Народні депутати, включно з Головою Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики Галиною Третьяковою, а також Мар’яною Безуглою зареєстрували проект Закону «Про казначейський пенсійний план» 7722. Як зазначають автори, проект розроблено з метою трансформації системи пенсійного забезпечення громадян України шляхом створення додаткової опори – добровільної накопичувальної системи, яка дозволить здійснювати громадянам додаткові індивідуальні пенсійні накопичення на старість через Казначейство.
«Створення в країні системи додаткової добровільної накопичувальної системи дозволяє вирішувати не тільки завдання посилення рівня соціальної захищеності населення, а й економічного зростання країни, оскільки індивідуальні накопичення громадян, які формуються в обов’язковій накопичувальній системі, інвестуються в економіку країни.
За даними Пенсійного фонду України станом на жовтень 2021 року кількість застрахованих осіб в обов’язковій солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (далі - солідарна система) складає 12,17 мільйона осіб, з них 9,75 мільйона осіб - найманих працівників та 1,35 мільйона - осіб фізичних осіб-підприємців, чисельність пенсіонерів складає 10,9 мільйона осіб.
За даними ООН, Україна входить в топ-15 країн світу з найшвидшими темпами скорочення населення. Причому у найближчі десятиріччя скорочення населення відбуватиметься майже виключно за рахунок населення працездатного віку. За умови збереження поточних показників народжуваності, смертності та міграцій, ООН прогнозує зменшення чисельності населення України до 2050 р. На 28%, водночас частка осіб віком 60 років і старше зросте до 32%. Середній варіант прогнозу передбачає поступове підвищення сумарного коефіцієнту народжуваності до 1,8 дитини на 1 жінку у 2050 р. і зростання очікуваної тривалості життя в середньому на 5 років; за таких умов населення скоротиться на 18%, а рівень старіння зросте до 34%. Співвідношення між чисельністю населення пенсійного і працездатного віку зросте майже вдвічі. Демографічні зміни в Україні загалом відповідають глобальним тенденціям, але відбуватимуться більш швидкими темпами порівняно з рештою країн світу.
Низький рівень народжуваності та збільшення тривалості життя матимуть істотні наслідки для публічних фінансів, особливо для пенсійної системи. За інших рівних умов, скорочення чисельності населення працездатного віку обумовить зменшення кількості платників єдиного соціального внеску. Водночас видатки на соціальний захист літніх людей, зокрема пенсійні видатки, зростатимуть разом із збільшенням частки людей похилого віку», - зазначає Третьякова.
«Система добровільного накопичувального пенсійного забезпечення, яка розпочала свою діяльність у 2005 році, представлена наступними показниками:
Станом на 30.06.2021 в Державному реєстрі фінансових установ містилася інформація про 63 недержавні пенсійні фонди (НПФ).
Загальна кількість учасників НПФ – 888,3 тисячі осіб, отримують пенсійні виплати 88,2 тисячі осіб.
Загальна вартість активів НПФ 3,712 мільярда гривень.
За час функціонування система добровільного накопичувального пенсійного забезпечення НПФами здійснено 1,196 мільярда гривень пенсійних виплат.
Сума добровільних внесків у систему добровільного накопичувального пенсійного забезпечення склала 2,496 мільярдів гривень, а сума інвестиційного доходу на ці внески за час функціонування системи склала 2,789 мільярда гривень. Тобто недержавні пенсійні фонди за період свого існування закумулювали більше 5 мільярдів гривен добровільних пенсійних накопичень за участі в ній понад 950 тисяч громадян України.
Запровадження казначейського пенсійного плану поступово приводитиме до підвищення рівня соціального захисту людей пенсійного віку, залучення потужного внутрішнього довгострокового інвестиційного ресурсу, що сприятиме збільшенню інвестицій в національну економіку», - додає вона.
Прийняття законопроекту має на меті надати громадянам України вже з 1 січня 2023 року можливість формувати добровільні особисті пенсійні накопичення, за рахунок яких вони у майбутньому одержать додаткове, до їх пенсій із солідарної системи, джерело пенсійних виплат, що певною мірою покращить їх забезпечення у старості.
Законопроект визначає правові, економічні та організаційні засади казначейського пенсійного плану в Україні та регулює правовідносини, пов’язані з ним.
Облік учасників казначейського пенсійного плану буде здійснювати центральний орган виконавчої влади, який відповідає за формування та реалізацію державної політики у сфері цифровізації, відкритих даних, національних електронних інформаційних ресурсів, інтероперабельності, впровадження електронних послуг та розвиток цифрової грамотності громадян.
Управління активами буде здійснюватися Казначейством.
Законопроект передбачає також внесення змін до деяких законодавчих актів щодо приведення їх норм у відповідність до запропонованої концепції казначейського пенсійного плану.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Twitter, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.