Що потрібно знати після запуску ринку землі: відповідь Мін’юсту

13:30, 25 мая 2021
У Міністерстві юстиції пояснили, як зберегти свою землю після запуску ринку землі.
Що потрібно знати після запуску ринку землі: відповідь Мін’юсту
Следите за актуальными новостями в соцсетях SUD.UA

З 1 липня набирає чинності закон, яким передбачено запуск обігу землі сільськогосподарського призначення в Україні. Заступниця міністра юстиції Ольга Оніщук в ефірі Українського радіо розповіла, що треба зробити власникам земельних ділянок перед запуском ринку землі.

Так, О.Оніщук пояснила, що до відкриття ринку землі має бути готова не лише держава, а й власники земельних ділянок.

«Наразі ми ментально влаштовані таким чином, що нам завжди здається, ніби хтось має подбати про нашу власність. Але перш за все про нашу власність ми маємо подбати самі. Тому є два правила майнової гігієни, яких потрібно дотримуватись власникам напередодні запуску ринку землі», - сказала вона.

За її словами, перше правило базується на присвоєнні земельній ділянці кадастрового номера. Це так званий аграрний паспорт для землі, без нього здійснити жодної юридичної операції із землею неможливо. Друге - речові права на земельну ділянку, тобто оренда або власність мають були обов'язково внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

О.Оніщук розповіла, що у більшості людей право на землю знаходиться лише на паперових носіях. Але це відкритий шлях шахраям, документи можна підробити й звернутися, наприклад, до нотаріуса. Крім того, коли немає відцифрованих даних у реєстрі, ніхто не знає, хто власник, окрім того органу, який видавав документ, в архіві якого знаходиться другий примірник документа.

Про відцифровку можна подбати і до 1 липня, і після через звернення до нотаріуса, державного чи приватного, або до державного реєстратора. Нині державні реєстратори приймають у центрах надання адміністративних послуг, які вже є майже в кожній об'єднаній територіальній громаді.

«Тому підніміть ваші документи, зверніться до нотаріуса або до державного реєстратора і подбайте про внесення даних до реєстру. Ваш документ буде відсканований у державний реєстр і в кольоровій копії буде там знаходитися», - пояснила заступниця міністра.

За її словами, це означає, що, якщо шахрай захоче використати підроблені документи, нотаріус зможе перевірити, як виглядає справжній документ шляхом відкриття документу із розділу державного реєстру і порівняти його. За досвідом, якщо нотаріус бачить скан-копію оригіналу документа, то підробити його ідеально практично неможливо. Тобто наявність документа в реєстрі дає змогу нотаріусу переконатися в тому, що це підробка, у разі, якщо звертаються шахраї.

Також спікер зазначила, що робити, якщо ділянка не у власності.

О.Оніщук нагадала про поняття «рейдерства», яке не внесено в законодавство, але існує в житті.

«У нас є кілька видів рейдерства, на які мають реагувати ті чи інші органи. Це може бути два види рейдерства», - сказала вона.

Перше - це реєстраційне рейдерство, коли здійснена незаконна реєстраційна дія державним реєстратором. Тоді людині треба звертатись зі скаргою на дії державних реєстраторів до Міністерства юстиції, до Офісу протидії рейдерству. За словами О. Оніщук, Мін'юст зможе допомогти.

Друге - на підставі підробки документів, то варто звертатися до Національної поліції. Це шахрайство, це вже кримінальна справа, яка має бути розслідувана. Наразі Міністерство юстиції не має повноважень реагувати на такі порушення.

Крім того, Оніщук зауважила щодо ситуації у реєстрі нерухомості: там ситуація складніша, оскільки об'єктів нерухомості більше, між бізнесу. І наразі є проблема із накопиченням карантинних скарг.

«Підробка документів трапляється лише тоді, коли громадяни не подбали про оцифровку прав. Тому насправді дуже просто захистити себе, щоб потім не звертатися ні до Офісу протидії рейдерству, ні до Національної поліції. Дотримання правил майнової гігієни — це, дійсно, внесок кожного українця в майбутнє власності в України», - наголосила заступниця міністра.

Також О.Оніщук наголосила, що не варто поспішати та потрібно бути готовими до того, що буде низка викликів тоді, коли тільки розпочинається впровадження реформи.

«Ми не можемо передбачити всього. Як держава ми повинні швидко реагувати на будь-які виклики, які будуть виникати в процесі запровадження реформи, але власники земельних ділянок мають не поспішати, а спостерігати та думати, чи варто відчужувати землю, чи варто її обробляти тощо», - сказала вона.

За її словами, слід приймати зважені рішення для того, щоб потім зрозуміти, що їх ніхто не вводить в оману. Власники свідомо підуть до нотаріуса, почитають договір, нотаріус роз'яснить їм всі права, вони поставлять підписи та отримають кошти. І потім казати про те, що ці кошти були занадто малими чи ще якісь речі - вже буде неправильно.

Також «Судово-юридична газета» писала, що Зеленський розповів про досягнення у земельній реформі та підписав так звану земельну Конституцію.

Додамо, що ми повідомляли про завершення земельної реформи: Зеленський підписав закон.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал та на Twitter, щоб бути в курсі найважливіших подій.

XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Telegram канал Sud.ua
XX съезд судей Украины – онлайн-трансляция – день первый
Главное о суде
Сегодня день рождения празднуют
  • Михайло Слободін
    Михайло Слободін
    суддя Східного апеляційного господарського суду
  • Михайло Новіков
    Михайло Новіков
    член Комітету Верховної Ради України з питань правової політики