Як відомо, добором нових суддів має займатися Вища кваліфікаційна комісія суддів, яка не працює з осені 2019 року. Наразі триває процес відбору нових членів ВККС.
Раніше «Судово-юридична газета» робила власний аналіз щодо того, як будуть працювати у 2023 році Вища рада правосуддя і Вища кваліфікаційна комісія суддів (деталі – за посиланням).
Зокрема проблема, яка постане перед новим складом ВККС – за які процедури братись перш за все.
Чи розпочинати процедури, які не були доведені до кінця минулим складом Комісії (добір та конкурс на посади суддів першої інстанції, конкурс в апеляційні суди, конкурс на посади суддів Вищого суду з питань інтелектуальної власності, переведення суддів з одних судів в інші тощо)? Чи розпочинати все наново, з огляду на те, що ВККС не працювала з 2019 року і багато обставин вже змінилось? Чи все ж таки потрібно перш за все відновити процедуру кваліфікаційного оцінювання суддів, яку не завершили близько 2 тисяч суддів?
Чимало кандидатів у судді, які брали участь в попередніх доборах, сподіваються на те, що ВККС розпочне роботу із завершення процедури щодо них, наприклад, оголосить результати перевірки практичних завдань.
Втім, навіть за умови створення ВККС у 2023 році виникає питання стосовно того, чи зможе вона приступити до конкурсів на посади суддів.
Адже відповідно до Закону, для проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді Вища кваліфікаційна комісія суддів України має володіти точними даними стосовно судів, де є вакантні посади суддів, даними про кількість таких посад тощо.
Наразі частина судів в Україні не може відновити свою роботу, і судді з тимчасово окупованих територій та територій проведення активних бойових дій переводяться до інших судів. За даними «Судово-юридичної газети» на кінець 2022 року за рішенням голови ВС було переведено 441 суддю.
Крім того, за даними ДСА, 38 приміщень судових установ, які зазнали пошкоджень, розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, або перебувають на тимчасово окупованій території.
Таким чином, хоч і тимчасово, відряджені судді «закривають» вакансії у судах, на які могли розраховувати кандидати з доборів, і встановити, скільки точно нових суддів необхідно Україні та в яких судах, непросто.
При цьому на 2023 рік не розширено і видатки на суддівську винагороду для нових суддів, і чи буде переглянуто бюджет наступного року для їх забезпечення у разі відновлення роботи ВККС – прогнозувати складно.
Також необхідно мати на увазі і можливі зміни системи місцевих судів на території України у зв’язку із утворенням (ліквідацією) районів. Після оптимізації в Україні із 663 місцевих загальних судів залишиться 213 окружних судів.
Ще 17 липня 2020 року Верховна Рада прийняла Постанову «Про утворення та ліквідацію районів». Її реалізація призвела до зміни адміністративно-територіального устрою, який є територіальною основою для організації та діяльності місцевих органів державної влади, зокрема, місцевих судів.
Відповідно, кількість судів в Україні повинна бути приведена до кількості новостворених районів. Проте в Україні суди діють у тій же кількості, на тих же територіях та з тим же штатним розкладом, як і до прийняття Постанови «Про утворення та ліквідацію районів».
1 грудня Верховна Рада ухвалила закон про внесення змін в прикінцеві та перехідні положення Закону «Про судоустрій і статус суддів» щодо територіальної юрисдикції місцевих судів на території України до прийняття закону щодо зміни системи місцевих судів на території України у зв’язку із утворенням (ліквідацією) районів.
Голосуючи 1 грудня за закон, депутати врахували правку, яка обмежує строк, у який суди діють в межах старих районів, не пізніше 1 року з дня припинення поточного воєнного стану.
Отже, місцеві суди продовжать здійснювати свої повноваження у межах територіальної юрисдикції, визначеної до набрання чинності Постановою Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів», але не довше ніж один рік з дня припинення чи скасування воєнного стану на території України.
Тому, вирішуючи питання про доцільність проведення конкурсів на вакантні посади, майбутній ВККС доведеться врахувати і той аспект, що після війни зміниться система судів.
Таким чином, перед новою ВККС постане ціла низка запитань, і питання заповнення вакансій у судах буде одним з найскладніших, адже залежить не лише від факту створення ВККС. Лише кардинальне рішення законодавця стосовно зміни засад процедури заповнення суддівських вакансій може вплинути на ситуацію.
Однак про те, що питання територіального устрою будуть впливати і на добір, і на кількість суддів, говорять у Верховній Раді. Так, за словами народних депутатів, наразі виникає питання, чи взагалі необхідним є добір нових суддів або достатньо тих, що є.
Нагадаємо, наказами ДСА в місцевих та апеляційних судах визначено 7 015 штатних посад суддів. Станом на 31.10.2022 фактично перебувають на посадах 4971 суддя.
Штатна чисельність апаратів місцевих та апеляційних судів складає 27778 посад, фактична – становить 23968 працівників.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій