Як відомо, 17 січня 2023 року Україна отримала перший транш у розмірі 3 млрд євро у рамках програми щодо отримання Україною макрофінансової допомоги від ЄС у загальній сумі 18 млрд євро.
Підписаний українською стороною Меморандум про взаєморозуміння з Європейським Союзом містить умови щодо отримання подальших траншів.
А ці умови включають у себе і оновлення процедур відбору суддів, і скасування послаблень для бізнесу на час війни.
Який механізм передбачено Меморандумом
14 грудня 2022 року Європейський Парламент та Рада Європейського Союзу прийняли Регламент про створення інструменту надання підтримки Україні на 2023 рік (Регламент (ЄС) 2022/2463) про надання Україні підтримки Союзу у вигляді позик, безповоротної підтримки та субсидії щодо відсоткової ставки в контексті військової агресії росії (надалі йменується як «інструмент»).
Регламент надає доступ Україні до підтримки у рамках інструменту у вигляді позик (кредитна допомога) у розмірі до 18 мільярдів євро.
Кредитна допомога буде надана кількома траншами, кожен з яких може бути виплачений однією або кількома частинами. Європейська Комісія прийматиме рішення щодо суми та строку кожного траншу та його частини, із загальним орієнтовним рівнем кредитної допомоги до 4,5 мільярда євро на квартал.
Отже, як було сказано, Україні виплатили перший транш кредитної допомоги у 3 млрд євро.
Виділення другого чи будь-якого наступного траншу допомоги буде обумовлено задовільним виконанням вимог щодо звітності та задовільним прогресом щодо реалізації умов політики, викладених у Додатку 1 до Меморандуму.
Додаткова безповоротна підтримка, яка може надходити від держав-членів, третіх країн , може бути виділена за наявності та відповідно до умов, викладених в угоді про фінансування, зокрема на антикорупційну та судову реформи, повагу до верховенства права тощо.
Органи державної влади України зобов’язуються звітувати перед ЄС та Комісією. Зокрема вони надаватимуть щомісячні звіти про доходи та видатки державного бюджету на рівні основних статей видатків. У ці звіти органи влади України повинні також включати детальну інформацію про заходи адміністративного та фінансового управління, включаючи внутрішній контроль, який застосовується в цілому та зокрема щодо підтримки Союзу в рамках інструменту.
Крім того, органи державної влади України зобов’язуються належним чином і швидко усувати будь-які недоліки, виявлені в контексті оперативної оцінки, проведеної під час реалізації цієї допомоги.
Перед виділенням Комісією другого траншу та кожного наступного траншу, органи державної влади України мають надати Комісії Заяву про відповідність щодо виконання умов, викладених у Додатку I (зокрема це стосується і заходів щодо судової реформи).
Після отримання заяви про відповідність від органів державної влади України, Єврокомісія, на основі консультацій зокерма з компетентними міжнародними організаціями проведе оцінку задовільного дотримання умов, з якими пов’язане надання кредитної допомоги та будь-якої додаткової безповоротної підтримки.
Конкретні політичні заходи та вимоги до звітності для цієї оцінки чітко викладені в Додатку I та можуть бути змінені спеціальними додатковими умовами, викладеними в окремому додатку.
У цій оцінці Комісія приділятиме особливу увагу крокам, вжитим Україною щодо реалізації або задовільного прогресу в виконанні умов політики.
Що буде, якщо не виконає
У разі загальної негативної оцінки, якщо не було досягнуто задовільного прогресу в реалізації умов політики, Комісія може призупинити виплату траншу, допоки Україна не доведе задовільне дотримання відповідних вимог звітності та умов політики.
Комісія також, де це можливо, у тісній співпраці з компетентними міжнародними організаціями, на постійній основі відстежуватиме фінансові потреби Країни та може зменшити, призупинити або скасувати кредитну допомогу у випадку, якщо фінансові потреби України в період виплат суттєво зменшаться у порівнянні з початковими прогнозами.
Комісія виплачуватиме транші на рахунок Державної казначейської служби України у євро в Національному банку України. Враховуючи суттєві бюджетні потреби у фінансуванні, що постали перед Країною, надходження від кредиту будуть використані для фінансування державного бюджету.
