Мінекономіки спільно з Фондом держмайна розробили методику визначення збитків, завданих підприємствам внаслідок війни.
Вона має назву Методика визначення шкоди та обсягу збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації, а також упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності.
Методика є обов’язковою для використання під час оцінки збитків, завданих постраждалим, яким нанесений збиток внаслідок збройної агресії, проведення судової експертизи (експертного дослідження), пов’язаної із оцінкою збитків, та її положення переважають над іншими положеннями нормативно-правових актів.
Ця Методика передбачає механізми оцінки (визначення розміру) збитків, завданих підприємствам, установам та організаціям та іншим суб’єктам господарювання усіх форм власності внаслідок збройної агресії, оцінки (визначення розміру) упущеної вигоди від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності зазначеними суб’єктами господарювання, а також оцінки потреб у відновленні майна суб’єктів господарювання, станом на дату оцінки, яка є датою не раніше 24 лютого 2022 року.
Оцінка (визначення розміру) збитків (упущеної вигоди), станом на дату оцінки, яка передує 24 лютого 2022 року, здійснюється шляхом незалежної оцінки згідно із вимогами Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» або судової експертизи (експертного дослідження) згідно із Законом України «Про судову експертизу», із дотриманням методологічного регулювання оцінки майна, яке здійснюється, зокрема, національними стандартами оцінки майна, за наявності вихідних даних та інформаційних джерел, необхідних для проведення оцінки (визначення розміру) збитків.
Збитки в бухгалтерському обліку відображаються відповідно до Положень (Стандартів) бухгалтерського обліку, затверджених Міністерством фінансів України, або Міжнародних стандартів фінансової звітності, в залежності від того, яку концептуальну основу використовує підприємство для звітування.
Оцінка шкоди та збитків, що проводиться відповідно до цієї Методики здійснюється для досягнення таких цілей:
Метою оцінки збитків (у вартісному виразі), згідно із цією Методикою, є:
Оцінка збитків, завданих постраждалим внаслідок збройної агресії, здійснюється шляхом проведення незалежної оцінки збитків або є результатом проведення судової експертизи (експертного дослідження).
Незалежна оцінка збитків забезпечується суб’єктами оціночної діяльності – суб’єктами господарювання, визнаними такими Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» (далі – суб’єкти оціночної діяльності), із дотриманням національних стандартів оцінки майна та Міжнародних стандартів оцінки майна, з урахуванням особливостей, що визначені цією Методикою.
Судова експертиза (експертне дослідження), що пов’язана з оцінкою збитків, та діяльність судових експертів, що пов’язана з оцінкою майна, здійснюється на умовах і в порядку, передбачених Законом України «Про судову експертизу», з урахуванням особливостей методичного регулювання оцінки збитків, спричинених втратою, руйнуванням та пошкодженням майна державної, комунальної та приватної форм власності в ході збройної агресії, визначених цією Методикою. При цьому в дослідницькій частині висновку експерта відображаються усі процедури, пов’язані з оцінкою збитків, що визначені цією Методикою.
Для цілей цієї Методики за умовну грошову одиницю приймають долар США. Отриманий результат в еквіваленті умовної грошової одиниці переводять в гривневий еквівалент за курсом НБУ на дату оцінки.
У разі проведення незалежної оцінки збитків, завданих суб’єктам державного сектору економіки, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, що виконують відповідні державні контракти або беруть участь у кооперації за державними контрактами, за наявності матеріальних носіїв, які є державною таємницею або інформацією з обмеженим доступом, незалежна оцінка таких носіїв проводиться суб’єктом оціночної діяльності – суб’єктом господарювання, який має спеціальний дозвіл на провадження діяльності, пов’язаної з державною таємницею, та(або) залучені суб’єктом оціночної діяльності – суб’єктом господарювання оцінювачі, яким в установленому законодавством порядку надано спеціальний допуск і доступ до державної таємниці відповідної форми.
Незалежна оцінка збитків проводиться на підставі договору між суб’єктом оціночної діяльності та замовником такої оцінки, у якому встановлюється дата оцінки.
Оцінка збитків, що завдані об’єктам державної або комунальної форми власності проводиться суб’єктом оціночної діяльності, обраним на конкурентних засадах у порядку, встановленому законодавством.
Замовниками оцінки є особи, визначені Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».
Судова експертиза, що пов’язана з оцінкою збитків, призначається (доручається) відповідно до вимог Закону України «Про судову експертизу» та відповідного процесуального законодавства. Експертне дослідження, що пов’язане з оцінкою збитків, призначається (доручається) відповідно до вимог законодавства.
За результатом незалежної оцінки збитків складається звіт про оцінку збитків в електронній формі та у паперовій формі (за необхідності), якщо складення звіту про оцінку збитків у паперовій формі визначено завданням на проведення оцінки збитків (договором на проведення оцінки майна) або законодавством.
Визначення розміру упущеної вигоди виконують стосовно майна, що призначалося для здійснення комерційної діяльності з метою отримання прибутку або доходу в іншій формі: сільсько- та лісогосподарська нерухомість, інвестиційна нерухомість, нерухомість з комерційним потенціалом, ЄМК підприємств, установ та організацій всіх форм власності, корпоративні частки, об’єкти у матеріальній та нематеріальній формах, вартість яких визначається вартістю ЄМК, що створений на їх основі (об’єкти, асоційовані з бізнесом), тощо.
Визначення розміру упущеної вигоди для цілей цієї Методики виконують стосовно майна, власнику (балансоутримувачу, користувачу) якого заподіяні реальні збитки щодо вказаного майна, які й були причиною упущеної вигоди.
У випадках, коли існують підстави пов’язувати виникнення упущеної вигоди з наслідками збройної агресії, але з причин інших, ніж заподіяння реальних збитків щодо майна власника (балансоутримувача, користувача), незалежна оцінка упущеної вигоди може здійснюватися відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», вимог міжнародних та національних стандартів оцінки, норм міжнародної оціночної практики, що склалася. В цих випадках Звіт про оцінку повинен містити обґрунтування відхилення від положень цієї Методики.
Для цілей цієї Методики під упущеною вигодою розуміють розмір накопиченого протягом визначеного періоду часу прибутку, що його міг отримати власник (балансоутримувач, користувач) пошкодженого та (або) знищеного майна за умови того, що майно не було пошкоджене або знищене.
Грошовий потік, що відбиває упущену вигоду, обраховують як такий, що номінований в умовних грошових одиницях. Для цілей цієї Методики за умовну грошову одиницю приймають долар США.
Якщо на дату, що передує початку військових дій (23 лютого 2022 року), підприємство, утворене на основі ЄМК, демонструвало збиткову діяльність за підсумками як 2020 року, так і 2021 року, оцінку упущеної вигоди щодо нього не виконують.
Нижче наводимо проект наказу та проект Методики.
Автор: Наталя Мамченко
Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.