Суддівська спільнота неодноразово піднімала питання стосовно віднесення судів до критичної інфраструктури, адже суди не можуть припинити здійснення правосуддя в умовах війни, але вимушені призупиняти його через відключення від електропостачання та відповідно втрати інтернет-зв’язку.
16 грудня Кабінет Міністрів України ухвалив постанову №1384, якою перелік секторів критичної інфраструктури доповнено сектором «Правосуддя» (на зразок «сектор оборони», «національна безпека», «тримання під вартою», «інформаційні послуги» тощо).
Основною послугою, яку надає цей сектор визначено здійснення правосуддя, а секторальним органом – Державна судова адміністрація.
Також затверджено у новій редакції Порядок віднесення об’єктів до критичної інфраструктури. Зокрема, визначено, що секторальні органи у сфері захисту критичної інфраструктури, використовуючи перелік секторів критичної інфраструктури, ідентифікують об’єкти критичної інфраструктури своїх секторів (підсекторів) критичної інфраструктури.
Тобто, ДСА має визначити конкретні об’єкти – суди, які будуть підпадати під критичну інфраструктуру і скласти їх перелік.
Відповідно до Порядку ДСА разом із оператором критичної інфраструктури має здійснити категоризацію об’єктів критичної інфраструктури своїх секторів (підсекторів) за Методикою категоризації об’єктів критичної інфраструктури, затвердженою постановою Кабінету Міністрів від 9 жовтня 2020 р. №1109 «Деякі питання об’єктів критичної інфраструктури» і подати інформацію до Реєстру об’єктів критичної інфраструктури.
ДСА має подати уповноваженому органу з питань захисту критичної інфраструктури, тобто, Держспецзв'язку, переліки об’єктів критичної інфраструктури для формування зведеного переліку об’єктів критичної інфраструктури, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Також визначено, що ДСА подає оновлені відомості про об’єкти критичної інфраструктури своїх секторів (підсекторів) критичної інфраструктури до зведеного переліку об’єктів критичної інфраструктури щомісяця та протягом одного місяця в разі:
зміни оператора або найменування об’єкта критичної інфраструктури;
зміни категорії критичності об’єкта критичної інфраструктури;
ліквідації (перетворення, знищення, припинення) об’єкта критичної інфраструктури.
Держспецзв'язку має право витребувати документи, на підставі яких було прийнято рішення щодо категоризації об’єктів критичної інфраструктури. У разі невідповідності наданих документів законодавству у сфері захисту критичної інфраструктури Держспецзв'язку здійснює формування зведеного переліку об’єктів критичної інфраструктури без урахування таких об’єктів.
Держспецзв'язку має право ініціювати здійснення повторної категоризації секторальним органом об’єкта критичної інфраструктури.
Відомості про об’єкти критичної інфраструктури, що містяться у зведеному переліку об’єктів критичної інфраструктури та секторальних переліках об’єктів критичної інфраструктури, є інформацією з обмеженим доступом.
Категорії критичності об’єктів критичної інфраструктури установлюються відповідно до частини другої статті 10 Закону України «Про критичну інфраструктуру».
А саме установлюються такі категорії критичності об’єктів критичної інфраструктури:
1) I категорія критичності - особливо важливі об’єкти, які мають загальнодержавне значення, значний вплив на інші об’єкти критичної інфраструктури та порушення функціонування яких призведе до виникнення кризової ситуації державного значення;
2) II категорія критичності - життєво важливі об’єкти, порушення функціонування яких призведе до виникнення кризової ситуації регіонального значення;
3) III категорія критичності - важливі об’єкти, порушення функціонування яких призведе до виникнення кризової ситуації місцевого значення;
4) IV категорія критичності - необхідні об’єкти, порушення функціонування яких призведе до виникнення кризової ситуації локального значення.
Таким чином, після прийняття цієї постанови ДСА разом з Держспецзв'язку необхідно визначити категорії критичної інфраструктури, до яких слід віднести суди. Надалі за поданням Держспецзв'язку відповідний перелік затвердить Уряд.
За даними «Судово-юридичної газети», наразі обговорюється питання про те, щоб ДСА створила відповідний відділ або призначила особу, яка буде займатися цією сферою. Крім того, внаслідок віднесення суду до об’єкту критичної інфраструктури, на голову суду будуть покладені додаткові обов’язки. Вочевидь, не всі суди зможуть потрапити до цього переліку.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.