З метою запобігання порушенням і шахрайству, пов’язаним з використанням цієї підтримки в рамках інструменту, а також для забезпечення захисту фінансових інтересів ЄС, застосовуватимуться відповідні положення Кредитної угоди, зокрема ті, що стосуються регулярних перевірок Країною використання допомоги ЄС, а також перевірок, аудитів та розслідувань, проведених Комісією, включаючи Європейське бюро по боротьбі з шахрайством, Європейський суд аудиторів та Прокуратуру Європейського Союзу. Також положення Кредитної угоди та Угоди про фінансування щодо дострокового погашення застосовуватимуться у випадку, якщо буде встановлено, що Україна, у частині управління підтримкою в рамках інструменту, бере участь у будь-яких актах шахрайства, корупції або будь-якій іншій незаконній діяльності.
Крім заходів, включених до цього Меморандуму, очікується, що Україна в рамках процесу членства у «подальшому посилить боротьбу з корупцією, зокрема на високому рівні», як зазначено у висновку Єврокомісії щодо цього.
Комісія через своїх власних агентів або належним чином уповноважених експертів матиме право проводити оперативні оцінки адміністративних процедур та фінансових ланцюгів України та НБУ у частині, що стосується управління коштами макрофінансової допомоги Європейського Союзу, протягом строку дії цього Меморандуму та 5 оків після надання заключного траншу (ex-post період).
Комісія або її належним чином уповноважені представники можуть проводити незалежну заключну оцінку реалізації підтримки в рамках інструменту. У такому разі органи державної влади України зобов’язані, протягом усього часу оцінки, надавати усю необхідну інформацію Комісії, представленій її власними агентами або належним чином уповноваженими експертами.
Підтримка в рамках інструменту буде залежати від дотримання органами державної влади Країни вимоги, щодо продовження підтримки та поваги до ефективних демократичних механізмів, включаючи багатопартійну парламентську систему, верховенство права, а також дотримання прав людини.
Україна також бере зобов’язання забезпечувати незалежність центрального банку, продовжувати керуватися кращою міжнародною практикою належного управління державними підприємствами і банками та досягти прогресу у напрямку імплементації Угоди про асоціацію, включаючи поглиблену та всеосяжну зону вільної торгівлі (ПВЗВТ). Країна також бере зобов’язання усунути недоліки та досягти прогресу у кроках, викладених Комісією у її висновку щодо надання Україні статусу кандидата на членство в Європейському Союзі.
Умови отримання коштів
Підтримка надається за умови розуміння того, що органи державної влада України зобов’язуються поступово скасувати тимчасові надзвичайні заходи в сфері економічної та фінансової політики, які були введені на час війни, у відповідний час і в належній послідовності, особливо щодо монетарної політики та системи валютного курсу, регулювання фінансового сектору, управління державними підприємствами, свободи руху капіталу, а також режимів оподаткування, акцизного збору та торговельних режимів.
Отже, під час перевірки персоналом Єврокомісії, яка передуватиме рішенню про виплату другого та наступних траншів, влада України зобов’язується продемонструвати задовільний прогрес у виконанні наступних заходів відповідно до часових рамок викладених нижче. Перш ніж буде виплачено максимальну суму кредитної допомоги, Комісія повинна перевірити виконання усіх цих заходів.
Макрофінансова стабільність
Реалізація дорожньої карти щодо поступового скасування тимчасових надзвичайних заходів, прийнятих після початку війни у сфері податкової політики, у чітко визначеній послідовності, належним чином враховуючи безпекову ситуацію та її вплив на економічну ситуацію [1 – 2 квартали 2023 року].
Заходи щодо підтримки стабільності банківської системи:
і) впровадження узгодженої методології щодо правонаступництва наглядової ради державного банку [1 квартал 2023 року].
Вдосконалення режимів банкрутства юридичних осіб (корпоративного банкрутства) та неплатоспроможності фізичних осіб шляхом підготовки законодавства, яке дозволяє фізичним особам повне погашення боргу відповідно до основних принципів Директиви ЄС 2019/1023 про превентивну реструктуризацію, і шляхом ухвалення дорожньої карти для діяльності з розбудови потенціалу для підтримки впровадження кодексу про банкрутство [3 квартал 2023 року].
