Обеспечение эффективного регулирования и надзора на рынке небанковских финансовых услуг определено одним из направлений работы Украины в рамках новой программы расширенного финансирования с МВФ.
Реализация этой задачи предусматривает комплексный подход, который является базой концепции ответственного кредитования Национального банка и включает в себя две основные составляющие, рассказывают в НБУ:
«1. Швидке та ефективне ухвалення рішень
Відповідно до вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” регуляторні акти НБУ стосовно регулювання на ринку небанківських фінансових послуг ухвалюються за складною та багатоетапною процедурою. Аналогічні вимоги не поширюються на розроблення нормативно-правових актів стосовно банків, а також тієї частини учасників ринку небанківських фінансових послуг, регулювання діяльності яких здійснюється НКЦФР.
Потреба в суттєвому удосконаленні регулювання ринку небанківських фінансових послуг, а також перспектива вступу до ЄС та виконання зобов'язань у межах програми розширеного фінансування МВФ вимагає пришвидшити процеси ухвалення нормативно-правових актів на небанківському фінансовому ринку. У зв'язку з цим Національний банк пропонує зміни до Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”. Це сприятиме уникненню зайвих бюрократичних процедур та дасть змогу вчасно реагувати на кризові ситуації на ринку небанківських фінансових послуг.
2. Запровадження умов відповідального кредитування
Аналіз звернень громадян та інформації, отриманої під час здійснення нагляду, свідчить, що переважна більшість договорів на отримання так званих «швидких онлайн-позик» укладаються вночі з метою зробити ставку в онлайн-казино.
Фінансові компанії, що займаються мікрокредитуванням, свідомо обирають бізнес-модель надання своїх послуг вразливим верствам населення, які часто не усвідомлюють наслідків своїх дій. По суті, фінансові компанії пропонують «миттєве рішення» фінансових проблем малозабезпеченим громадянам, особам без постійного прибутку, студентам тощо. Основним каналом продажу таких споживчих кредитів є дистанційні канали, тобто онлайн-кредитування за лічені хвилини, доступне 24/7. Це тільки посилює проблему. Водночас, оскільки оцінка кредитоспроможності позичальників практично не здійснюється, ставка за такими кредитами в середньому сягає 1 500% річних.
Саме тому Національний банк пропонує унести зміни до Закону України «Про споживче кредитування». Зокрема, пропонується:
«Питання етичної поведінки під час врегулювання простроченої заборгованості вже вирішено. Національний банк здійснює постійний нагляд за поведінкою кредиторів та колекторів. А от кредити під понад 1 500% річних – вкрай нездорова практика. Вона ототожнює послугу споживчого кредиту з «борговим ярмом» та підкреслює невідповідність законодавства України кращим міжнародним практикам, у тому числі країн ЄС, до спільноти яких ми прагнемо приєднатися. Таку невідповідність потрібно прибирати – і бажано якнайшвидше. І ми це зробимо», – прокоментував Голова Національного банку Андрій Пишний.
Подписывайтесь на наш Тelegram-канал t.me/sudua, на Twitter, а также на нашу страницу в Facebook и в Instagram, чтобы быть в курсе самых важных событий.