У Раді вирішили, що настав час забрати адміністрування домену GOV.UA у приватної фірми

07:31, 29 липня 2022
Зараз адміністратором домену для держорганів GOV.UA є приватна компанія: у парламенті планують передати цю функцію державній установі.
У Раді вирішили, що настав час забрати адміністрування домену GOV.UA у приватної фірми
Слідкуйте за актуальними новинами у соцмережах SUD.UA

В Україні час від часу трапляється, що якийсь важливий процес залежить від приватної компанії. Особливо це стосується інформатизації.

Наприклад, Єдиний державний реєстр судових рішень досі містить посилання на нормативні акти з «Ліги», хоча в Україні є державний офіційний Реєстр нормативно-правових актів, яким опікується Мінюст.

Окрім того, раніше нерідко траплялися ситуації, коли через те, що програмне забезпечення знаходилося у приватній власності, держава не могла реалізовувати певні функції.

27 липня Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроект 7357 «Про реєстрацію доменних імен» зі скороченим строком підготовки до другого читання.

Як зазначають автори, серед яких депутат від «Слуги народу» Олександр Федієнко, настав час передати функції з адміністрування доменних імен у домені GOV.UA до органу державної влади, адже зараз адміністратором є приватна фірма.

За інформацією ЗМІ, в цілому домен «.UA» був делегований міжнародною організацією IANA (пізніше перейменованою в ICANN) Дмитру Кохманюку та Ігорю Свиридову у 1992 році. Адміністрування і розвиток домену тривалий час здійснювали фахівці, які об’єдналися в Українську групу координації мережі (UA NCG) та створили в 2001 році спеціалізоване підприємство ТОВ «Хостмайстер», яке й виконує функції адміністратора нині.

Як зазначають автори законопроекту, відносини з адміністрування доменів, реєстрації (делегування) та обслуговування доменних імен регулюються правилами Всесвітньої корпорації з присвоєння номерів та імен в мережі Інтернет (ICANN), Уряду США та міжнародних організацій. Зазначені правила та рекомендації Всесвітньої корпорації не входять до переліку актів цивільного законодавства України, визначених у статті 4 ЦК України.

Вимоги до доменних імен державних органів в українському сегменті Інтернету визначено постановою Кабміну від 21 жовтня 2015 року № 851 «Деякі питання використання доменних імен державними органами в українському сегменті Інтернету».

Відповідно до пункту 2 Вимог реєстрація доменного імені здійснюється реєстрантом у домені GOV.UA та у разі потреби у домені .УКР відповідно до правил реєстрації та використання доменних імен, установлених адміністраторами зазначених доменів.

Відповідно до Правил домену GOV.UA адміністратором публічного домену GOV.UA є ТОВ «Хостмайстер», що здійснює заходи з адміністративного супроводу спеціального публічного домену GOV.UA, забезпечення його працездатності та здійснює заходи з технічного супроводу Реєстру.

Домен GOV.UA є спеціальним публічним доменом, в якому реєструються та делегуються органам виконавчої влади, іншим державним органам, органам місцевого самоврядування доменні імена.

Згідно з Тимчасовими правилами реєстрації та користування доменними іменами в домені .УКР, схваленими Рішенням Координаційної Ради об’єднання підприємств «Український мережевий інформаційний центр» від 31 cічня 2014 року, адміністратором домену .УКР є об’єднання підприємств «Український мережевий інформаційний центр».

Постановою Кабінету Міністрів від 21 жовтня 2015 року № 851 «Деякі питання використання доменних імен державними органами в українському сегменті Інтернету» (зі змінами) затверджено Вимоги до доменних імен державних органів в українському сегменті Інтернету та зобов’язано міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, держадміністрації забезпечити приведення власних доменних імен у відповідність із цією постановою та використання посадовими особами для здійснення службового листування виключно електронних поштових скриньок, розміщених на серверах, які перебувають у доменній зоні GOV.UA або .УКР, а також забезпечити підтвердження актуальності відомостей про адміністративні та технічні контакти власних доменних імен у доменах GOV.UA та .УКР.

Проте Кабінетом Міністрів України, в межах власних повноважень, цією постановою лише рекомендовано органам місцевого самоврядування, суб’єктам господарювання державного та комунального секторів економіки дотримуватися вимог цієї постанови.

Таким чином, контроль з боку держави за виконанням цієї постанови та інших нормативно-правових актів у згаданій сфері відсутній.

