14 березня Уряд України ухвалив розпорядження про тимчасове обмеження перетину державного кордону, спрямоване на запобігання поширення на території України вірусу COVID-19.
Тому Міністерство закордонних справ України роз’яснює, що треба знати про надзвичайні заходи. Відповідна інформація розміщена на сайті міністерства.
1) Коли Україна закриває кордони на в’їзд?
16 березня 2020 року з 00 годин 00 хвилин до 00 годин 00 хвилин 3 квітня (у ніч з 2 на 3 квітня) припинився в’їзд на територію України для іноземців та осіб без громадянства.
Заборона на в’їзд може бути скасована чи продовжена в залежності від ситуації із поширенням коронавірусу в світі.
2) Чи зможуть потрапити до країни громадяни України впродовж періоду заборони на в’їзд?
Так, усі громадяни України мають право на перетин державного кордону для повернення на територію України.
3) Заборона діє тільки на в’їзд чи також на виїзд з України?
Станом на зараз Україна не встановлювала обмежень на виїзд. Але інша країна, до якої виїжджає громадянин, може мати обмеження на в’їзд.
Зверніть увагу, що з 17 березня Україна припинила регулярне пасажирське сполучення, тож ви не зможете залишити територію України рейсовим літаком, потягом чи автобусом.
Оперативну інформацію щодо заходів, які вживаються іноземними державами з протидії розповсюдженню COVID-19, можна знайти на сайті МЗС.
4) Хто не зможе потрапити в Україну?
Іноземні громадяни або особи без громадянства, які не мають права на постійне або тимчасове проживання в Україні.
5) Чи зможуть потрапити в Україну іноземці, які мають право на постійне або тимчасове проживання в Україні?
Іноземці, які мають право на постійне або тимчасове проживання в Україні, можуть в’їхати на територію України так само, як і громадяни України.
6) Хто ще може в’їхати до України?
Також в'їзд дозволено для людей, які є подружжям або дітьми громадян України, працівниками іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, акредитованих в Україні, представництв офіційних міжнародних місій, організацій, акредитованих в Україні, та членів їхніх сімей, водіїв та обслуговуючого персоналу вантажних транспортних засобів, членів екіпажу.
Крім того, передбачені винятки для певних груп іноземців. Рішення про їх допуск ухвалюватиме МЗС разом з Державною прикордонною службою України. Наприклад, якщо буде необхідно прибуття в Україну лікарів або інших фахівців.
7) Що робити українцям, які перебувають за кордоном у відпустці, короткостроковому відрядженні або з іншою метою, яка передбачає повернення додому найближчі 2 тижні?
8) Скільки коштує дзвінок на гарячу лінію МЗС України з-за кордону?
За домовленістю між МЗС України та українськими мобільними операторами дзвінки з мобільних телефонів у роумінгу на гарячу лінію МЗС безкоштовні.
9) Як повернутись в Україну громадянам, які перебувають за кордоном?
Україна тимчасово закриває міжнародне регулярне пасажирське сполучення з 17 березня 00:00 за київським часом до 3 квітня. Крім того, у цей час будуть закриті пункти пропуску через державний кордон України для залізничного та автобусного сполучення.
Усім, хто не встигне повернутися з об'єктивних причин (неможливість придбати квитки на рейси, поважні особисті обставини тощо), Міністерство закордонних справ України рекомендує звернутися до українських консульств. МЗС докладе всіх зусиль, щоб допомогти тим, хто потребує терміново повернутися в Україну до завершення періоду обмежень, повернутися додому. Актуальна інформація буде надаватися на регулярній основі через усі офіційні канали комунікації, а також через закордонні дипломатичні установи.
10) Як будуть працювати пункти пропуску?
Згідно з рішенням Уряду, продовжують працювати 123 пункти пропуску. 107 пунктів пропуску до 3 квітня припиняють свою роботу.
Повний перелік закритих пунктів пропуску, а також пунктів пропуску, в яких припинено пішохідне сполучення, можна знайти на сайті Кабінету Міністрів України.
