Президент України Володимир Зеленський зареєстрував у Верховній Раді проект закону №2116, що удосконалить діяльність Державного бюро розслідувань. Як зазначив директор ДБР Роман Труба на своєму Telegram-каналі, це «дозволить перетворити Бюро на дійсно потужний правоохоронний орган».
Так, ДБР пропонується надати статус правоохоронного органу, а не центрального органу виконавчої влади.
«Нарешті пропонується збільшити кількість теруправлінь та надати ДБР право вирішувати, де вони мають бути розташовані. Наприклад, зараз, згідно з законом, одне з теруправлінь розташоване в Мелітополі — районному центрі — в той час, коли суди та прокуратура знаходяться в обласних центрах. За кожною ухвалою та погодженням наші слідчі мають постійно їздити до інших міст», — зазначив Труба.
До того ж ДБР можуть віддати повноваження обирати всіх своїх працівників, включно з керівниками. Майже 170 працівників за законом поки обирає зовнішня комісія, яка не була та не могла бути ефективним інструментом конкурсного відбору.
Також законопроектом приводяться у відповідність повноваження директора.
«Тепер відверто: ідея колегіальності, замаскована під ці пункти, була приречена з самого початку. Якщо директор несе відповідальність, то він і приймає рішення. У своїй роботі в багатьох питаннях я раджуся з різними людьми, і мені не важливо, яку посаду вони займають — головного спеціаліста, керівника управління або заступника директора. Головне — професійні якості», — заявив очільник ДБР.
Відомо, що днями Верховна Рада надала ДБР та НАБУ право на автономне прослуховування. «Дуже сподіваюсь, що і законопроект Президента щодо удосконалення діяльності ДБР отримає потужну підтримку у сесійній залі», — резюмував Труба.
«Нарешті у Верховній Раді з’явився професійний законопроект, який виведе ДБР з того правового хаосу, що панує в нинішньому законодавстві, та дозволить перетворити його на дійсно потужний правоохоронний орган. Цей законопроект, нарешті, розставляє крапки над «і».
ДБР пропонується надати статус правоохоронного органу, а не центрального органу виконавчої влади. Не маємо ми входити до систему Кабміну, в той час, коли він нам підслідний. НАБУ, СБУ, ГПУ — правоохоронні органи.
Нарешті пропонується збільшити кількість теруправлінь та надати ДБР право вирішувати, де вони мають бути розташовані. Наприклад, зараз, згідно з законом одне з теруправлінь розташоване в Мелітополі — районному центрі — в той час, коли суди та прокуратура знаходяться в обласних центрах. За кожною ухвалою та погодженням наші слідчі мають постійно їздити до інших міст.
ДБР можуть віддати повноваження обирати всіх своїх працівників, включно з керівниками. Майже 170 працівників за законом поки обирає зовнішня комісія, яка не була та не могла бути ефективним інструментом конкурсного відбору. Ніде в світі такого немає, щоб представники політичних інститутів обирали кожного начальника відділу в правоохоронному органі. Але враховуючи, як депутати минулого скликання не хотіли віддавати нам це право, навряд чи їх турбувало питання дієздатності зовнішньої комісії.
Законопроектом приводяться у відповідність повноваження директора. У цій площині панує поки хаос. З одного боку, у законі чітко прописаний принцип єдиноначальності та повної відповідальності за роботу органу. З іншого боку, є норма про «колегіальне прийняття найбільш важливих рішень» та «погодження окремих рішень директора» з заступниками.
Тепер відверто: ідея колегіальності, замаскована під ці пункти, була приречена з самого початку. Якщо директор несе відповідальність, то він і приймає рішення. У своїй роботі в багатьох питаннях я раджуся з різними людьми, і мені не важливо, яку посаду вони займають: головного спеціаліста, керівника управління або заступника директора. Головне – професійні якості.
Тому у директора має бути своя команда, а його заступники — це надійні менеджери, на яких можна спиратися у роботі органу. Сперечатися, шукати компроміси, підтримувати та реалізувати Стратегію діяльності.
Саме тому в НАБУ, наприклад, директор призначає заступників без конкурсу. Нарешті, цю норму пропонується ввести і в законі про ДБР
Пам’ятаю, як рік ми вмовляли Верховну Раду минулого скликання включити посаду оперативного працівника в закон. Технічне голосування, на яке депутати не могли спромогтися.
Днями Верховна Рада надала ДБР та НАБУ право на автономне прослуховування — про це з минулим складом ми не могли навіть мріяти. Дуже сподіваюсь, що і законопроект Президента щодо удосконалення діяльності ДБР отримає потужну підтримку у сесійній залі».
Нагадаємо, раніше «Судово-юридична газета» писала, що Зеленський пропонує змінити правовий статус ДБР. Відповідний законопроект визначено Президентом як невідкладний.