Захід щодо зміцнення системи страхування: перевірка Національним банком України структур власності страховиків та дотримання ними пруденційних вимог, встановлених законодавством, з метою забезпечення прозорого та конкурентоспроможного страхового ринку [3 квартал 2023 року].
Структурні реформи та ефективне врядування
Започаткувати реалізацію Плану заходів щодо дерегуляції економічної діяльності та покращення бізнес-клімату, включаючи дерегуляцію ліцензування та дозвільної системи [кінець лютого], удосконалення порталу e-construction [1 квартал 2023 року], спрощення розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності [2 квартал 2023 року], усунення застарілих положень [3 квартал 2023 року] та цифровізацію видачі ліцензій [4 квартал 2023 року].
Подальший розвиток системи публічних закупівель з метою приведення її у відповідність до acquis ЄС для забезпечення прозорих та конкурентних закупівель, у тому числі для відбудови України у післявоєнний період, а щодо медичних закупівель – збереження ДП «Медичні закупівлі України» (МЗУ) як єдиного національного закупівельника медичного обладнання, ліків та вакцин на центральному рівні.
Просування реформи митного адміністрування, включаючи вдосконалення ІТ-систем, управління персоналом та антикорупційні заходи [4 квартал 2023 року].
Посилення процесу відбору незалежних членів наглядових рад та керівного складу для найбільших державних підприємств [4 квартал 2023 року].
Приведення законодавства у відповідність до вимог Закону України «Про адміністративну процедуру» [3 квартал 2023 року].
Верховенство права
Завершення відбору [1 квартал 2023 року] та призначення [2 квартал 2023 року] нового керівника Національного антикорупційного бюро України (НАБУ).
Відновити Вищу раду правосуддя та Вищу кваліфікаційну комісію суддів України на основі поточної роботи Етичної ради та Конкурсної комісії [3 квартал 2023 року].
Розробка та ухвалення всеосяжного стратегічного плану реформування всього правоохоронного сектору як складової безпекового середовища України [3 квартал 2023 року].
Удосконалення відбору суддів:
докласти зусилля для впорядкування етапів відбору та зміни їх послідовності;
переглянути тривалість обов'язкового періоду підготовки суддів;
затвердження та оприлюднення оновленою ВККС положення про відбір суддів, у тому числі щодо чітких критеріїв оцінювання та методології оцінювання [2-3 квартали 2023];і
запуск процедури відбору суддів на основі вдосконаленої бази [4 квартал 2023].
Удосконалення нормативно-правової бази у сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму шляхом розробки відповідного вторинного законодавства та досягнення прогресу в розвитку інституційної спроможності щодо бенефіціарної власності [3 квартал 2023 року].
Прийняти та розпочати імплементацію відповідного законодавства, спрямованого на криміналізацію великомасштабної контрабанди всіх товарів, передбачивши ефективні покарання у вигляді позбавлення волі за кожну шкоду, завдану державному бюджету понад визначений поріг [4 квартал 2023 року].
Подальше посилення потенціалу Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП), серед іншого шляхом запровадження оцінки ефективності, покращення відбору її керівництва та інших заходів, спрямованих на забезпечення її відповідальності та незалежності [4 квартал 2023 року].
Енергетика
Зміцнити правову та адміністративну базу для забезпечення використання високих стандартів енергоефективності, спрямованих на застосування найкращої міжнародної практики щодо енергоефективності та циркулярної економіки, для новозбудованих та реконструйованих будівель [2 квартал 2023 року].
Поліпшити роботу газової системи шляхом:
і) обрання наглядової ради НАК "Нафтогаз" [1 квартал 2023 року];
вжиття заходів, необхідних для сертифікації оператора газосховища відповідно до Регламенту (ЄС) № 715/2009 [1 квартал 2023 року];
запуск корпоративної реструктуризації Оператора газотранспортної системи відповідно до узгодженої цільової моделі [2 квартал 2023 року].
Підготовка Плану заходів з відновлення зруйнованої внаслідок військової агресії російської федерації енергетичної інфраструктури України з прив’язкою до цілей зеленого переходу та відбудови, де можливо [2 квартал 2023 року].
Домогтися прогресу в реалізації дорожньої карти інтеграції ринку електроенергії після синхронізації [4 квартал 2023 року].
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.