Верховна Рада ухвалила у другому читанні та в цілому законопроєкт №4142 про систему громадського здоров’я. За відповідне рішення проголосували 228 народних депутатів.
Згідно з документом система громадського здоров’я – комплекс інструментів та заходів, що здійснюються суб’єктами системи громадського здоров’я та спрямовані на захист і зміцнення здоров’я населення, запобігання хворобам, покращення якості та збільшення тривалості життя, забезпечення санітарно-епідемічного благополуччя населення.
До суб’єктів системи громадського здоров’я, зокрема, належать:
1) Кабмін;
2) Міністерство охорони здоров’я;
3) Центр громадського здоров’я:
4) Міжнародні організації;
5) Громадяни України; органи державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог санітарного законодавства у відповідній сфері;
6) лікарні.
Крім цього, на законодавчому рівні закріплюється статус головного державного санітарного лікаря, якого призначає та звільняє уряд з числа заступників міністра охорони здоров’я.
Щорічний звіт про стан здоров’я населення
Серед новел закону щорічний звіт про стан здоров’я населення. Звіт ухвалюється міністерством охорони здоров’я та подається на затвердження уряду. Наразі міністерство охорони здоров’я публікує статистику стосовно рівня захворюваності на ті чи інші хвороби, епідеміологічну ситуацію. Звіт про стан здоров’я та епідеміологічну ситуацію готує Центр громадського здоров’я.
Також серед повноважень центру моніторинг заходів щодо зміцнення фізичного та психічного здоров’я.
Карантин на 2 місяці
Закон відтворює наявну процедуру встановлення карантину та передбачає, що відповідне рішення ухвалює уряд. Питання про встановлення карантину порушується за пропозицією МОЗ. При цьому передбачається, що карантин встановлюється не більше ніж на 2 місяці, однак може бути продовжено. У чинній редакції закону про захист населення від інфекційних хвороб зазначається, що карантин встановлюється на період “ліквідації епідемії чи спалаху інфекційної хвороби”.
Крім цього, закон законодавчо закріплює особливі умови і режим здійснення пасажирських перевезень під час карантину. Йдеться, вочевидь, зокрема, і про перевезення лише за перепустками та, можливо, і про інші відомі COVID-обмеження.
Заборона азбесту на будівництві
Статтею 28 закону передбачено, що у технологічних процесах та під час здійснення будівельно-монтажних робіт на будь-яких об'єктах забороняється виробництво і використання азбесту незалежно від виду, а також азбестовмісних виробів і матеріалів.
Профілактичні щеплення відповідно до календаря
В остаточній редакції з закону прибрали норму стосовно обов’язкової вакцинації. Стаття 42 ухваленого закону передбачає, що профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на інфекційні хвороби проводяться відповідно до календаря профілактичних щеплень, який затверджується Міністерством охорони здоров’я.
Антибіотики за електронним рецептом
43 стаття Закону “Про громадське здоров’я” законодавчо закріплює, що виписування рецептів на протимікробні препарати (антибіотики) здійснюється лише за електронним рецептом.
Благодійні внески в законі
Ухваленим законом легалізовано давно існуючу форму фінансування лікарень — благодійні внески, які пацієнти не завжди добровільно несуть до лікарень.
Крім цього, законодавець передбачив, що з ухваленням закону втрачає чинність Закон “Про санітарно-епідемічне благополуччя”, норми якого частково включено до документа, а Закон “Про захист населення від інфекційних хвороб” буде діяти в частині, яка не суперечить схваленому документу.
Згідно з перехідними положеннями закон вводиться в дію через 12 місяців після його опублікування.
Автор: Ярослав Конощук
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.