнюється умовами воєнного стану, відсутністю (знищенням) доказів внаслідок бойових дій, зміною місця перебування свідками та іншими учасниками кримінального провадження, захоплення частини території України та небезпекою проведення процесуальних дій тощо.
Проте, визначені статтею 219 КПК строки досудового розслідування до дня повідомлення особі про підозру, які становлять у кримінальному провадженні щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину 18 місяців, будуть спливати вже у серпні-вересні 2023 року.
Наведені обставини вказують на необхідність внесення змін до КПК з метою врегулювання на період дії воєнного стану питання перебігу строків досудового розслідування до повідомлення особі про підозру, у тому числі щодо воєнних злочинів.
Як вказують автори, можливе закриття кримінальних проваджень щодо воєнних злочинів, та злочинів геноциду у зв’язку з закінченням строків досудового розслідування може призвести до численних негативних наслідків, а саме: порушення прав потерпілих, втрати важливих доказів міжнародних злочинів, погіршення міжнародного іміджу та репутаційних втрат України тощо.
Які зміни до КПК
Отже, законопроектом пропонується внести зміни до статті 615 КПК, що встановлює особливий режим кримінального провадження в умовах воєнного стану, і якими коректується первинне нормативне регулювання питання обчислення під час дії воєнного стану строків досудового розслідування у кримінальних провадженнях, в яких жодній особі не було повідомлено про підозру на дату введення воєнного стану.
Зокрема, у кримінальних провадженнях, в яких з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР та на дату введення в Україні воєнного стану жодній особі не повідомлено про підозру, строк від дати введення воєнного стану до дати його припинення чи скасування не включатиметься до загальних строків, передбачених частиною другою статті 219 КПК.
Також, у кримінальних провадженнях, в яких відомості про кримінальне правопорушення внесено до ЄРДР або винесена постанова про початок досудового розслідування у порядку, встановленому статтею 615 КПК, від дати введення воєнного стану і до дати його припинення чи скасування строк досудового розслідування до дня повідомлення особі про підозру становитиме 30 місяців (крім згаданих злочинів, передбачених статтями 437-439, ч. 1 442 КК).
При цьому це положення про 30 місяців будуть поширюватися також і на кримінальні провадження, в яких відомості про кримінальне правопорушення внесено до ЄРДР або винесена постанова про початок досудового розслідування у порядку, встановленому статтею 615 КПК, від дати введення воєнного стану і до дня набрання чинності новим Законом «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей обчислення строків досудового розслідування в умовах воєнного стану», який пропонують прийняти автори у вигляді законопроекту 9314-д.
Також пропонується внести зміни до ч. 2 статті 219 КПК, відповідно до яких строк досудового розслідування, з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР або винесення постанови про початок досудового розслідування у порядку, встановленому статтею 615 КПК, до дня повідомлення особі про підозру не буде обчислюватися у кримінальних провадженнях щодо злочинів, передбачених статтями 437-439 (Планування, підготовка, розв'язування та ведення агресивної війни, Порушення законів та звичаїв війни Застосування зброї масового знищення) чи частиною першою статті 442 КК (Геноцид).
Так само не буде обчислюватися загальний строк досудового розслідування й при об’єднанні кримінальних проваджень у порядку, передбаченому статтею 217 КПК, якщо досудове розслідування хоча б в одному з них здійснюється за ознаками злочину, передбаченого статями 437-439 чи частиною першою статті 442 КК (зміни до ч. 6 статті 219 у редакції доопрацьованого законопроекту).
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.