11) Чи повинні люди, які в’їжджатимуть на територію України, пройти додаткові обстеження або дотримуватись інших правил безпеки?
У пунктах пропуску на кордонах працюють спеціально створені санітарні відділи. По поверненню з країн, де відповідно до даних ВООЗ склалась несприятлива епідситуація у зв’язку з поширенням коронавірусу, на пунктах пропуску усі громадяни проходитимуть температурний скринінг і вживатимуться відповідні заходи - людину направлятимуть на самоізоляцію вдома протягом 14 днів, за необхідності - в медзаклад.
12) Чи зможуть в'їхати до України іноземці, які керують вантажними автомобілями, транзитним транспортом, є членами екіпажу суден?
Екіпажі суден, автомобілів, літаків зможуть заходити на територію України, але мають пройти додаткові обстеження.
13) Що робити, якщо ви не встигли повернутися до 17 березня в Україну (немає квитків, немає грошей)?
Усім, хто з об'єктивних причин (неможливість придбати квитки на рейси, поважні особисті обставини тощо) не встиг повернутися в Україну до 0:00 17 березня, Міністерство закордонних справ України рекомендує звернутися до українських консульств і зареєструватися в системі ДРУГ. Це спеціальна система Міністерства закордонних справ України, в яку ви вносите свої дані і повідомляєте МЗС та всім закордонним дипломатичним установам про своє перебування у певній країні. Наприклад, у період обмежень списки для повернення громадян України додому в разі термінової необхідності будуть формуватися, зокрема, і з використанням даних цієї системи.
Іноді через занадто високу кількість користувачів система може «зависати», а гарячі лінії виявляються перевантаженими. Ми перепрошуємо за це і просимо вас з розумінням ставитися до цих ситуацій.
МЗС докладе всіх зусиль, щоб допомогти тим, хто потребує терміново повернутися в Україну до завершення періоду обмежень. Актуальна інформація буде надаватися на регулярній основі через усі офіційні канали комунікації, а також через закордонні дипломатичні установи.
14) Чи дійсно можна повернутися літаком в Україну після 17 березня, якщо авіакомпанія не скасувала рейс?
Опівночі з 16 на 17 березня Україна закрила регулярне міжнародне пасажирське сполучення. Це стосується і авіасполучення. До цього часу ви можете повернутися додому. Ті, хто з об’єктивних причин не встигне цього зробити, мають звернутися до українських консульств, які будуть формувати списки осіб для повернення в Україну. Надалі для тих, хто найбільш нагально потребуватиме повернення в Україну в період обмежень будуть організовані спеціальні нерегулярні рейси.
15) Що робити, якщо ви перебуваєте в країні, де вже відмінили авіасполучення?
Написати електронний лист або зателефонувати до дипломатичної установи України в цій країні та запитати щодо можливих альтернативних шляхів повернення на Батьківщину. Досвід попередніх днів роботи в екстреному режимі демонструє, що форма звернення електронним листом більш ефективна, бо гарячі лінії можуть бути перевантажені дзвінками.
16) Як евакуювати дитину з країни, де вже введено карантин?
Законодавство країн щодо цього питання відрізняється. Крім того, нині країни динамічно вводять різні захисні обмеження. Аби уточнити, які актуальні норми діють у вашій країні перебування, рекомендуємо звернутися до найближчого консульства України, де ви зможете отримати практичні поради та консульську допомогу.
17) Що робити, якщо в період карантину у вас закінчується дозвіл на роботу?
МЗС України передбачило, що на період застосування обмежувальних заходів урядів різних країн, у громадян за кордоном можуть виникнути проблеми з протермінованими документами. Тому Україна вже працює з урядами відповідних країн. Щоб, зважаючи на обставини, для таких громадян не було штрафів чи інших наслідків. МЗС надасть додаткову інформацію, коли відповідні домовленості будуть укладені.
18) Система «ДРУГ» не працює?
