Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроект 7357 «Про реєстрацію доменних імен» зі скороченим строком підготовки до другого читання.
Як зазначають автори, серед яких депутат від «Слуги народу» Олександр Федієнко, настав час передати функції з адміністрування доменних імен у домені GOV.UA до органу державної влади, адже зараз адміністратором є приватна фірма.
За інформацією ЗМІ, в цілому домен «.UA» був делегований міжнародною організацією IANA (пізніше перейменованою в ICANN) Дмитру Кохманюку та Ігорю Свиридову у 1992 році. Адміністрування і розвиток домену тривалий час здійснювали фахівці, які об’єдналися в Українську групу координації мережі (UA NCG) та створили в 2001 році спеціалізоване підприємство ТОВ «Хостмайстер», яке й виконує функції адміністратора нині.
Вимоги до доменних імен державних органів в українському сегменті Інтернету визначено постановою Кабміну № 851 «Деякі питання використання доменних імен державними органами в українському сегменті Інтернету».
Відповідно до Вимог реєстрація доменного імені здійснюється реєстрантом у домені GOV.UA та у разі потреби у домені .УКР відповідно до правил реєстрації та використання доменних імен, установлених адміністраторами зазначених доменів.
Відповідно до Правил домену GOV.UA адміністратором публічного домену GOV.UA є ТОВ «Хостмайстер», що здійснює заходи з адміністративного супроводу спеціального публічного домену GOV.UA, забезпечення його працездатності та здійснює заходи з технічного супроводу Реєстру.
Домен GOV.UA є спеціальним публічним доменом, в якому реєструються та делегуються органам виконавчої влади, іншим державним органам, органам місцевого самоврядування доменні імена.
Згідно з Тимчасовими правилами реєстрації та користування доменними іменами в домені .УКР, схваленими Рішенням Координаційної Ради об’єднання підприємств «Український мережевий інформаційний центр» від 31 cічня 2014 року, адміністратором домену .УКР є об’єднання підприємств «Український мережевий інформаційний центр».
Постановою Кабінету Міністрів від 21 жовтня 2015 року № 851 «Деякі питання використання доменних імен державними органами в українському сегменті Інтернету» (зі змінами) затверджено Вимоги до доменних імен державних органів в українському сегменті Інтернету та зобов’язано міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, держадміністрації забезпечити приведення власних доменних імен у відповідність із цією постановою та використання посадовими особами для здійснення службового листування виключно електронних поштових скриньок, розміщених на серверах, які перебувають у доменній зоні GOV.UA або .УКР, а також забезпечити підтвердження актуальності відомостей про адміністративні та технічні контакти власних доменних імен у доменах GOV.UA та .УКР.
Проте Кабінетом Міністрів України, в межах власних повноважень, цією постановою лише рекомендовано органам місцевого самоврядування, суб’єктам господарювання державного та комунального секторів економіки дотримуватися вимог цієї постанови.
Таким чином, контроль з боку держави за виконанням цієї постанови та інших нормативно-правових актів у згаданій сфері відсутній.
Відповідно до підпункту 19 пункту 4 Положення про Міністерство цифрової трансформації України, затвердженого постановою КМУ від 18 вересня 2019 року № 856, Мінцифри координує адміністрування, функціонування та використання адресного простору українського сегмента Інтернету.
Відтак, на сьогодні адміністратором домену GOV.UA є суб’єкт господарювання приватної форми власності – ТОВ «Хостмайстер», що здійснює заходи з адміністративного супроводу спеціального публічного домену, забезпечення його працездатності та здійснює заходи з технічного супроводу Реєстру.
«Тому, склалась несприятлива ситуація, адже, приватна компанія, за законодавством, не має права впливу на органи виконавчої влади, інші органи державної влади та органи місцевого самоврядування, і не може зобов’язувати до виконання та здійснювати контроль за виконанням законодавства згаданої категорії суб’єктів», - зазначають автори законопроекту.
Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 4 січня 2002 року № 3 зі змінами.
Таким чином, інформація, отримана з вебсайтів органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, є офіційною, і посилання на таку інформацію є посиланням на офіційну інформацію, що отримана з офіційного джерела.
Проте наразі відсутні законодавчо закріплені положення стосовно того, що програмно-технічні засоби, на яких розміщуються державні електронні інформаційні ресурси, для яких здійснюється реєстрація доменного імені, повинні розташовуватись виключно на території України, як і не визначено державний орган, який би мав контролювати виконання таких законодавчих вимог.
З цього виникає потреба того, що функції з адміністрування та технічного супроводу доменних імен у домені GOV.UA мають бути відокремлені та функція адміністрування повинна виконуватись виключно органом державної влади, а не суб’єктом приватної форми власності.
Отже, законопроектом пропонується:
Реалізація законопроекту, вказують автори, потребує додаткових витрат з державного бюджету на оплату праці працівників державного органу із забезпечення виконання функцій Адміністратора у сфері відносин з адміністрування, реєстрацій і користування доменними іменами органами виконавчої влади, іншими органами державної влади та органами місцевого самоврядування в домені GOV.UA.
У пункті 2 Прикінцевих та перехідних положень пропонується встановити для Кабінету Міністрів України 8-місячний строк з дня набрання чинності цим Законом для визначення Адміністратора в домені GOV.UA та виконання інших дій, необхідних для реалізації цього Закону, в т.ч. під час підготовки проекту Державного бюджету України на 2023 рік та наступні роки врахувати видатки, необхідні для виконання повноважень (функцій) Адміністратора.
У свою чергу, Комітет ВР з питань антикорупційної політики звертає увагу на необхідність доопрацювання законопроекту до другого читання з урахуванням наступних зауважень.
По-перше, слід визначити на рівні Закону прозорі вимоги до суб'єктів господарювання, які можуть брати участь у конкурсі на визначення Технічного оператора та Реєстратора, а також основні положення та порядок проведення таких конкурсів Адміністратором.
По-друге, законопроект не встановлює чіткі обов’язки та функції Адміністратора та Технічного оператора, що суперечить принципу правової визначеності. Тому слід закріпити на рівні закону чіткий перелік повноважень та функцій, які будуть виконувати вказані суб’єкти без використання бланкетних норм та посилань на умови договорів або невизначене коло нормативно-правових актів.
Крім того, з метою забезпечення прогнозованості правозастосування слід врегулювати на рівні Закону питання оплатності (вартості) послуг Технічного оператора та Реєстратора.
По-третє, оскільки стаття 92 Конституції України передбачає, що виключно законами України визначаються засади правової відповідальності, рекомендується доопрацювати законопроект в частині, що Реєстрантами є юридичні особи, які, можуть набувати права і нести відповідальність згідно із законом.
По-четверте, необхідно визначити на рівні Закону відповідальний державний орган, який повинен затвердити порядок та регулярність проведення перевірок осіб, відповідальних за зареєстровані домени.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.