Як раніше писала «Судово-юридична газета», 24 березня GRECO – орган Ради Європи з антикорупційного моніторингу «Група держав проти корупції» – оприлюднила свій четвертий раунд проміжного звіту щодо запобігання корупції щодо членів парламенту, суддів і прокурорів в Україні.
Цей звіт було прийнято GRECO на пленарному засіданні у Страсбурзі 20-24 березня 2023 р.
У даному Звіті йдеться і про Громадську раду доброчесності, щодо якої, на думку Групи, має бути посилені правила стосовно конфлікту інтересів в її членів, у тому числі шляхом упровадження механізму контролю. А також запроваджено у ГРД відображення різноманіття суспільства.
Зокрема у розділі «Запобігання корупції щодо суддів» йдеться про ефективність виконання Рекомендації XV GRECO, яка полягає у наступному:
GRECO вважає, що перший компонент рекомендації було формально виконано, враховуючи, що кількість органів, які беруть участь у призначенні суддів, було зменшено. Проте інституційні тупики залишалися постійними та створювали практичні ризики для незалежності судової системи. Друга частина цієї рекомендації на той час не була розглянута.
Українська влада нагадує, що відповідно до законодавства, ухваленого в липні 2021 року, кількість органів, які беруть участь у призначенні суддів, було зменшено до двох: Вища рада правосуддя (ВРП), до основних обов’язків якої входять призначення та звільнення суддів, а також Вища кваліфікаційна комісія суддів (ВККС), яка проводить процедури відбору нових суддів. Процедура призначення ВРП завершена у січні 2023 року, а ВККС – триває.
«Хоча жодних законодавчих змін щодо Громадської ради доброчесності (ГРД) не відбулося, програма впровадження Антикорупційної стратегії (Державна антикорупційна програма) передбачає конкретні зміни в цьому відношенні, зокрема, шляхом забезпечення вирішальної участі ГРД не лише в оцінці доброчесності критеріїв під час процедур призначення суддів, а також у дисциплінарних процесах.
Подібним чином передбачено конкретні заходи для забезпечення ГРД Секретаріатом і забезпечення його функціонування відповідними ресурсами.
Що стосується другої частини рекомендації щодо ГРД, програма впровадження нової Антикорупційної стратегії (ДАП) передбачає уточнення її статусу, розширення та зміцнення її ролі, а також забезпечення її ресурсами (людськими, технічними та матеріальними). Це позитивна подія, яка, тим не менш, має втілитися на практиці.
Нічого не повідомлялося (українською владою – прим. ред.) щодо необхідності забезпечення того, щоб склад ГРД відображав різноманіття суспільства та посилення застосовних правил щодо конфлікту інтересів (у тому числі шляхом забезпечення ефективного механізму контролю), що також рекомендовано GRECO», - зазначається у звіті. (Nothing has been reported regarding the need to ensure that the composition of the PIC reflects the diversity of society and that the applicable rules on conflicts of interest are strengthened (including through the provision of an effective control mechanism), as also recommended by GRECO).
GRECO робить висновок, що рекомендація залишається частково виконаною.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.