Кабінет міністрів зареєстрував у Верховній Раді законопроєкт №9011 про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії генеруючими установками споживачів, який передбачає зниження в п’ять разів зеленого тарифу на продаж сонячної електроенергії з січня 2024 року для окремих домогосподарств та запровадження альтернативного механізму підтримки виробництва електроенергії.
Законопроєктом пропонується внести зміни до закону «Про альтернативні джерела енергії» та передбачити, що «для приватних домогосподарств, генеруючі установки яких виробляють електричну енергію з енергії сонячного випромінювання, що введені в експлуатацію з 1 січня 2024 року, з 1 січня 2024 року “зелений” тариф шляхом множення встановленого Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до статті 9 - 1 цього Закону для таких приватних домогосподарств “зеленого” тарифу на понижуючий коефіцієнт 0,2, тобто зелений тариф скоротиться в п’ять разів.
Слід зазначити, що постановою НКРЕКП встановлено «зелений» тариф на електричну енергію, вироблену з енергії сонячного випромінювання генеруючими установками приватних домогосподарств, що були введенні в експлуатацію з 2020 по грудень 2024 року встановлено на рівні 6,28 грн\квт без ПДВ. Отже зелений тариф для споживачів, які продають електроенергію, вироблену з сонячного випромінювання може стати на рівні тарифу для побутових споживачів.
При цьому передбачається запровадження альтернативного механізму продажу електроенергії приватними господарствами з використанням механізму самовиробництва. Це означає, що приватні споживачі, які продають електроенергію енергопостачальним компаніям будуть отримувати за це кошти, які можна буде використати лише на оплату власного споживання електрики та послуг передачі електроенергії. При цьому споживач матиме можливість використовувати електроенергію, вироблену власною енергетичною установкою за межами будівлі, де він знаходиться. Тобто побутовий споживач зможе встановити енергетичну установку за містом, а споживати електроенергію у багатоквартирному будинку вдома.
Якщо ж у споживача залишилися «зайві» кошти, то він має можливість їх накопичувати протягом 12 місяців. Після цього не використаний залишок повертається енергокомпанії без вішкодування.
В разі використання механізму самовиробництва продавати електроенергію приватні домогосподарства зможуть на ринку. При цьому за чинними правилами передбачена гарантована купівля електрики, виробленої приватними домогосподарствами, однак на практиці, наявна суттєва заборгованість за «зелену електроенергію».
Згідно з проєктом, підписати договір купівлі-продажу електроенергії з використанням механізму самовиробництва приватні господарства, які продають електрику за зеленим тарифом можуть до 2025 року.
Як зазначається у пояснювальній записці, суттєва різниця між «зеленим» тарифом для побутових споживачів та тарифом на відпуск електроенергії для населення, стимулює приватні домогосподарства до активного продажу електроенергії та збільшує кількість установок з виробництва електрики з альтернативних джерел, що збільшує витрати на купівлю такої електрики. Тому пропонується змінити механізм підтримки виробництва електроенергії з альтернативних джерел, передбачивши використання коштів від продажу електрики лише для оплати спожитої електрики.
Як повідомляла «Судово-юридична газета» минулого року ліквідований ухваленим парламентом законом Окружний адміністративний суд міста Києва відкрив провадження у справі за позовом до НКРЕКП щодо «зеленого» тарифу.
Автор: Ярослав Конощук
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.