Рада адвокатів України обговорила лист директора департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції щодо вимог до документів, які пред’являються адвокатом, для отримання певних документів у відділах державної реєстрації актів цивільного стану.
Зі змісту цього листа вбачається, що згідно нормативних актів Міністерства юстиції протокол перевірки КЕП не є копією е-документа, а тому документи, які пред’являються адвокатом, не підтверджують його повноваження на представництво фізичної особи та відповідно не підтверджують повноваження на отримання від її імені певних документів. Також у листі зазначено, що під час пред’явлення адвокатом ордера до нього обов’язково додається копія договору про надання правової допомоги, засвідчена у встановленому порядку.
Дослідивши наведене, Рада адвокатів України вважає, що Правила державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджені наказом Мінюсту від 18 жовтня 2000 року № 52/5 (у редакції наказу 24 грудня 2010 року № 3307/5) не корелюються з приписами Закону № 5076-VI, який є спеціальним для адвоката по відношенню до інших законів.
Крім того, Закон «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» має вищу юридичну силу ніж Правила держаної реєстрації актів цивільного стану в Україні.
Вичерпний перелік документів, що мають додаватися до адвокатського запиту, передбачений частиною 1 статті 24 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» і розширеному тлумаченню не підлягає. Тобто, повноваження адвоката підтверджуються ордером та не потребує обов’язкового долучення копії договору про надання правової допомоги, засвідченої у встановленому порядку.
Ордер, який видано відповідно до ст. 20 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», є самостійним документом, що підтверджує повноваження адвоката. Аналогічна позиція зазначена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 26 квітня 2021 року у справі № 766/17492/16-ц.
Також РАУ взяла до уваги судову практику, зокрема Велика Палата Верховного Суду у постанові від 1 липня 2020 року у справі №320/5420/18 усунула відмінності в практиці застосування норм права щодо підтвердження повноважень адвоката як представника в суді копією ордера. Палата зазначила, що повноваження адвоката як представника можна підтвердити оригіналом ордера або довіреності, а також їх копіями, засвідченими у визначеному законом порядку.
Крім того, відповідно до рішення РАУ №122 від 30 серпня 2014 року вимога надання будь-яких інших документів, окрім ордеру та копії свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю – забороняється.
З огляду на наведене, Рада адвокатів звернулася до Міністерства юстиції з вимогою про приведення у відповідність із Законом «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» Правил державної реєстрації актів цивільного стану та інших актів Міністерства юстиції в частині підтвердження повноважень адвоката, а саме що ордер на надання правничої (правової) допомоги (без долучення договору про надання правової допомоги) є самостійним документом для підтвердження повноважень адвоката, який надає правову допомогу клієнту, для отримання таким адвокатом документів у відділах державної реєстрації актів цивільного стану.
Також РАУ доручила Комітету з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності, що діє в складі НААУ, розглянути питання щодо посвідчення копії договору про надання правової допомоги в електронному варіанті згідно приписів діючого законодавства та підготувати проект роз’яснення на чергове засідання РАУ.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.