З очевидних причин, навантаження на систему ДРУГ останнім часом зросло у більш ніж у 25 разів. Станом на зараз система працює стабільно. Ми працюємо над оперативним розв'язанням технічних проблем, щойно вони з’являються. У разі виникнення у подальшому труднощів з реєстрацією у системі, зокрема, отриманням електронного листа для активації облікового запису, будь ласка, напишіть на електронну адресу служби підтримки [email protected].
19) Через коронавірус я не можу залишити країну, а термін дії моєї візи завершується. Що мені робити?
У вашій ситуації необхідно надати нашому Посольству України копії ваших документів та інформацію про ваше місце перебування. На підставі отриманих даних, Посольство звернеться до офіційних органів за місцем вашого перебування, з проханням надати вам допомогу у вирішенні адміністративних питань. Зокрема, продовжити строк перебування без накладення санкцій.
20) Консульства не відповідають на дзвінки і мейли?
Нині на наші гарячі лінії, які працюють цілодобово, надходять тисячі звернень. Тому час очікування може бути довшим, ніж хотілося би. Але всі дзвінки обов’язково отримують відповідь.
21) Що робити, якщо ви перебуваєте за кордоном і не можете зв’язатись із консульством через перевантаженість гарячої лінії?
Зайдіть на сторінку посольства чи консульства України у вашій країні перебування. На ній ви знайдете адресу електронної пошти та посилання на сторінки у соцмережах. Ви можете написати своє звернення на цю адресу чи в повідомлення цих сторінок. Навіть на вихідних, ввечері чи вночі. Для цілодобового реагування в умовах особливого режиму роботи видане спеціальне розпорядження МЗС. Хоч і з чергою, але телефон гарячої лінії також продовжує працювати: +38 (044) 238-16-57.
Ми перепрошуємо, якщо одразу не можемо відповісти вам або наші можливості не відповідають вашим очікуванням. Але запевняємо, що Міністерство закордонних справ України робить усе, що в наших силах, щоби надати вам необхідну допомогу.
22) Чи змінюється режим роботи закордонних дипломатичних установ?
МЗС України в умовах стрімкого поширення коронавірусної інфекції по всьому світу повідомляє, що закордонні дипломатичні установи тимчасово, на один тиждень переходять на особливий режим, який передбачає дистанційну форму роботи зі зверненнями громадян та посилене опрацювання запитів громадян.
Особлива форма роботи передбачає, що дипломатичні установи за кордоном продовжать здійснювати свої функції у дистанційному режимі крім форс-мажорних випадків, де потрібні негайні консульські дії та функції, особливо пов'язані з пандемією.
Закордонні дипломатичні установи (ЗДУ) у цей період будуть опрацьовувати звернення щодо оформлення:
Особливий режим, який передбачає дистанційну форму роботи зі зверненнями громадян та посилене опрацювання запитів громадян, триватиме з неділі, 15 березня, до п’ятниці, 20 березня 2020 року включно.
23) Які звернення тимчасово не будуть оброблятися через надзвичайну ситуацію?
Звернення громадян до консульських установ, які тимчасово не будуть оброблятись через надзвичайну ситуацію:
Після повернення до штатної роботи, всі запити будуть оброблені.
24) Що робити, якщо ви в цьому переліку не знайшли відповіді на питання, що вас турбує?
Звертайтесь до дипломатичної установи у вашій країні, на гарячу лінію МЗС України за номером +38 (044) 238-16-57 або напишіть електронний лист на цю пошту: [email protected].
Інформація оперативного штабу МЗС України щодо коронавірусу та ситуації з громадянами України за кордоном: Twitter, Facebook, Telegram.
25) Як уберегти себе та своїх рідних?
Нагадаємо, «Судово-юридична газета» публікувала звернення Президента щодо карантину в Україні та закриття кордонів, припинення внутрішнього сполучення між країнами.
Раніше Володимир Зеленський закликав посилити обмежувальні заходи в країні під час карантину.
На 17 березня в Україні зафіксовано 7 випадків коронавірусу.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб бути в курсі найважливіших подій.