Відповідно до підпункту 19 пункту 4 Положення про Міністерство цифрової трансформації України, затвердженого постановою КМУ від 18 вересня 2019 року № 856, Мінцифри координує адміністрування, функціонування та використання адресного простору українського сегмента Інтернету.

Відтак, на сьогодні адміністратором домену GOV.UA є суб’єкт господарювання приватної форми власності – ТОВ «Хостмайстер», що здійснює заходи з адміністративного супроводу спеціального публічного домену, забезпечення його працездатності та здійснює заходи з технічного супроводу Реєстру.

«Тому, склалась несприятлива ситуація, адже, приватна компанія, за законодавством, не має права впливу на органи виконавчої влади, інші органи державної влади та органи місцевого самоврядування, і не може зобов’язувати до виконання та здійснювати контроль за виконанням законодавства згаданої категорії суб’єктів», - зазначають автори законопроекту.

Порядок оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 4 січня 2002 року № 3 зі змінами.

Таким чином, інформація, отримана з вебсайтів органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, є офіційною, і посилання на таку інформацію є посиланням на офіційну інформацію, що отримана з офіційного джерела.

Проте наразі відсутні законодавчо закріплені положення стосовно того, що програмно-технічні засоби, на яких розміщуються державні електронні інформаційні ресурси, для яких здійснюється реєстрація доменного імені, повинні розташовуватись виключно на території України, як і не визначено державний орган, який би мав контролювати виконання таких законодавчих вимог.

З цього виникає потреба того, що функції з адміністрування та технічного супроводу доменних імен у домені GOV.UA мають бути відокремлені та функція адміністрування повинна виконуватись виключно органом державної влади, а не суб’єктом приватної форми власності.

Отже, законопроектом пропонується:

  • визначити суб’єктів відносин з адміністрування, реєстрацій і користування доменними іменами органами виконавчої влади, іншими органами державної влади та органами місцевого самоврядування в публічному домені GOV.UA;
  • встановити вимоги до Адміністратора, Технічного оператора, Реєстратора у сфері відносин з адміністрування, реєстрацій і користування доменними іменами органами виконавчої влади, іншими органами державної влади та органами місцевого самоврядування в публічному домені GOV.UA;
  • порядок ведення Реєстрів доменних імен органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування;
  • встановлюються вимоги до суб’єктів у сфері відносин з адміністрування, реєстрацій і користування доменними іменами органами виконавчої влади, іншими органами державної влади та органами місцевого самоврядування в публічному домені GOV.UA, а також покладання функцій на Адміністратора у сфері здійснення контролю за виконанням вимог з розташування виключно на території України програмно-технічних засобів, на яких розміщуються державні електронні інформаційні ресурси, для яких здійснюється реєстрація доменного імені, та за дотриманням законодавства з боку органів виконавчої влади, інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Реалізація законопроекту, вказують автори, потребує додаткових витрат з державного бюджету на оплату праці працівників державного органу із забезпечення виконання функцій Адміністратора у сфері відносин з адміністрування, реєстрацій і користування доменними іменами органами виконавчої влади, іншими органами державної влади та органами місцевого самоврядування в домені GOV.UA.

У пункті 2 Прикінцевих та перехідних положень пропонується встановити для Кабінету Міністрів України 8-місячний строк з дня набрання чинності цим Законом для визначення Адміністратора в домені GOV.UA та виконання інших дій, необхідних для реалізації цього Закону, в т.ч. під час підготовки проекту Державного бюджету України на 2023 рік та наступні роки врахувати видатки, необхідні для виконання повноважень (функцій) Адміністратора.

Відтак, реалізація Закону буде розпочата у 2023 році, а у 2022 році, в умовах необхідності економії бюджетних коштів, виконання певних функцій може бути забезпечено за рахунок економії витрат державного органу на інші видатки.

Автор: Наталя Мамченко

Підписуйтесь на наш telegram-канал t.me/sudua та на Youtube Право ТВ, а також на нашу сторінку у Facebook та в Instagram, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Telegram канал Sud.ua
XX з’їзд суддів України – онлайн-трансляція – день перший
Головне про суд
Сьогодні день народження святкують
  • Ростислав Москаль
    Ростислав Москаль
    суддя Львівського окружного адміністративного суду
  • Сергій Бурлаков
    Сергій Бурлаков
    член Вищої ради правосуддя, суддя Верховного Суду у Касаційному цивільному суді
  • Олена Петренко
    Олена Петренко
    суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду
  • Юлія Філонова
    Юлія Філонова
    суддя Сумського апеляційного суду