Рада суддів роз’яснила проблемні питання формування Етичної ради

17:19, 24 сентября 2021
В Раді суддів України знов відповіли так званим експертам з усіх питань та реформ.
Рада суддів роз’яснила проблемні питання формування Етичної ради
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

Рада суддів України роз'яснила проблемні питання формування Етичної ради та розвінчала деякі фейки. Про це повідомляється на сайті РСУ.

«З огляду на заяви, які лунають від так званих експертів з усіх реформ, в тому числі й судової, Рада суддів України змушена дати відповіді на деякі запитання.

Хто може бути членом Етичної ради і чи потрібен для цього стаж роботи?

Відповідно до статті 9-1 Закону України «Про вищу раду правосуддя» Етична рада утворюється з метою сприяння органам, що обирають (призначають) членів Вищої ради правосуддя, у встановленні відповідності кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя критеріям професійної етики та доброчесності.

Пункт 23-1 розділу ІІІ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України від 14.07.2021 року №1635-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя» визначає особливості формування першого складу Етичної ради. Головною особливістю цією процедури є те, що трьох з шести членів Етичної ради пропонують міжнародні та іноземні організації, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх п’яти років надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері судової реформи та/або запобігання і протидії корупції.

Також законом визначено особливі вимоги до цих членів Етичної ради – вони повинні мати досвід роботи, у тому числі в інших країнах, із здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням, підтримання державного обвинувачення в суді чи здійснення судочинства у справах, пов’язаних із корупцією, не менше десяти років.

Міжнародні та іноземні організації 10.09.2021 року надіслали до Вищої ради правосуддя спільний список кандидатів до першого складу Етичної ради, при цьому зазначивши, що такі кандидати обрані шляхом конкурсного процесу, який ґрунтувався на забезпеченні балансу щодо наявності у них відповідних знань щодо здійснення правосуддя та підтримання державного обвинувачення в суді у кримінальних справах, пов’язаних з корупцією, забезпечення географічного та гендерного розмаїття, а також додаткових компетенцій.

У той же час згаданим пунктом не визначено жодних вимог до членів Етичної ради із числа суддів чи суддів у відставці.

У ньому лише йдеться про те, що кандидатами на посаду члена Етичної ради, які є суддями чи суддями у відставці, можуть бути судді чи судді у відставці, які успішно пройшли кваліфікаційне оцінювання.

Це означає, що для Ради суддів України, як суб'єкта формування Етичної ради, зберігається загальна процедура надання списку кандидатів, яка визначена в тілі закону.

Частиною 2 статті 9-1 Закону «Про вищу раду правосуддя» визначено, що членами Етичної ради можуть бути особи, які мають бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості, суспільний авторитет, відповідають критеріям професійної етики та доброчесності, мають досвід роботи не менше п’ятнадцяти років із здійснення судочинства або адвокатської чи прокурорської діяльності, або наукової діяльності у галузі права.

Не можуть бути членами Етичної ради особи, які не відповідають зазначеним вимогам, а також вимогам, передбаченим частиною десятою статті 6 цього Закону.

Співставивши ці норми законодавства, слід прийти до єдиного можливого висновку, що членами Етичної ради можуть стати виключно особи, які відповідають зазначеним вимогам закону, що цілком узгоджується із задекларованою метою її створення – сприяння органам, що обирають (призначають) членів Вищої ради правосуддя, у встановленні відповідності кандидата на посаду члена Вищої ради правосуддя критеріям професійної етики та доброчесності.

В той же час суб'єктом формування Етичної ради можуть бути встановлені і ряд додаткових компетенцій задля забезпечення ефективної роботи ради. Однією з таких компетенцій може бути (хоча і не обов'язково) володіння іноземною мовою.

Навіщо оголошений добір і чому кандидати мають подавати документи?

Рада суддів зацікавлена в тому, щоб до складу Етичної ради увійшли судді, які мають достатній життєвий та професійний досвід і які, враховуючи їх фактично дорадчий голос у складі Етичної ради, можуть бути почутими високоповажними представниками міжнародних та іноземних організацій.

Подані кандидатами документи дадуть можливість не лише перевірити відповідність кандидатів вимогам закону, а і обрати з числа претендентів найкращих.

Добір здійснюватиметься публічно та прозоро. Однакові «правила гри» для всіх кандидатів також допоможуть і самим кандидатам. Не доведеться вигадувати, у який спосіб повідомити про своє бажання увійти до складу Етичної ради, як це було під час першого голосування. Достатньо лише подати необхідний пакет документів.

Яким чином визначалися строки подачі документів?

Ці строки обговорювалися на засіданні РСУ 13 вересня і ці ж строки були озвучені головою Ради на зустрічі послів країн G7 та ЄС щодо підтримки судової реформи в Україні, яка відбулася 16 вересня 2021 року в Офісі Президента України.

З одного боку, вони є достатніми для того, щоб кандидати до Етичної ради змогли зібрати та подати документи, з іншого – вони максимально стислі з урахуванням кількості святкових та вихідних днів у жовтні 2021 року.

Чи шантажує РСУ народних депутатів?

РСУ направила свої пропозиції з вдосконалення законодавства всім суб'єктам законодавчої ініціативи. Подібні пропозиції направляються і щодо інших законопроєктів та законів. Називати це шантажем безглуздо.

Чи хочуть судді заблокувати судову реформу через Конституційний суд?

Рада суддів висловила свою позицію щодо конституційності цього закону. Автори законопроєкту вважають його конституційним. Можливо, наша позиція хибна. Тому це нормально, щоб у цій суперечці крапку поставив Конституційний суд. Хоча наразі це питання розглядає Пленум Верховного Суду.

Незалежно від того, як розвиватимуться ці процеси, ми виконуємо закон і будемо це робити в подальшому.

Чи буде РСУ чекати змін у законодавство?

Чекати змін не будемо. Ще раз наголошуємо, що Рада суддів України продовжує вживати вичерпних заходів до імплементації прийнятих законів. Наразі ми зосереджені на тому, щоб обрати до Етичної ради достойних представників суддівського корпусу і закликаємо усіх бажаючих подавати документи.

Навіщо у Положенні вимоги до шрифту відступів тощо?

Головна мета – полегшити кандидатам подачу документів. Не більше не менше. Такі ж вимоги були до кандидатів до Конкурсної Комісії, яка формуватиме ВККСУ, до кандидатів у Конституційний Суд. Вони ніколи і ні у кого не викликали нарікань.

Вимога щодо стажу роботи це саботаж реформи?

Це відверта брехня і маніпуляція. Вимога щодо стажу визначена законом, і про це вже детально було зазначено.

Сумно лише від того, що навіть автори подібних маніпуляцій визнають, що в судовій гілці влади все менше залишається людей, які мають стаж роботи більше 15 років. Але насправді вони ще є і їх багато.

До речі, така ж вимога до стажу роботи передбачена законом і до членів Вищої ради правосуддя, членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. Етична рада та Конкурсна комісія мають запропонувати Вищій раді правосуддя та з'їзду суддів щонайменше 16 (ВККСУ) та 20 (ВРП) таких осіб.

Отже трьох кандидатів до Етичної ради ми, думаємо, знайдем», — сказано в повідомленні РСУ.

Раніше «Судово-юридична газета» писала, які документи мають надати кандидати до Етичної ради з перевірки доброчесності ВРП.

Рада суддів 21 вересня оголосила про початок прийому документів кандидатів до Етичної ради. Він почнеться 22 вересня та завершиться 21 жовтня.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій. 

 

 

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики